2015.09.24. 08:09
Kevés oktató, sok jelentkező: hónapokon át tartó jogsimizéria
Somogyban ugyan két hét alatt jut kocsi és szakember, ám a korábbi nagyjából ötven nap helyett akár négy-hat hónapig is eltarthat, míg valaki eljut a vizsgáig.
Kevés az oktató, s így jelentősen nehezebb jogosítványt szerezni: Budapesten a sikeres elméleti tanfolyam után akár három hónapig is várhat valaki, hogy megkezdhesse a vezetési gyakorlatot, Somogyban ugyan két hét alatt jut kocsi és szakember, ám a korábbi nagyjából ötven nap helyett akár négy-hat hónapig is eltarthat, míg valaki eljut a vizsgáig.
– Elfogytak az oktatók – magyarázta Meiszterics János, a marcali Meiszterics Autósiskola vezetője. – Az idén januárig az elmúlt tíz évben nem volt semmiféle képzés, így a régi szakemberek közül sokan kiöregedtek, emellett 2008–10 között a gazdasági válság miatt nagyon visszaesett a kereslet, s így többen új megélhetés után néztek.
Ráadásul 2013 nyarán megváltoztak a gyakorlati képzés feltételei is: a vizsgára bocsátáshoz minimum 580 kilométert kell vezetnie a delikvensnek, az oktatók viszont nem dolgozhatnak többet kéthetente 96, naponta pedig tíz óránál – elvileg a rendelet célja, hogy a tanulók több tapasztalattal menjenek forgalomba, és a tanulás közben kevésbé leterhelt oktatók foglalkozzanak velük, mindhárom kitétel megnyújtotta a jogosítvány megszerzéséhez szükséges időt.
– Ehhez jött még – jegyezte meg Meiszterics János –, hogy az elmúlt bő másfél évben, vélhetően a javuló gazdasági helyzetnek köszönhetően úgy húsz százalékkal megnőtt a jogosítványt szerezni akarók száma. A nyári időszakban pedig még jelentősen megugrott a jelentkezők száma, hiszen a diákok jellemzően ilyenkor érnek rá az elméleti tanfolyamra, s augusztus végétől kezdenék meg a gyakorlati órákat.
– Ha valaki délelőtt is ráér, jobbak az esélyei – állította Böröczi Csaba, a kaposvári Citrom Autósiskola vezetője –, ám így is hosszú ideig tart, míg levezeti az előírt penzumot. Nálunk nyolc oktató dolgozik, s akadnak, akiknél 35 karton van kint, vagyis közel három tucat majdani úrvezetővel foglalkoznak egyszerre. A tíz órás munkaidőlimit miatt tehát átlagban minden negyedik napon kerül sor egy-egy emberre, tehát kéthetente háromszor ülhet volán mögé.
Somogyban jelenleg 50-60 vezetésoktató dolgozik, noha legalább 75-80-ra szükség lenne. Meiszterics János saját bevallása szerint Marcaliban öt, Kaposváron négy szakembernek tudna azonnal munkát adni, Böröczi Csaba pedig két fő- és négy mellékállású oktatót tudnak akár holnaptól foglalkoztatni.
A szakemberhiánynak tehát a jogsira vágyók a kárvallottjai, akik persze megtalálják a kiskapukat: Budapesten például, ahol a legtöbb autósiskolában 2500 forint egy vezetési óra, az oktatók nemritkán felajánlják a két-három hónapos várakozásra ítéltetett ügyfeleknek, némi – 1000-1500 forintos zsebbe fizetendő – felárért előrébb veszik őket a sorban, s hamarabb letudhatják a kötelező kilométerpenzumot. Az általunk megkérdezett autósiskolák Somogyban – ahol 2600-3200 forintba kerül egy-egy óra – ilyen esetekről nem hallottak.
Drága képzés, szigorú feltételekkel
– Régebben az ember maga meg tudta oldani a szakemberképzést – mondta Meiszterics János –, én anno a kaposvári tanítóképző főiskola szakembereivel közösen indítottam tanfolyamokat. Tíz éve azonban betiltották a képzéseket.
Évtizede jelentősen túltelítődött a szakma, ám egy évtized alatt éppen visszájára fordult a helyzet, s megfeleződött a létszám. Ezek után nem meglepő, hogy az idén januártól ismét engedélyezték a vezetésoktatók képzését, igaz, csak a fővárosi Műegyetem kapott erre jogosítványt, mely a nyíregyházi főiskolával közösen indított tanfolyamot januárban – igen komoly feltételekkel.
A nagyjából félmillió forintba kerülő, s közel egy éves kurzusra ugyanis csak A-, B- és C-kategóriás jogosítvány birtokában lehetett jelentkezni, vagyis a személyautó mellett nagymotor- és teherautó-jártasság is szükséges. Emellett a leendő oktatónak egy kifejezetten jó állapotú kocsira is szüksége van, hiszen bármilyen műszaki probléma azt jelenti, hogy nem tud dolgozni. A szakemberek szerint viszont tisztes megélhetést csak a folyamatos napi tíz óra munka jelent.
– Nem véletlen, hogy országosan csak valamivel több mint százan kezdték meg a képzést, nagy részük Budapestről – állította Böröczi Csaba. – Kaposvár környékéről konkrétan senki, s úgy tudom, a megyéből sem akadt jelentkező.
Pedig az autósiskolák vezetői támogatták volna az érintetteket, Meiszterics László a tanfolyam-költségét is fedezte volna, de mások is úgy tervezték, minimum az utazással kapcsolatos kiadásokat átvállalják, ám hiába adtak fel hirdetéseket, nem akadt jelentkező, még érdeklődő is alig.