Közélet

2017.04.05. 06:41

Feleségre cserélik a leckét: tízéves csúcson az iskolaelhagyás

A diákok iskolai teljesítményét, illetve annak romlását monitorozza a Somogyban is elindított, lemorzsolódást megelőző jelzőrendszer. A pedagógusok és oktatási szakemberek az első tapasztalatokat vitatták meg a Klebersberg Kollégiumban tartott szakmai napon.

Koszorus Rita

A középiskolások 14 százaléka hagyja ott az iskolát

A Dél-Dunántúlon is sok diák hagyja ott az iskolát a bizonyítvány megszerzése előtt, ezt mutatják a 2015–16-os tanév adatai. A régiók közül Észak-Magyarország áll a legrosszabbul, ott a diákok 16,8 százaléka nem szerez végzettséget. A Központi Statisztikai Hivatal szerint Somogy, Tolna, valamint Baranya megyében sem sokkal jobb a helyzet: régiónkban a középiskolai tanulók 14 százaléka hagyja ott az iskolát idő előtt.



Tízéves csúcson az iskolaelhagyás

Somogyban tavaly az országos átlag felett volt a tanulással felhagyók aránya (12,6 százalék). Egy a KSH által korábban készített tanulmány szerint a közel 109 ezer korai iskolaelhagyóból jó, ha 79 ezren befejezik az általános iskolát. A szakemberek rámutattak arra is, hogy a szakiskolákban a leggyakoribb a lemorzsolódás. A legtöbb diák inkább férjhez megy vagy megnősül, netán gyermeket vállal a tanulás helyett és idejekorán „szögre akasztják az iskolaköpenyt”. Az Eurostat legfrissebb elemzése szerint: tízéves csúcson van az iskolaelhagyás hazánkban, s az uniós ranglista utolsó harmadában foglalunk helyet.

A munkaerőpiacon sem tudnak labdába rúgni

A szakemberek szerint ezek a gyerekek felnőttként alacsony iskolai végzettségük miatt a munkaerőpiacon sem tudnak labdába rúgni, ezért gyakran a társadalom perifériájára szorulnak. Ezt előznék meg az egész megyét behálózó rendszerrel, ami már működik Somogyban, de a finomhangolása jelenleg is zajlik, hogy a lehető legtökéletesebben reagáljanak a bekerülő adatokra. A somogyi pedagógusok a szakmai napon megosztották egymással a tapasztalataikat. Megtudtuk, a veszélyeztetett tanulókról statisztikát készítenek; a nevelési intézmények évente kétszer szolgáltatnak adatot. Európai Uniós kötelezettség, hogy 2020-ig az iskolát otthagyók arányát tíz százalék alá kell szorítani.

Van jó gyakorlat a megye iskoláiban

Huszonkét Somogy megyei oktatás–nevelési intézmény kapott a szakmai napon úgynevezett az „Oktatási Hivatal Bázis Intézménye” címet. Olyan óvodákat, iskolákat ismertek el így, melyek gyakorlatban bizonyítottak például kompetenciamérés terén, vagy éppen a lemorzsolódás leküzdésének érdekében tett lépéseikben. Az intézmények jó programjaikkal segítik a Kaposvári Oktatási Központ munkáját, amely egyébként Somogy és Tolna megyében, a helyi igényeknek megfelelően, biztosítja a pedagógiai szakmai szolgáltatást, koordinálja a minősítési, tanfelügyeleti, szaktanácsadói tevékenységet, valamint az országos feladatokban történő közreműködést.

Címkék#Kaposvár

Ezek is érdekelhetik