Közélet

2016.08.05. 07:01

Iskolajáratra száműzve: ingázásra ítélték a vízvári gyerekeket

Korántsem megnyugtató a helyzet a vízvári iskola felső tagozatának bezárása után. A határmenti faluból nehéz a közlekedés a környező városokba, ahová a gyerekeknek minden nap utazniuk kell szeptembertől ahhoz, hogy a törvény szerint továbbra is kötelezően részt vegyenek az alapfokú oktatásban.

Szűcs Tibor

– Egyelőre még nincsenek pontos információink arról, mikor is fognak indulni és érkezni a buszok, de miután megkerestük a Volán-társaságot, biztos vagyok abban, igyekeznek megnyugtató megoldást találni, hogy miután felsőseink kénytelenek másik iskolába járni, biztonsággal vállalhassák a mindennapi utazást – mondta megkeresésünkre Kozma László, Vízvár polgármestere. Mint arról többször is beszámoltunk, hiába küzdöttek a vízváriak felső tagozatuk megtartásáért, akár vállalva a nemzetiségi fenntartást is, a Klebelsberg Intézményfenntartó barcsi tankerületének vezetője az évzáró ünnepségen ismertette az államtitkári határozatot: Vízváron szeptembertől nem járhatnak helyben iskolába a felsősök.



Körzetes iskolaként Babócsát jelölték ugyan meg, de információink szerint ide mindössze majd négy-öt gyerek fog járni a faluból, mert a többséget, mintegy harminc gyermeket, a viszonylagos közelségben lévő városok: Csurgó, Barcs, Nagyatád intézményeibe iratták, vagy kívánják iratni a szülők. Azonban ennek következménye, hogy a vízvári gyerekek a vakáció után kénytelenek lesznek megismerkedni az ingázás fárasztó és egyáltalán nem lélekemelő élményével, feltéve, ha lesz megfelelő, becsengetésre a városba érő, illetve este biztonságban haza jutó járat. – Bizakodó vagyok, hogy sikerül megegyezni a Volán-társasággal, s sikerül megfelelő buszokat indítaniuk – emelte ki a településvezető, aki hozzátette: Csurgó felé például így is lehet, hogy át kell szállniuk a gyerekeknek Somogyudvarhelynél, s  ha minden egyezik, akkor is, reggel fél hét körül buszra kell majd szállniuk iskolásainknak, hogy időben beérjenek.

Egyes szülők végső megoldásként azt fontolgatták, hogy a kisebb 11-12 éves gyermeküket kollégiumba iratják ott, ahol a nagyobb testvér már szintén kollégista, átruházva ezzel a szívszorító döntéssel a szülői törődés ideiglenes felelősségét a nagyobb testvérre.

Az idilli állapotnak, hogy a helyi iskolások helyben tanulhattak, tehát egyszer és mindenkorra vége a vízváriak életében, akik azt prognosztizálják, ezzel iskolájukra ugyancsak keresztet vethetnek, hiszen alig valamivel több mint egy tucat alsós maradt a megcsonkolt helyi intézményben. Ander Balázs, a térség jobbikos országgyűlési képviselője a Parlamentben is szóvá tette a vízvári iskola ügyét, szerinte egy kisiskola felszámolása faluromboló lépésnek minősül. Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára felvetésére azt válaszolta: szó sincs itt falurombolásról, annál inkább egy felelősségteljes fenntartói törekvésről, amely a diákok számára egyenlő esélyeket kíván teremteni úgy, hogy működőképessé, fenntarthatóvá próbálja tenni intézményrendszerét. Ez az egyenlő esélyteremtés, amennyiben sikerül buszjáratokkal is megtámogatni – ez szűk egy hónappal az iskolakezdés előtt még meglehetősen képlékeny –, hogy oda-vissza Csurgóra legkevesebb 50, Barcs felé 55, Nagyatádra pedig 65-70 kilométert kell majd a kisiskolásoknak zötykölődniük. Ez körülbelül minimum másfél óra buszozást jelent ahelyett, hogy otthon átsétálnának a saját iskolájukba, az egyik utcából a másikba.

Vízvár és a Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt. egyeztetéséről természetesen megkerestük a régióban tömegközlekedési feladatokat ellátó Volán-társaságot. Eigner János, a Somogy Megyei Szolgáltatási Központ vezetőjének tájékoztatása alapján azt válaszolták, hogy a vízvári iskola felső tagozatának megszűnésével összefüggő tanulószállítási igények teljesítésével kapcsolatosan a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ barcsi és csurgói tankerületével, valamint KTI Dél-dunántúli Közlekedésszervező Iroda munkatársaival társaságuk felvette a kapcsolatot. A fentiekkel összefüggő egyeztetések jelenleg is folynak, amelynek eredményéről a későbbiekben tudnak csak tájékoztatást adni. Kiemelték, hogy amennyiben a várható utazási igények kielégítéséhez a meglévő autóbuszjáratok menetrendjének módosítására, vagy új járatok forgalomba állítására lenne szükség, akkor az, csak az ellátásért felelős Nemzeti Fejlesztési Minisztérium engedélyével történhet, amellyel kapcsolatban a társaságuk a szükséges intézkedéseket megteszi.

Ezek is érdekelhetik