2014.09.29. 15:24
Nyolcvannal Fonyódra, ötmilliárdból gyorsulnak a vonatok
A dél-balatoni vasút kicserélt anyagaiból erősíthetik meg jövőre a Kaposvár–Fonyód vonalat, s így a Fürdővonat akár nyolcvannal is járhatna a megyeszékhely és a tópart között. A projektet hivatalosan is befogadta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, hivatalos döntés a hónap végén várható az ügyben, amikor a 2014–20-as uniós pénzügyi ciklus terveinek megvalósíthatóságáról dönt a kormány
A Máv illetékesei szerint ráadásul a vonalfejlesztés még az előző uniós ciklus terhére történhetne, ebben az esetben viszont a munkálatokat nemcsak elkezdeni, de befejezni is 2015-ben kellene. Minderről Pál László, a Máv általános vezérigazgató-helyettese beszélt hétfőn délután lapunknak azon a sajtótájékoztatón, melyen Dávid Ilona, a vasútcég vezetője bejelentette: befejeződött a Dombóvár–Kaposvár vasútvonalon a megyeszékhely és Baté közötti szakasz korszerűsítése.
– Saját forrásból, 3,6 milliárd forintért végeztük el a rekonstrukciót – mondta az elnök-vezérigazgató. – A 10,5 kilométeres szakaszon felújítottuk a vasúti pályát, új utasperonok létesültek, s korszerűbb lett az összes közúti átjáró.
A korszerűsítéssel a pálya alkalmas lett a száz kilométer/órás tempóra, erre a decemberi menetrendváltás után lesz lehetőség. A Baté és Dombóvár közötti szakasz felújítása a jövő nyáron kezdődik, a munka befejezése után húsz perccel rövidül a menetidő a somogyi megyeszékhely és a tolnai város között.
– Azért nyáron kezdődnek a munkálatok, hogy a vágányzár minél kevésbé zavarja az utasokat – tette hozzá Dávid Ilona, aki megemlítette, komoly forrás-átcsoportosításra volt szükség a cégnél a projekt megvalósításához. – Kaposvárnak komoly lemaradása volt a vasút terén, ezért vágtunk bele a korszerűsítésbe, s a terveink szerint uniós forrásból a Dombóvár és Budapest közötti szakaszt is felújítjuk, s ezzel még gyorsabban el lehet majd jutni a fővárosból Somogyba.
[caption id="" align="aligncenter" width="334"] Befejeződött a Dombóvár–Kaposvár vasútvonalon a megyeszékhely és Baté közötti szakasz korszerűsítése
[/caption]
– Evés közben jön meg az étvágy – jelentette ki Szita Károly polgármester, aki a beruházásokat Kaposvár vasúti történetének egyik mérföldkövének nevezte. Olyannak, mint amilyen a déli vasút 1872-es megnyitása, az állomásépület 1900-as bővítése, a nyolcvanas években a vonal villamosítása, vagy éppen a kilencvenes évek második felében az első Inter City-vonatpár megindulása. A vasútállomással kapcsolatban a polgármester megjegyezte: a múlt századforduló óta csak toldozgatás-foltozgatás, illetve belső átépítés zajlott a műemlék épületben, mely azonban jövő év végére teljesen megújulhat.
– A közbeszerzési eljárás ajánlattételi határideje október 13. – mondta erről a Máv elnök-vezérigazgatója –, 1,6 milliárd forint a projekt költsége. A nyertesnek körülbelül egy év áll a rendelkezésére a beruházás lebonyolítására, vagyis 2015 végére be kell fejeznie a munkát.
Dávid Ilona beszélt a tervezett intermodális csomópontról is. A 35 milliárdos projektet 2012 tavaszán kezdték tervezni: megépülése után csökkenne a vágányok száma, és a vasúti teherforgalom pedig elkerüli a belvárost. A Petőfi tér, Csík Ferenc sétány és Rákóczi tér határolta övezetben új autóbusz-állomás épül. Egy helyre futnak majd be a városi és a távolsági járatok, a gyalogosok számára akadálymentes aluljárók épülnek a buszpályaudvar és a vasútállomás között, az autóbusz-pályaudvarok mostani helyén pedig P+R parkolók épülnek, s ismét lenne közvetlen átjárás a Donner és a belváros között – a városrészek közötti ilyetén kapcsolat 1897-ben szűnt meg.
– Miután a projekt a tehervágányok áthelyezésével jár, így a munka nagyobb része a vasúté – jegyezte meg Szita Károly, míg Dávid Ilona állította: az új uniós pénzügyi ciklusban lehet forrást találni a beruházásra: – Hamarosan kiírják a közbeszerzési eljárást – mondta az elnök-vezérigazgató, utána a kiviteli tervek elkészítése és engedélyezése több mint egy esztendő, így elvileg valamikor 2016 tavaszán, a legjobb esetben jövő év őszén kezdődhet meg az építkezés.
A sajtótájékoztató végén Szita Károly arra kérte az illetékeseket, ha lehetséges, az új, decemberi menetrendben nem csak a menetidő-változásokat rögzítsék majd a Kaposvár–Dombóvár vonalon, de a jelenleg Kaposvár–Húskombinát néven futó megállóhely is kapja vissza a nevét: legyen ismét Közvágóhíd.