Közélet

2015.01.24. 06:47

Így szerezte meg Orbán Viktor veje a keszthelyi kikötőt

Egy kikötővel kevesebb: Keszthely városa tavaly év végén sajtóhírek szerint 330 millió forintért megvásárolta a keszthelyi vitorláskikötőt a Balatoni Hajózási Zrt.-től, s ezek után nyomban az Orbán Viktor miniszterelnök veje, Tiborcz István egyik cégének résztulajdonában lévő társaság érdekeltségébe került.

Fónai Imre

Először és utoljára engedtek ki egy kikötőt a társaság berkeiből – hallottuk a Balatoni Hajózási Zrt. köreiből most, hogy az Orbán-vő miatt országos sajtónyilvánosságot kapott az ügylet. Lapunknak hozzátették azt is, hogy egy négy évvel ezelőtti közgyűlési döntés nyomán tudta megvásárolni Keszthely a kikötőjét, az akkori döntést ma már sokan visszavonnák, ha lehetne...



Megtudtuk: a keszthelyi vitorláskikötő veszteséget hozott a hajózási zrt.-nek, a város azonban ragaszkodott hozzá, ezért készült 2011-ben egy olyan opciós szerződés, hogy az önkormányzat átveszi üzemeltetésre és 2014. december 15-ig el kell döntse, megvásárolja-e, vagy sem. A hajózáshoz közel állók ma arról beszélnek: amikor a közgyűlés zöld utat biztosított ennek a konstrukciónak, senki sem vette-gondolta komolyan, hogy Keszthely valóban meg kívánja majd vásárolni a kikötőt. 

Márpedig a zrt. 12 százalékos részvényhányadával második legnagyobb tulajdonosa, Keszthely – mely ha nem él ezzel a jogával, ötvenmilliós bánatpénzt kellett volna hogy fizessen a Balatoni Hajózási Zrt.-nek – kifizette a 330 milliót a kikötőért a siófoki székhelyű társaságnak, majd meghirdette üzemeltetésre. A nem sokkal korábban alakult Nyugati-medence Kikötőfejlesztő Kft. (Tiborcz István érdekeltsége) nyerte el ezt a jogot úgy, hogy hétmillió forintért bevásárolta magát az addigi üzemeltető cégbe. Ezen kívül – derül ki a keszthelyi jegyzőnek az Átlátszó.hu oknyomozó hírportál kérdéseire küldött válaszából – a kikötő ingatlanai, ingóságai és egyéb jogai is az üzemeltető tulajdonába kerültek. Egyedül a földterület maradt a keszthelyi önkormányzaté, e területet tizenöt éven át bérli a Nyugati-medence Kikötőfejlesztő Kft., de ahogyan Kovács Viktória keszthelyi önkormányzati képviselő (DK) elmondta az ATV-ben: a szerződés alapján előjogokat élvez a bérlő a földterület majdani megvásárlására is. –

Máshol kikötőt építenek, mi eladjuk – értetlenkedett a tévéműsorban Kovács Viktória. – 2011-ben kényszerhelyzetben volt a város, mert a Balatoni Hajózási Zrt. az évi húszmilliós mínusz miatt be akarta zárni a kikötőt.  
– A keszthelyi vitorláskikötő abban az időben még nem volt a „piacra bevezetve”, két lehetőség adódott. Néhány szezon és komoly reklám-marketing erőfeszítés még kellett volna ahhoz, hogy azt hozza, amire valójában képes, vagy bérbe adni a kikötőt, aminek azonnali eredménye van – válaszolta érdeklődésünkre Halmos Gábor, a Balatoni Hajózási Zrt. vezérigazgatója. – A tulajdonosok döntése alapján bérbe lett adva a kikötő azzal, hogy a bérleti szerződés végén a bérlő megvásárolhatja azt. Ez valósult meg most, a bérlő, Keszthely város önkormányzata élt opciós vételi jogával.

A tavaly év végén befolyt kikötővételár is növelte ugyan a hajózási társaság 2014-es bevételét, de a vezérigazgató felhívta rá a figyelmet: az a 88 millió forintos tavalyi cégeredmény, amiről néhány napja beszámolt, ezt nem tartalmazza, az tisztán csak a cég saját tevékenységeiből fakadó nyereség.

A 2014. nyarán indult keszthelyi ügylet rögtön más megvilágításba helyezi a Balatoni Hajózási Zrt.-ben 44 százalékos tulajdoni hányaddal bíró Siófok akkor tájt hozott és akkor még sokak által rejtélyesnek minősített döntését. Amint megírtuk, a város képviselő-testülete kinyilvánította: Siófok törekszik arra, hogy legalább ötven plusz egy százaléknyi részvényt, illetve szavazati arányt szerezzen a társaságban, „így akadályozva meg, hogy ingatlanonként szedjék szét a Bahartot, mert erre is mutatkozik hosszú távú szándék”. A testület arról is szavazott: a zrt. közgyűlésén résztvevő siófoki képviselő szavazatával minden olyan szándékot meg kell hogy akadályozzon, amelyik a cég bármelyik kikötőjének eladását szorgalmazná. Már akkor felvetődött: több magánvállalkozó és az önkormányzatok egy része is partner abban, hogy a kikötői ingatlanokat egyenként adják el.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!