2016.08.28. 08:24
Ígéretekkel tele a kifutó - tíz éve lakat van a taszári reptéren
Már a lassító-terelő betonakadályok mentén is nő a fű, bentebb pedig csak az épületek teteje látszik ki a mindinkább elvaduló csalitosból. Tíz éve már, hogy lakat került a taszári reptérre, melyet ha belátható időn belül nem sikerül hasznosítani, láthatóan végképp az enyészeté lesz.
Immáron tizenkét esztendő telt el Gyenesei István, a megyei közgyűlés akkori elnökének a mából nézve meglehetősen optimista kijelentése óta, s éppen egy évtized, hogy lakat került a repülőtérre. Azóta kínai, orosz, nigériai, osztrák, olasz, angolszász, közel-keleti befektetőjelöltekről szóltak a hírek, látótávolságba azonban csak egy cég került, mely 2009-ben egymilliárd forintért vette volna meg a hajdani légibázist, hogy ott 2014-re interkontinentális polgári cargo repülőteret indítson be, tíz év alatt 31 milliárd forintnyi befektetést, s közel ezer munkahelyet ígérve. Ehelyett azonban hosszas pereskedés kezdődött, s az ütköző paragrafusok árnyékában a reptér sorsa egyre sanyarúbbnak tűnt.
Ezért is keltett komoly feltűnést a térség fideszes országgyűlési képviselőjének, Witzmann Mihálynak minapi bejelentése: néhány hónapja egy londoni befektetői kör adott részletes felvilágosítást arról, milyen jövőbeli fejlesztési elképzelései vannak a reptér ügyében. A britek Kaposvár térségében jelentős fejlesztést kívánnak megvalósítani, melyhez szükségük lenne a légibázisra, melyet megvennének, de akár hosszú távra ki is bérelnének. A honatya állítása szerint a londoniak már többször tárgyaltak Magyar Nemzeti Vagyonkezelővel, sőt, állítólag Kaposvárral is felvették a kapcsolatot.
– Cargobázist akarnak repülőtérrel – jelentette ki Pataki Sándor, Taszár polgármestere, aki saját bevallása szerint évek óta tartja a kapcsolatot a britekkel. Akiket – mivel a mindenkori érdeklődők rendre a taszári önkormányzatot keresik meg – már több közel- és távol-keleti befektető-jelölttel összehozott. – Tudomásom szerint jelenleg arra várnak a britek, milyen forrásokat tudnak bevonni, például azt is vizsgálják, lehet-e uniós pénzeket felhasználni a projekthez.
A polgármester szerint ugyanis komoly indulótőkére van szükség, hiszen a felújítások és bontások mellett a környezeti kármentést is el kell végezni, s a kifutópályát is meg kellene hosszabbítani 3200 méterre, hogy megfeleljen a jelenlegi előírásoknak.
– És belátható időn belül lépni kell – jegyezte meg –, ugyanis öt év múlva már olyan szinten amortizálódik a reptér, hogy nem éri majd meg felújítani. Pedig a földrajzi adottságok kiválóak, s emiatt akad érdeklődés, csak éppen jogtiszta körülményekre lenne szükség, valamint a tulajdonos, vagyis az állam nagyobb aktivitására, hiszen az elmúlt hat évben nagyjából egyetlen lépést sem tettek az ügyben.
[caption id="" align="aligncenter" width="650"] Tíz éve lakat van a taszári reptéren
[/caption]
Mindezek ellenére Pataki Sándor 99 százalékban biztos benne, hogy sikerül megnyerni a beruházó-jelöltet a projektnek. Falubelijei viszont már messze nem ilyen optimisták: nem állítjuk, hogy egyetlen, a polgármesterhez hasonlóan gondolkodó sincs a településen, ám bárkivel beszéltünk, mindenki igencsak pesszimista volt a légibázis jövőjét illetően.
– Majd akkor hiszem el, hogy újraindul a reptér, ha látom, hogy felvonultak a gépek, s megkezdődtek az érdemi munkálatok – mondta Kovalik Zoltán. Az elmúlt tíz évben nem győztük számolni az ígéreteke a befektetőkről, láttunk megannyi nagy ívű tervet, közben pedig csendesen tönkrement minden. Már a betont is felverte a gaz, legalábbis, ahogyan mesélik, hiszen senkit sem engednek be. Iszonyatos pénzbe kerülne mindent helyreállítani, s ha akad is valaki, akinek futná rá, miért éppen itt akarná elkölteni?
Azt persze Kovalik Zoltán is elismerte, óriási szükség lenne egy működő repülőtérre, hiszen rengeteg munkahelyet jelentene.
– Annak idején, amikor itt voltak az amerikaiak, több mint ezren dolgoztak nekik – magyarázta. – Emellett megannyi munkahely adódott a kiszolgáló és karbantartócégeknél, a beszállítóknál. Ma pedig semmi sincs.
– Elmennek a faluból a fiatalok, mert itt nem találnak boldogulást – állította Nagy Istvánné is. – Ha lenne reptér, s vele munka, maradnának, hiszen helyben is lehetne pénzt keresni. Ám a hajdani légibázis most csak viszi a forintokat. A fenntartási költségnél talán csak az ígéretek száma volt nagyobb a bezárás óta eltelt időben.
Sipos Ferencné szerint is tele a kifutópálya a nagy bejelentésekkel és tervekkel, konkrétumról viszont még sohasem esett szó.
– Ilyen gazdag ország vagyunk, hogy hagytak teljesen lepusztulni egy ekkora értéket? – háborgott. – Taszár nem kellett, Pápa bezzeg igen, pedig anno arra sokkal többet kellett költeni. Ráadásul a faluból többen is elmentek, hogy megnézzék, miért Pápát favorizálta a politika, s nem értették, milyen szempontok alapján kerülhetett Taszár elé... Illetve természetesen mindenki tudta: néhány vezető politikus a saját városát hozta helyzetbe.
„A repteret jelenleg felveri a gaz, s nincs más ott, mint néhány lepattant épület” – mondta Mátrai Márta fideszes országgyűlési képviselő 2008-ban Taszár kapcsán ostorozva az akkori kormányt.
Azóta éppen lepergett egy „elmúltnyolcév”. A bejárattól már a lepattant épületek is alig látszanak ki a láthatóan boldogan burjánzó gazból...