Közélet

2015.09.23. 14:04

Nagy árat fizetünk még a határzárakért, bajban a fuvarosok

Jelentős veszteséget szenvedhetnek el a magyar áruszállítók a déli határokon a migrációs válságban felállított határzárak miatt. Lassulhat a fuvarok célba jutása, a visszaállított határellenőrzések akadályozzák a közlekedést, a határátlépés több helyen az európai uniós csatlakozás előtti időket idézi.

K. G.

A határokon a tehergépjárműveknek hosszasan kell várakozniuk, és a rakomány kiszállítási ideje akár napokat is késhet. Ha nem ér oda időben, kötbért kell fizetni. Félő, hogy a fuvarozók és a kereskedők a jelentkező többlet költségeket áthárítják majd a vevőkre, így akár az élelmiszerek ára is drágulhat emiatt.  

A horvát-magyar határ somogyi szakaszán is felléphetnek gondok, várhatóan itt is nagyobb lesz a szigor, megnövekedhet a várakozási idő.
– Ha több a forduló, az utolsó egy-két fuvar nem biztos, hogy odaér. Ez egy nap csúszást is jelenthet, ami sofőrnek és fuvarozónak egyaránt nehezebb helyzetet teremt – fejtette ki Mészáros Ákos, a közúti szolgáltató-ipartestület Somogy megyei elnökségi tagja.

Szerinte nagy tömegben nem jellemző az áruforgalom a somogyi szakaszon, mert autópálya csatlakozási pontok nincsenek, de azokat a szállítókat, aki oda-vissza járnak át a határon megyénkből Horvátországba, bizonyosan érinti majd a korlátozás. Általánosságban elmondható, hogy a forgalom errefelé nem élénk, mert Somogy déli része ipari szempontból fejletlenebb, a Barcs környéki kisebb üzemekre pedig az a jellemző, hogy inkább Nyugatra, Svájcba vagy Ausztriába szállítanak gépipari termékeket. A mezőgazdasági fuvarozókat azonban érintheti a probléma. Az elmúlt években a horvátországi verőcei cukorgyárba szállítottak nagy mennyiségű cukorrépát a barcsi határátkelőn keresztül. Nem lehet tudni, hogy a nehezített átkelés okozhat-e majd nehézséget. Kerestük a kaposvári cukorgyárat, de ők nem akartak nyilatkozni a témában.

A sofőrök és a fuvarozók tisztában vannak a történelmi szükségszerűséggel: – Olyan állapot alakult ki a határon, amire azt kell mondjam, hogy bele kell törődnünk, de ugyanakkor jeleznünk kell a hatóságoknak, hogy amennyire tehetik, gyorsítsák az átkelést, nehogy gazdasági károk keletkezzenek – mondta Mészáros Ákos.


Az uniótól várnak útmutatást

Újabb probléma, hogy az átkelőknél a schengeni övezet miatt ma már nincsenek kialakítva a megfelelő tisztálkodási, étkezési lehetőségek a kamionsofőröknek, eddig ugyanis arra számítottak, hogy nem állítják meg őket a határon, és gyorsan áthaladhatnak. A másik gond, hogy a tranzit- és kereskedelmi utak biztonsága, járhatósága nem megfelelő, az útvonalak helyenként rendkívül balesetveszélyessé váltak, például azért, mert illegális bevándorlók gyalogolnak az autópálya szélén, esetenként éjszaka is.
Ha átlépnék a megengedett vezetési időt, csökkenhetnének a fuvarozók veszteségei, de ez jogszabályokba ütközik. Az Európai Unió várhatóan heteken belül iránymutatást adhat a tagországoknak és a nemzetközi fuvarozóknak a megnehezedett határátlépések miatt növekedő vezetési idő ellenőrzésének kezelésére, vélte Pencz Zoltán, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára. Az uniós rendelet megengedi ugyan, hogy a tagállamok egyedileg eltérjenek a maximális vezetési időtől, azonban ez egy másik tagállamra nem kötelező.
     

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!