Közélet

2016.09.14. 07:57

Már csak egy engedély kell: ötödosztályú reptér a kórház tetején

A siófoki kórház közelében, egy füves területre leszállhat a mentőhelikopter, az új sürgősségi osztály tetején kialakított heliportra azonban még nem.

Fónai Imre

Az új sürgősségi átadását, majd megnyitását is „ki kellett böjtölniük”, rutinjuk van már ebben a siófoki kórház vezetőinek. Inczeffy István főigazgató arról tájékoztatott: a napokban megérkezett a helikopterleszálló használatbavételi engedélye, immár csak egyetlen papírra, a működési engedélyre várnak a légügyi hatóságtól. – Mi a magunk részéről teljesítettük az előírásokat – jegyezte meg a főigazgató.



Karácsony előtt adták át a siófoki kórház új sürgősségi szárnyát, az osztály a nyári szezon előtt kezdhette meg a működését. A kórházbővítés egyebek között éppen azért szenvedett késedelmet, mert a helikopterleszálló miatt statikai vizsgálatok és megerősítések váltak szükségessé. A mentőhelikopter általában a kórház melletti füves területre száll le, de a landolás helyét mindig a pilóta dönti el. Nemrég sajtónyilvánosságot kapott, hogy Veszprémben egy lezárt útkereszteződésben szállt le a beteggel a helikopter, a kórház közelében. Veszprémben ugyanaz a helyzet, mint Siófokon: decemberben ugyan átadták a leszállóhelyet, de engedélyek híján a mai napig sem használhatják. Az esetről beszámoló Népszabadság azt írta: a légügyi hatóság válasza szerint ötödosztályú helikopter-repülőtérnek kell megfelelniük a kórházi heliportoknak, csak ez esetben kaphatnak üzembentartási engedélyt.

A győri kórház tapasztalatai is hasonlóak. Ott a szigorodó jogszabályi követelmények miatt előbb fel kellet szerelni a heliportot az üzemanyag oltására alkalmas habgenerátorral, fűthetővé kellett tenni a burkolatot és olyan éjszakai világítást kellett kialakítani, melyet a pilótafülkéből is szabályozni lehet. Egy Népszabadságnak nyilatkozó kórházvezető azt kifogásolta: sokba kerül a leszállóhely üzemeltetése, duzzasztja az energiaszámlát, hogy télen fűteni kell a leszállópályát és az oda vezető rámpát, s a fénytechnika sem olcsó. Mindez nehézséget okoz az eleve pénzhiánnyal küszködő kórházaknak.
A heliport-engedélyezési eljárásban egyébként nem kevesebb, mint hét szakhatóság vesz részt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!