Közélet

2017.01.03. 07:05

Történelmi pillanat: rekordösszegű támogatást kap a Balaton

Karácsonyt követően született meg a kormányhatározat, mely szerint 365,4 milliárd forintot fordítanak a balatoni fejlesztésekre. Mindezt a 2020-ig tartó fejlesztési ciklusban uniós és magyar forrásokból. Megtudtuk: számos beruházás érinti majd a Balaton déli partját, így a megyét is.

Gyeszát Zsolt

Rekordösszegű forrás a Balatonra

– Azt vettem észre, hogy eddig is létrejöttek ugyan fejlesztések, egy-egy ponton épült valamilyen turisztikai attrakció, de az egymást erősítő hatások sajnos kevésbé érvényesültek – mondta lapunknak Witzmann Mihály országgyűlési képviselő. – Nem volt egy komplex koncepció és egységes fejlesztési program az egész térség számára, ami hosszú távra meghatározná a tó és térségének fejlesztési irányait. Újrahangolták az elképzeléseket, hogy lehetőség szerint az egész régióra egy komplex fejlesztési program jöhessen létre. Történelmi pillanat ez mind a Balaton és térsége, mind pedig az országot és tavat kedvelő magyar és külföldi emberek számára. Hiszen rekordösszegű forrás áll most már a kormány döntése értelmében a régió és a Balaton térségének rendelkezésére.



Az országgyűlési képviselő elmondta: a Balatoni Fejlesztési Tanács bevonásával a Magyar Turisztikai Ügynökségnek is kiemelt szerepe lesz a balatoni fejlesztések még hatékonyabb kihasználásában. – Számos egyeztető fórumon vagyunk túl és az igények felmérése után a korábban tervezett 300 milliárd forint helyett 365,4 milliárd forint lett a kormányhatározat szerinti összeg. Ez több mint 263 milliárd európai uniós forrásból és közel 102 milliárd hazai forrásból tevődik össze.

Kereki vár, tihanyi apátság és Szántódpuszta
[caption id="" align="alignright" width="370"] Witzmann Mihály országgyűlési képviselő
[/caption]
Több irányvonalban történnek majd a beruházások. Kimondottan turisztikai fejlesztésekre közel 27 milliárd forintot fordítanak. Jóváhagyták például a Zamárdi és Balatonlelle közötti kerékpárút teljes rekonstrukcióját. De a régen szebb kort megélt Szántódpuszta fejlesztése is megtörténhet. – Ha térségi fejlesztésekben gondolkodunk, akkor a tihanyi apátság és Szántódpuszta kerékpárral és komppal összekötve szép kirándulás lehet – mondta Witzmann Mihály.
Az elkövetkező évek további célja – melyet majd a megyei területfejlesztési program során szeretnének megvalósítani –, hogy Szántódpusztát egy újabb kerékpárúttal kössék össze a kereki várral. A kerékpáros turisták így a kereki várat és a tihanyi apátságot is megjárhatják, s közben a szintén fejlesztés alá kerülő komp, mint turisztikai attrakció szerepelne.

Negyvenmilliárdos keret jut vízminőségre és biztonságra

A helyi vállalkozások versenyképességének növelésére 25 milliárd forint támogatási keret van, mely magában foglalja az infokommunikációs és az energetikai fejlesztéseket, s a foglalkoztatást is. Erősítik a Balaton térségére jellemző termékstruktúrát, így az egészséges Balaton-termékekre is közel 17 milliárdot fordítanak. Ez magában foglalja a háztáji gazdaságok, a mintagazdaságok és a balatoni borászatok támogatását is. – Somogynak ez különösen fontos, agrármegye vagyunk. Két kitörési pontunk van: a mezőgazdaság, azzal együtt a ráépíthető feldolgozóipar, és a turizmus – tette hozzá. – Számos mezőgazdasági lehetőségünk van, amire a turizmust építeni tudjuk.
Stratégiai kérdés a vízminőségre és vízbiztonságra kiírt pályázati keret, melyre közel 40 milliárd forintot tartanak fent. – Körülbelül öt milliárd forint jut a Balaton vízminőségének fenntartására, javítására, vizsgálatára – hangsúlyozta. – Különösen fontos a Sió-csatorna felújítása, mely magában foglalja a Sió-zsilip teljes rekonstrukcióját és a Sió-meder rehabilitációját is. Ez önmagában véve 12 milliárd forintba fog kerülni, mely régóta várt jogos igénye a Balaton térségének. A vízszabályozásban, a Balaton ökoszisztémájának fenntartásában óriási szerepe van.

Jut pénz a vasútállomások felújítására is

A szennyvízprogramra mintegy 15 milliárd forint áll rendelkezésre – az elmúlt hetekben sikeresen befejeződött a dél-balatoni 18 milliárdos szennyvízprogram is. Vannak települések, melyek ebbe nem fértek bele, így a kimaradt településeket is szeretnék elhelyezni a programban. Közlekedésre 122 milliárd forintot fordítanak. A dél-dalatoni vasút rekonstrukciója már elindult, ami szintén ebben a programban kapott helyet. Ám a leromlott állapotú vasútállomások felújítására is van keret. A területfejlesztésre 30 milliárd forint jut, Somogy megyére ebből körülbelül 8 milliárd.

Pályázni kell!

Fontos megjegyezni, hogy a csomag pályázati kereteket ír ki. A forrásokra a fenntartóknak, üzemeltetőknek, önkormányzatoknak, gazdasági és civil egyesületeknek pályázniuk kell. A kiírásoknak 2017. június 30-ig meg kell történniük. Az országgyűlési képviselő szerint a 2017-es év az előkészítés jegyében telik el, az alapkőletételek 2018-ban kezdődhetnek. A beruházások koordinálására egy szervezetet állít fel a kormány.

Fontos a sármelléki reptér fejlesztése

Hazai forrás jut a balatoni hajózás fejlesztésére. Kétmilliárd forinttal támogatják meg az elektromos közlekedést. Elektromos autóbuszokra nyílnak meg források, melyre Siófok, Balatonfüred és Keszthely pályázhat. Elektromos hajókra is van pályázati keret, s kerékpártöltő-hálózat kiépítése is szerepel a programban. Az elektromos kerékpárok fejlesztésére 1,5 milliárd forint van elkülönítve. Ugyan nem Somogy megyéhez tartozik, de fontos a sármelléki repülőtér fejlesztése, mely az ideérkező vendégeket nagyban tudja szolgálni. Erre 6,6 milliárd forintot költenek. Egy tematikus élménypark megépítésére 17 milliárd forint van betervezve, ám arról egyelőre még nincs információ, hogy a Balaton mely részén épülhet meg.



Kitörési pont lehet a kerékpáros turizmus

Hívó erő a külföldi turisták számára a kerékpáros turizmus, melynek fontos részét képezik a tematikus kerékpárutak, amik magukba foglalnak turisztikai állomásokat. Nemcsak a Balatonkörről kell beszélni az országgyűlési képviselő szerint, hanem az arra merőleges utakról is. – Fontos, hogy a minőségi szállások és minőségi attrakciók mellé legyen olyan infrastruktúra is, mely idecsalogatja a külföldieket – jegyezte meg. – Nyugat-Európában a kerékpározásnak jóval nagyobb a népszerűsége, mint Magyarországon. Ám a német turisztikai elemzésben Európa legszebb kerekpáros lehetőségei között tartják számon a balatoni útvonalakat. Ha ehhez tudunk egy megfelelő infrastruktúrát is biztosítani, akkor a kerékpáros turizmus mindenféleképpen kitörési pont lehet a jövőben.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!