Közélet

2016.03.25. 07:58

Sonka és csoki dömpingáron: olcsósággal arat a multi

Többet költ sonkára és édességre húsvét előtt a magyar, mint a korábbi években, derült ki a GfK Hungaria felméréséből. Előbbiből tíz év alatt tizedével nőtt a megvásárolt mennyiség, átlagosan egy főre 83 deka sonka jutott 2015-ben.

A. V.

A felmérés szerint jellemzően az idősebbek, közülük is az ötven év felettiek favorizálják a húsvét reggeli asztalra való húsféléket, az összes sonka közel háromnegyedét ők vásárolják – benne persze az is közrejátszhat, hogy a húsvét klasszikusan családi ünnep, amikor több generáció ül együtt asztalhoz, s a reggeliről a nagyszülők gondoskodnak.
Persze az sem mindegy, milyen minőségű termék kerül a vásárló kosarába, a GfK kutatása alapján a családok jövedelme egyértelműen befolyásolja a választásukat.



– Ilyenkor, húsvét előtt senki sem kérdezi, mi mennyibe kerül – állította ezzel szemben a kaposvári piacon különféle füstölt termékeket árusító Kovács Katalin, míg a szintén sonkát kínáló Kiss Sándorné szerint ugyan valóban pénztárcafüggő, ki mit vásárol, de míg év közben úgy hetven százalék választja az olcsóbb termékeket, addig az ünnep előtti napokban ez az arány ötvenre csökken.

A felmérés szerint a többség persze nem a piacon válogat a termékek között, a sonkaforgalom 57 százalékát a multik bonyolítják, s csak hatodát a hentesüzletek. Ha az árakat nézzük, érthető a vevők döntése, hiszen a nagy üzletláncoknál Kaposváron akciós dömpingáron 850-950 forintért lehet kötözött lapockát vásárolni, s a nagyüzemi füstölt sonka is csak 1600 forint. A minőségibb, házi jellegű viszont már nem olcsóbb, mint a piaci vagy hentesüzleti terméket, melyeket 2000-2800 forintos kilónkénti áron kínálnak.

Még komolyabb a részesedése a hiper- és szupermarketeknek, diszkontláncoknak a húsvéti édességek forgalmából, a különböző csokoládéfigurák és ajándékcsomagok háromnegyedét innen szerzik be a vásárlók, akik 3-10 százalékkal többet költöttek ilyen édességre, mint 2014-ben. A leggyakrabban – a háztartások közel kétharmada – a csokifigurákat keresik, s családonként átlagban közel ezer forintot költenek rájuk. Jellemzően az ismert márkák termékei a legkeresettebbek, az üzletláncok saját márkás termékei csak a tizedét adják a forgalomnak.

Címkék#Kaposvár

Ezek is érdekelhetik