Közélet

2015.09.24. 08:09

Kevés oktató, sok jelentkező: hónapokon át tartó jogsimizéria

Somogyban ugyan két hét alatt jut kocsi és szakember, ám a korábbi nagyjából ötven nap helyett akár négy-hat hónapig is eltarthat, míg valaki eljut a vizsgáig.

Vas A.

Kevés az oktató, s így jelentősen nehezebb jogosítványt szerezni: Budapesten a sikeres elméleti tanfolyam után akár három hónapig is várhat valaki, hogy megkezdhesse a vezetési gyakorlatot, Somogyban ugyan két hét alatt jut kocsi és szakember, ám a korábbi nagyjából ötven nap helyett akár négy-hat hónapig is eltarthat, míg valaki eljut a vizsgáig.



– Elfogytak az oktatók – magyarázta Meiszterics János, a marcali Meiszterics Autósiskola vezetője. – Az idén januárig az elmúlt tíz évben nem volt semmiféle képzés, így a régi szakemberek közül sokan kiöregedtek, emellett 2008–10 között a gazdasági válság miatt nagyon visszaesett a kereslet, s így többen új megélhetés után néztek.
Ráadásul 2013 nyarán megváltoztak a gyakorlati képzés feltételei is: a vizsgára bocsátáshoz minimum 580 kilométert kell vezetnie a delikvensnek, az oktatók viszont nem dolgozhatnak többet kéthetente 96, naponta pedig tíz óránál – elvileg a rendelet célja, hogy a tanulók több tapasztalattal menjenek forgalomba, és a tanulás közben kevésbé leterhelt oktatók foglalkozzanak velük, mindhárom kitétel megnyújtotta a jogosítvány megszerzéséhez szükséges időt.

– Ehhez jött még – jegyezte meg Meiszterics János –, hogy az elmúlt bő másfél évben, vélhetően a javuló gazdasági helyzetnek köszönhetően úgy húsz százalékkal megnőtt a jogosítványt szerezni akarók száma. A nyári időszakban pedig még jelentősen megugrott a jelentkezők száma, hiszen a diákok jellemzően ilyenkor érnek rá az elméleti tanfolyamra, s augusztus végétől kezdenék meg a gyakorlati órákat.

– Ha valaki délelőtt is ráér, jobbak az esélyei – állította Böröczi Csaba, a kaposvári Citrom Autósiskola vezetője –, ám így is hosszú ideig tart, míg levezeti az előírt penzumot. Nálunk nyolc oktató dolgozik, s akadnak, akiknél 35 karton van kint, vagyis közel három tucat majdani úrvezetővel foglalkoznak egyszerre. A tíz órás munkaidőlimit miatt tehát átlagban minden negyedik napon kerül sor egy-egy emberre, tehát kéthetente háromszor ülhet volán mögé.

Somogyban jelenleg 50-60 vezetésoktató dolgozik, noha legalább 75-80-ra szükség lenne. Meiszterics János saját bevallása szerint Marcaliban öt, Kaposváron négy szakembernek tudna azonnal munkát adni, Böröczi Csaba pedig két fő- és négy mellékállású oktatót tudnak akár holnaptól foglalkoztatni.

A szakemberhiánynak tehát a jogsira vágyók a kárvallottjai, akik persze megtalálják a kiskapukat: Budapesten például, ahol a legtöbb autósiskolában 2500 forint egy vezetési óra, az oktatók nemritkán felajánlják a két-három hónapos várakozásra ítéltetett ügyfeleknek, némi – 1000-1500 forintos zsebbe fizetendő – felárért előrébb veszik őket a sorban, s hamarabb letudhatják a kötelező kilométerpenzumot. Az általunk megkérdezett autósiskolák Somogyban – ahol 2600-3200 forintba kerül egy-egy óra – ilyen esetekről nem hallottak.

Drága képzés, szigorú feltételekkel

– Régebben az ember maga meg tudta oldani a szakemberképzést – mondta Meiszterics János –, én anno a kaposvári tanítóképző főiskola szakembereivel közösen indítottam tanfolyamokat. Tíz éve azonban betiltották a képzéseket.
Évtizede jelentősen túltelítődött a szakma, ám egy évtized alatt éppen visszájára fordult a helyzet, s megfeleződött a létszám. Ezek után nem meglepő, hogy az idén januártól ismét engedélyezték a vezetésoktatók képzését, igaz, csak a fővárosi Műegyetem kapott erre jogosítványt, mely a nyíregyházi főiskolával közösen indított tanfolyamot januárban – igen komoly feltételekkel.

A nagyjából félmillió forintba kerülő, s közel egy éves kurzusra ugyanis csak A-, B- és C-kategóriás jogosítvány birtokában lehetett jelentkezni, vagyis a személyautó mellett nagymotor- és teherautó-jártasság is szükséges. Emellett a leendő oktatónak egy kifejezetten jó állapotú kocsira is szüksége van, hiszen bármilyen műszaki probléma azt jelenti, hogy nem tud dolgozni. A szakemberek szerint viszont tisztes megélhetést csak a folyamatos napi tíz óra munka jelent.

– Nem véletlen, hogy országosan csak valamivel több mint százan kezdték meg a képzést, nagy részük Budapestről – állította Böröczi Csaba. – Kaposvár környékéről konkrétan senki, s úgy tudom, a megyéből sem akadt jelentkező.
Pedig az autósiskolák vezetői támogatták volna az érintetteket, Meiszterics László a tanfolyam-költségét is fedezte volna, de mások is úgy tervezték, minimum az utazással kapcsolatos kiadásokat átvállalják, ám hiába adtak fel hirdetéseket, nem akadt jelentkező, még érdeklődő is alig.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!