Közélet

2015.09.18. 08:00

Balesetveszélyes kétszer két sáv lehet a 67-es főútból

Balesetveszélyes, műszakilag értelmezhetetlen, az egyenletes haladás kizárt rajta – csak néhány vélemény szakmai körökből a 67 gyorsút tervei hallatán.

Vas A.

A Kaposvárt az M7-es sztrádával összekötő gyorsforgalmi út története újabb fejezettel bővült a közelmúltban: noha a Mernye és Somogybabod közötti szakaszok érvényes építési engedéllyel rendelkeztek, mint megépítendő kétszer egysávos gyorsforgalmi út, az legújabb verzió szerint kétszer kétsávos, középen fizikailag kettéválasztott, leállósáv nélküli út épülne szintbeli – adott esetben jelzőlámpás – kereszteződésekkel, körforgalmakkal, 110 kilométer/órás maximális sebességgel. Ilyen úttípus eddig nem létezett, az autópálya-autóút-főút sorba utóbbi kettő közé illeszthető be, s alacsonyabb műszaki paraméterei, s ezzel együtt olcsósága miatt döntött úgy a kormány, hogy az országban néhány helyen kiváltja vele a szigorúbb előírásokhoz kötött, s így értelemszerűen drágább autóutakat.



Ilyen gyorsút – a szakmai javaslat eredetileg kiemelt főútnak nevezte, ám a politikai döntéshozók ezt elvetették, ugyanis a megyeszékhelyeknek tett miniszterelnöki ígéretek a gyorsforgalmi úthálózatba bekötésről szóltak... – épül majd a Dunántúlon Zalaegerszeg és az M7-es, Pápa, illetve Esztergom és az M1-es, valamint Kaposvár és a Balaton között.

– Ide gyorsforgalmi út kellene – jelentette ki Endrédi János közlekedési mérnök –, ugyanolyan paraméterekkel, mint Balatonszemes és Somogytúr között. A gyorsút-terv egyetlen előnye, hogy elkerüli a falvakat.
A szakember szerint leállósáv és középső elválasztó nélkül nem szabadna olyan utat építeni, melyen 110 kilométeres tempóban lehet haladni, már az M0-ás autóút is bebizonyította, komoly balesetek, s ezáltal torlódások forrása egy ilyen paraméterű út.
– Azt sem értem, idehaza miért ragaszkodnak a közvetlenül egymás mellett futó sávokhoz – tette hozzá Endrédi János –, Nyugat-Európában vagy az Egyesült államokban akár sokszáz méterre is elvezetik egymástól őket, ha a domborzat úgy kívánja, s így el lehet kerülni óriási hidak, alagutak megépítését. Ezt a megoldást például a Desedánál is lehetne alkalmazni, mert jelenleg kérdéses, hogy hol tudják majd átvezetni fölötte a forgalmat.

Hidakkal másutt nem kell számolni a gyorsút esetében, hiszen éppen az különbözteti meg a gyorsforgalmi utaktól – sztráda, autóút –, hogy lehetnek rajta szintbeli kereszteződések. Mint jelenleg Visznél a 67-esen.
– A leggyakoribb balesetek a kereszteződésekben adódnak – mondta a közlekedési mérnök –, a viszit is át kellett építeni, ugyanis elsőre rossz látóháromszögekkel tervezték, vagyis nem volt belátható minden irányban az útszakasz, s még most is sebességkorlátozással lehet áthajtani rajta.

A 67-es gyorsúton a többi települési leágazásnál is hasonló korlátozásra, esetleg még jelzőlámpára vagy körforgalomra lehet majd számítani. Endrédi János szerint utóbbi baleset-megelőzési szempontból jó megoldás, csak éppen nem való autóutakra, hiszen megzavarja-megtöri a forgalmi ritmust.
– Az is kérdés, mi lesz a tömegközlekedéssel – jegyezte meg a közlekedési mérnök –, hiszen a 67-essel párhuzamosan nem fut vasútvonal, vagyis buszokkal kell megoldani a közösségi közlekedést. Ami viszont azt jelenti, hogy minden egyes településhez normális lehajtót kell kiépíteni, ami szintén sebességkorlátozásokat jelent, s így az út nem felel meg gyorsforgalmi funkciójának.

Azt amúgy a gyorsút kiötlői is elismerték, az úttípus komolyabb baleseti kockázatokkal jár, mint az autóút, ám azokon a helyeken, ahol az adatok kisebb forgalomra utalnak – mint a 67-esen – az alacsonyabb bekerülési költség miatt – kilométerenként egymilliárdból kihozható a gyorsút, az autóút pedig 2-2,5 milliárdból – mégis ilyenek épülnek majd.
– Tudom, nincs elegendő forrás mindenhová sztrádát építeni, s van, ahol a forgalmi adatok sem indokolják az autópályát – vélekedett Endrédi János –, ám csak költséghatékonysági szempontok miatt bizonyos műszaki paramétereket nem szabadna elhagyni, s figyelembe kellene venni a szakemberek véleményét.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!