Közélet

2015.07.28. 08:00

Új buszok, utasbarát környezet - vetélytársakat kaphat a Volán

A Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt. autóbuszainak átlagéletkora közel 12 év. Szakemberek egyetértenek, hogy a közelgő piaci változás az ágazat felturbósítását sürgeti: új buszokra és utasbarát környezetre van szükség.

Harsányi Miklós

A távirati iroda beszámolója szerint Becsey Zsolt, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára kiemelte: a helyközi közösségi közlekedésben a szolgáltatások fejlesztése, az új buszok beszerzése azért is fontos, mert mintegy másfél év múlva lejárnak a helyközi autóbusz közlekedés közszolgáltatási szerződései, 2017 január elsejével az uniós elvárások alapján Magyarországon is megkezdődik a távolsági tömegközlekedés liberalizációja. Így az állami tulajdonú Volánok versenytársakat kaphatnak, az állam addig is a szolgáltatások javításával igyekszik versenyképessé tenni ezeket a cégeket.



Dobi István, a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet elnöke szerint nem árt időben gondolni a piaci liberalizációra, a másfél év gyorsan eltelik. Leszögezte: új helyzet alakul ki, amit tudomásul vesznek, ám a szolgáltatást a jövőben is fenn kell tartani. Az érdekvédők elvárása, hogy a foglalkoztatás megmaradjon, a bérek és jövedelmek, illetve a megszerzett juttatások ne csökkenjenek. Dobi rámutatott: szükség van a buszflotta fejlesztésére, korszerűsítésére.
– Lényegesnek tartjuk a műszaki fejlesztést – emelte ki. – Szerintem fontos, hogy ez állami forrásból valósuljon meg, s ne kapjanak szerepet az alvállalkozók.

– A Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt. mintegy 800 darab autóbusszal látja el a régió közlekedését – tájékoztatott Széki Éva, a társaság szóvivője. – A járműállomány megoszlása Baranya megyében 40, Somogyban 29, illetve Tolnában 31 százalék. Ezek típusösszetétele az egykori Volán társaságok fejlesztési koncepciójának megfelelően változó.
Jelenleg 15 gyártó közel 70 típusa biztosítja a közlekedést.
A szóvivő kitért rá: az első negyedévben fejeződött be a társaság 60 darabos járműbeszerzési terve.

A járművek átlagéletkora ezzel közel 12 évre javult, de a szolgáltatási színvonal fejlesztése a járműállomány további fiatalítását is igényli. Az autóbuszok évente – a menetrend teljesítése során – a régióban közel 80 millió utast szállítanak el, s mintegy 44 millió kilométert futnak. Más téren is várható változás.
Széki Éva kifejtette: az autóbusz-állomások utaskiszolgáló területének fejlesztése folyamatosan napirenden van. A kaposvári állomás várótermének nyílászáró cseréje, korszerűsítése rövid időn belül megkezdődik, de további hosszú távú elképzelések is vannak, amelyek az utasok jobb kiszolgálását, komfortosabb tartózkodását, egyszerűbb ügyintézését szolgálja majd a megyei, és régiós szinten is.

Címkék#Kaposvár

Ezek is érdekelhetik