Közélet

2014.12.23. 08:00

A fejlesztés csak álom: keményen fizetik a rezsiharc árát

Nincs kiemelt keret a fejlesztésekre, jövőre a jósoltnál is nehezebb idény vár a kéményseprő szakmára. Megjósolhatatlan, hogy a Somogy Kéményseprő Mester Kft. korábban négyórás munkakörbe helyezett dolgozóit mikor tudnák ismét nyolc órában alkalmazni.

Harsányi Miklós

Négy cég osztozik a somogyi piacon, a kaposvári kéményseprő-mester kft. 86 településen közel 60 ezer kémény vizsgálatát végzi. Farkas József ügyvezető igazgató lapunknak hétfőn azt mondta: megkezdték az év végi zárást, s a 2015-ös tervek előkészítését, ám a jövő nem kecsegtet túl sok jóval.
– A kéményseprési díjak maradnak, szolgáltatási területünkön ez átlagosan 950 forint – mondta. – Új feladatot is kapunk. Jövőre a légellátás ellenőrzése, illetve a gázkészülékek felülvizsgálati papírjainak ellenőrzése családonként évente 100-150 forintba kerül. A füstcső vizsgálatot és a CO-mérést viszont ingyen kell csinálni.

Utoljára 2011-ben emeltek árat, a rezsicsökkentés alapjaiban befolyásolta a cég gazdálkodását. Farkas József felidézte: az 1997-ben alapított vállalkozás történetének egyik legkiemelkedőbb éve 2008. volt, amikor csaknem 50 millió forint bevétellel zártak. Az idén – közel 35 millió forint forgalom mellett – jó, ha nullára kihozzák az évet, de ezt is csak egyéb tevékenység, így a környezetvédelmi szakértői munka teszi lehetővé. Az ügyvezető igazgató szerint újabb rezsicsökkentési akciót már nem tudna elviselni a cég, de a szakma egésze sem bírna ki egy ilyen mérvű nyomáspróbát.
– Minden szóba jöhető módon takarékoskodunk, kénytelen, kelletlen erősen fogjuk a pénzt – hangsúlyozta. – Az irodaköltséget igyekeztünk lecsökkenteni, s bár indokolt lenne, a járművek cseréjét továbbra is halogatjuk. Szívem szerint négy autótól már most megválnék, de nincs a fejlesztésre keret. Az egyik jármű 524 ezer kilométert futott, a másik 330 ezret tett meg.

A cégvezető úgy vélte: jelentősebb fizetésemelésre is szükség lenne, de 2015-ben erre nincs esély. S ugyanez vonatkozik a legújabb típusú CO-mérő műszer beszerzésére is, melynek darabja 700 ezer forint.
– Látszik, hogy nem egetrengető összegről beszélünk, s nincsenek különleges álmaink – emelte ki. – Két autót feltétlenül le kell cserélni, ám a jelenlegi körülmények kizárólag használt járművek beszerzésében tudunk gondolkodni.



A költségeket tovább növeli, hogy alkalmanként közel 600 forintos tértivevényes levelet kell küldeni azokra a helyekre, ahol a lakók nem engedik be a kéményseprőt. A társaságnak 31 ezer ügyfele van, s közel 20 százalékuk nem tesz eleget az előírásban foglalt kötelezettségnek (fontos tudni: aki nem engedi elvégezni a kötelező kéményseprő vizsgálatot, s a kiküldött két felszólító levélre sem reagál, azt jelzik a katasztrófavédelemnek. A büntetés és a kiszállási díj több tízezer forint lehet.)
Farkas szerint az adminisztrációs kiadások tovább terhelik a szolgáltatókat, s ilyen helyzetben nem tudni, hogyan alakul a foglalkoztatás. Kétséges, hogy a korábban négyórás munkakörbe helyezett munkatársakat, mikor tudják újra nyolc órában alkalmazni. Ezt várhatóan az első negyed év végén vizsgálják meg. A kérdésre, hogy bekövetkezhet-e leépítés, a cégvezető azt mondta: előfordulhat. Bár ez volna a legrosszabb forgatókönyv, melyet feltétlenül el akarnak kerülni. Addig is osztanak-szoroznak és legekben gondolkodnak: a lehető leggazdaságosabb és leghumánusabb megoldást keresi a 16 dolgozót alkalmazó társaság.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!