Közélet

2014.10.25. 08:05

Negyvenöt perc a folyosón: még mindig gond a mindennapos tesi

Sportnemzet a magyar. De vajon mikor leszünk sportoló nemzet? Ennek egyik lépéseként 2011-ben bevezették az általános iskolákban a mindennapos testnevelést, ám a vélemények – elsősorban a megfelelő infrastruktúra hiánya miatt – igencsak megoszlanak.

Fenyő Gábor

A megemelkedett óraszám az alsó tagozatosoknál nem jelentett gondot, mármint ami a technikai kivitelezést illeti – mondta Puska Zoltán, a kaposvári Zrínyi Ilona Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Tagiskola igazgatója. – A felsősöknél úgy tudtuk ezt megoldani, hogy nekik egy héten délelőtt háromszor, délután pedig két alkalommal van testnevelés órájuk. Azok a gyermekek, akik igazolt sportolók, s heti öt edzésük van, a törvényi előírásoknak megfelelően kihagyhatják a délutáni két testnevelésórát. Ami pedig a megemelkedett óraszámot illeti, egyértelműen az a tapasztalatunk, hogy javítja a tanulók fittségi és fizikai állapotát, jobb a mozgásuk; ügyesebbek, erősebbek lesznek. Ősszel és tavasszal is részt vesznek egy fizikai felmérésen, s az eredmények egyértelműen ezt támasztják alá.
Amikor a Zrínyi iskolában jártunk, az elsősöknek volt órája. Amikor pedig azt kérdeztük tőlük, hogy örülnek-e annak, hogy minden nap van testnevelésórájuk, pillanatok alatt óriási hangzavar keletkezett, s kivétel nélkül az összes gyermek keze a magasba lendült.

– Az vitán felüli, hogy a mindennapos testnevelés mind a gyerekek fizikai, mind pedig a szellemi tevékenységére kihat, s a legtöbbjük szereti, örül annak, hogy minden nap van testnevelés órája – folytatta Sziget András, a kaposvári Berzsenyi Dániel Tagiskola igazgató-helyettese és testnevelő tanára. – Azt viszont nem merném állítani, hogy ennek hatására lényegesen jobban teljesítenének, tanulnának a diákjaink. Ami nagyon komoly problémát jelent sok helyen, az a nem megfelelő infrastuktúra. Tudok olyan iskolákról, ahol jobb híján a folyosón, kinn a szabadban, télen pedig a tanteremben tartják az órákat, amolyan kényszermegoldásként kiszervezik más intézményekbe. Mi tulajdonképpen még szerencsés helyzetben is vagyunk, hiszen a tanulóink a testnevelésórák keretén belül szervezetten járnak úszni, illetve korcsolyázni.

– Nálunk imádják a gyerekek a testnevelést, s egészen biztos, hogy jó hatással van rájuk – mondta Varga Péter, az igali Batthyány Károly Körzeti Általános Iskola testnevelő tanára, egyben a Kaposvári Röplabda-akadémia Utánpótlás Műhely edzője. – Van olyan nap, amikor reggel hétkor röplabdaedzéssel kezdünk; teljesen máshogy mennek be ilyenkor a gyerekek az első órára. Fáradtak ugyan, de sokkal jobban tudnak koncentrálni, figyelni.



– Nem igazán látom a mindennapos testnevelés előnyeit – osztotta meg velünk véleményét Szollár Pálné, a kaposvári Toldi Lakótelepi Tagiskola történelemtanára, a 6/B. osztályfőnöke. – Bárhogy is nézzük, a 16 osztályra csak egy tornaterem jut, vagyis egyszerűen képtelenség ezt úgy megoldani, hogy mindenki jól járjon. Én inkább annak lennék a híve, ha kora délután lennének ilyen foglalkozások, s azok is úgymond lezserebb formában. Vannak gyerekek, akik képtelenek hasznos dologgal eltölteni a délutáni kis (szabad)idejüket; unatkoznak, s különösen igaz ez akkor, ha még ráadásul rossz is az idő, nem lehet kimenni az udvarra.

A szülők aagódnak

A témával kapcsolatban egy nevét elhallgatni kérő szülő is kifejtette a véleményét, aki abszolút nem elégedett a mindennapos testneveléssel, pontosabban annak jelenlegi formájával, s ezt három fő pontban össze is foglalta.
1. Miután a tantestületek sakkozni kényszerülnek a tornaterem beosztását illetően, így van olyan nap, amikor reggel az első óra mindjárt testnevelés. A szaktantárgyak maradnak az ötödik, hatodik órára, rosszabb esetben még későbbre, az addigra pedig (mind fizikailag, mind szellemileg) kellően elfáradt gyermekek már korántsem tudnak annyira figyelni, koncentrálni.
2. Az úszást – még akkor is, ha van autóbusz – képtelenség egyetlen órába belesűríteni. A gyerekeknek meg kell szárítkozniuk, a lányok nagy részének hosszú a haja, ami még több időt igényel, a hideg téli hónapokban pedig különösen oda kell figyelni rájuk, hogy ne maradjon vizes a hajuk. Ezt egyedül úgy lehet csak áthidalni, ha egy másik napról helyeznek át egy órát. Innentől kezdve viszont a mindennapos testnevelés csak papíron létezik, a valóságban nem.
3. A szóban forgó szülő gyermekének – mivel a rendszeren nem lehet változtatni – van olyan napja, amikor a testnevelésóra mellett gyógytestnevelésen is részt vesz, este pedig edzésre megy. Mindezek után még várjuk el tőle, hogy este tanuljon egy kicsit másnapra...

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!