2017.03.13. 17:19
Egy szál rózsa a hajó orrán, elbúcsúztatták Révfülöpöt
Újabb vízibuszától vált meg a Balatoni Hajózási Zrt. Ezúttal a Révfülöp nevű hajónak intettek búcsút, amit hétfőn délután zsilipeltek át a Sió csatornára. A hajó kedden hajnalban indult el új szolgálati helyére, Budapestre.
A szokásos búcsúvirággal, a hajóorra erősített rózsaszállal a fedélzetén várakozott a Révfülöp nevű vízibusz a hajózási zsilipnél, hogy a műtárgyon áthaladva egy utolsó éjszakát még eltöltsön Siófokon, majd megkezdje útját a csatorna vizén először Keselyűsig majd onnan a Dunán elérje Budapestet. A motorost a BKV Zrt. vásárolta meg, a hajó a fővárosban elsősorban az emberek munkába járását segíti majd.
Huszonnégy millióért vették meg a hajót
Nemecz Gábor, a közlekedési vállalat beruházási és műszaki fejlesztési főosztályvezetője elmondta, a jó műszaki állapotban lévő vízibuszon nem terveznek jelentős átalakítást. A motorost a folyami hajózásnak kell csak megfeleltetni, így szeretnék minél hamarabb munkába állítani. A BKV egyébként nem számít jelentős hajóvásárlónak, Nemecz Gábortól megtudtuk, a cég és jogelődjei utoljára az 1980-as évek második felében bővítették a vízi járműparkot, azóta nem vettek hajót. A Révfülöpöt most nettó 24 millió forintért vásárolták meg.
[caption id="" align="aligncenter" width="650"] A vízibuszt a BKV Zrt. vásárolta meg
[/caption]
Elszállt felette az idő
A Balatoni Hajózási Zrt. 2015 év végén elfogadott stratégiája a hajópark átalakítását is meghatározta, ennek része a vízibuszok cseréje. A program keretében vált meg a társaság tavaly az Akali néven szolgált motorostól, és a most új gazdára talált Révfülöp nevű hajótól is, amely az elmúlt években leginkább a tartalékos szerepét töltötte be a tavon. Az 54 évvel ezelőtt gyártott hajó a Balaton nyugati medencéjében szolgált elsősorban menetrendszerinti járatként, de elszállt felette az idő.
– A vízibuszok helyett nagyobb befogadóképességű, korszerűbb, hatékonyabb és komplexebb szolgáltatást nyújtó hajóparkot kívánunk kiépíteni 2020-ig. Négy-öt hajót szeretnének még lecserélni, a következő három évben az a cél, hogy új hajókat építsünk, illetve a jelenlegi hajóparkot felújítsuk – mondta Veigl Gábor, a Balatoni Hajózási Zrt. gazdasági és stratégiai vezérigazgató-helyettese.
Vadregényes út vár a Révfülöpre
A hajó értékesítése körül zajlott tárgyalásokat a Bahart az idén kezdete és viszonylag gyorsan kellett azokat lefolytatni, hiszen a Sió vízleeresztő zsilipjét rövidesen zárják, így a hajót most lehet megfelelő vízállási körülmények között eljutni a Balatontól a Dunáig. A vízibusz útjának az időjárás is kedvez, így a 4 fős hajós személyzettel útnak indított motoros 8-12 órásra tervezett menetideje vélhetően az alsó időhatár közelében lesz tartható. A hajó üvegfelületeit a vadregényes útra minden esetre bedeszkázták, hogy megóvják a sérülésektől.
A BAHART siófoki telephelyén gőzerővel zajlik a Kossuth komp teljes körű megújítása. A társaság a projektet a főidény kezdetéig fejezi be, hiszen a főszezoni forgalomban már szükség lesz mind a négy kompra a révátkelésben. Ezzel egy időben a Bahart másik saját erős beruházása, a Beatrix hajó átépítése is a végéhez közeledik. A teljes átalakítás alatt álló, 180 férőhelyes hajót nagypénteken bocsátja vízre a cég. A hajó új nevet is kap, Magyarország Településeinek Vitorlás Fesztiváljához kapcsolódóan a Nemzeti Regatta névre keresztelik.