2015.11.17. 18:00
Budapest–Siófok 76 perc: vasútépítőink az Európa-ligában
Röpködtek a futball-hasonlatok kedden Siófokon, a sóstói vasútállomásnál, noha a dél-balatoni vasútfejlesztés első, Lepsény és Szántód-Kőröshegy közötti szakaszának ünnepélyes átadóját tartották.
„Fontosak az ilyen kivételes ünnepek, a magyar válogatott 44 év után jutott ki a futball Eb-re, a déli vasút felújítására ötven év után jutott pénz és figyelem” – mondta Tasó László államtitkár. „Ahogyan a magyar foci a sikerre, a magyar vasút is megérett már ezekre a fejlesztésekre” – így Pál László, a MÁV Zrt. általános vezérigazgató-helyettese. S végül egy eredeti Homlok Zsolttól, a kivitelező konzorciumot képviselő Swietelsky ügyvezetőjétől: „Ezzel a beruházással bekerültünk a vasútépítők Európa-ligájába”.
S még néhány ihletett mondat a szónokoktól:
Witzmann Mihály országgyűlési képviselő: „Ilyen nagy ívű fejlesztések a 19. században történtek, mint a vasút, vagy a Sió-zsilip.” Tasó László államtitkár: „Azért vannak a fejlesztések, hogy jobban éljünk ma, mint tegnap”.
Ilyen tempójú, ennyire megfeszített ütemű munkát Magyarországon még nem végeztek – mondta kedden Homlok Zsolt, a kivitelező konzorciumot képviselő Swietelsky cég ügyvezetője a siófok-sóstói vasútállomásnál. Alig több mint egy éve, tavaly szeptemberben indította be az óriás gépláncot Seszták Miklós miniszter. Ahogyan a kivitelező konzorcium (melynek tagja volt a Strabag és a Közgép is) képviselője összegzett: 227 vágányzári nap ált a rendelkezésükre a 32 kilométeres szakaszon és az üdülőrégió miatt is különös figyelemmel kellett dolgozniuk.
[caption id="" align="aligncenter" width="430"] Tavasszal már folytatódhat is a vasútfejlesztés a Balaton partján
[/caption]
Witzmann Mihály országgyűlési képviselő arra emlékeztetett: százötven éve is, a déli vasút 1861-es megépülése után lendült fel a balatoni turizmus és most 21. századi technológiával 21. századi vasút készült, mely mérföldköve annak, hogy 2020-ig a napokban véglegesített 300 milliárd forintos fejlesztési forrás révén 21. századi régió alakuljon ki a Balaton mentén.
Tasó László államtitkár bejelentette: ez ugyan még az első ütem elkészültének ünnepe, de tavasszal már folytatódhat is a vasútfejlesztés a Balaton partján Lepsény és Balatonszentgyörgy között, mely 2018-ban készül el. – Ez még szükséges ahhoz, hogy valóban komfortos, 21. századi legyen a vasúti közlekedés az első számú üdülőrégióban – tette hozzá. – A gazdaságos üzemeltetésre is figyelnünk kell, a menetrend folyamatos felülvizsgálatával érhetjük el, hogy a közpénzt megfelelően használjuk fel.
Tasó László kiemelte: magas színvonalúak a vasútfejlesztések, hazánk e téren még jobban teljesít a közútépítőknél...
[caption id="" align="aligncenter" width="430"] A magyar vasút megérett már ezekre a fejlesztésekre
[/caption]
Pál László, a MÁV Zrt. általános vezérigazgató-helyettese arról beszélt: a 60-80 kilométeres sebességkorlátozás a múlté az elkészült szakaszon, mindenütt százzal közlekedhetnek a vonatok, később 120-szal is, vagyis versenyképesebb lett a vasút. Mosóczi László, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. illetékes vezetője azt emelte ki: a leggyorsabb járat már 76 perc alatt megteszi a Budapest–Siófok távot és a nyári forgalomban közúton ez aligha teljesíthető ennyi idő alatt. Keszthelyig pedig újabb tíz perc lesz az időnyereség a második ütem elkészülte után.
30 milliárd, címszavakban
– Jó érzés a Balaton környékére jönni a keleti régióból; más a hangulat, bizakodóbbak az emberek – jegyezte meg Tasó László államtitkár. Amihez persze hasonló fejlesztések is kellenek. Második vágány, magasperonok, esőbeállók, gyalogosátjárók, közúti aluljáró Siófokon, zajárnyékoló falak, rugalmas sínágyazat, áthelyezett vasúti-közúti csomópont Zamárdiban – címszavakban a 30 milliárd forintos beruházás.