motiváció kell

2019.11.27. 14:40

A fotelben tespedő szülő láttán nem jön meg a kedv a futáshoz

Keveset mozognak a gyerekek, így fejlődésük lelassulhat, és különféle hátrányok is érhetik őket – legalábbis ez derül ki az Egészségügyi Világszervezet (WHO) friss kutatásából, megállapításaik alapján azonnali cselekvésre volna szükség.

Barkóczy László

Ha a gyermek kevesebbet mozog, akkor az elhízás és cukorbetegség ismert kockázatán túl olyan problémák is felmerülhetnek életében, mint az értelmi képességek lassabb fejlődése, vagy a szociális beilleszkedés zavarai. Ám, mint ilyen helyzetben gyakran, a felelősség megállapítása sem könnyű, nemhogy egy hatékony és kiterjedt cselekvési terv készítése.

– Nap mint nap találkozom olyan kisgyerekkel, akit a rendszeres torna elképesztő fejlődésre sarkallt – mondta Bíróné Berta Edina kaposmérői óvópedagógus, az Intelligens Fejlesztő Torna vezetője. – Több mozgásminta, mint a kúszások, mászások kimaradhatnak a fejlődés során, a gyerek olykor túl hamar elkezd járni. Ezek viszont elengedhetetlenül fontos mozgások, melyeket pótolni lehet és kell is a megfelelő testi és szellemi érés érdekében.

Ahogy a gyermek növekszik, úgy sportol és mozog egyre kevesebbeket a WHO kutatása szerint. Galambos Anna testnevelő tanár szerint ennek több oka is lehet. – Az általános iskolás gyerek még egyáltalán nem lusta, szeret mozogni – magyarázza az általános iskolában és középiskolában is tanító pedagógus. – Végig futkározik a szünetben, amit lehet, játékosan, mozgással old meg. Aztán ahogy kamaszodik, úgy lassul le, és fogy el az igény a mozgásra.

– Természetesen egyre több a tanulnivaló, így egyre több időt töltenek a diákok a padban. De nem lehet egyértelműen azt mondani, hogy csak az iskolai leterheltség az oka a gyerekek mozgásszegény életmódjának. Nagyon sokat számít, hogy egy kamasz milyen mintákat hoz otthonról, illetve milyen volt az általános iskolai tanára. Mert ha otthon azt látja, hogy mindenki csak tesped, akkor neki sem lesz igénye a sportokra. Illetve ha tanára nem követel, nem állít fel szabályokat, vagy nem jól motivál, akkor nem fogja érdekelni a gyereket sem, hogy mozogjon – folytatta Galambos Anna.

– Gyakran tapasztalom középiskolás diákoknál, hogy ezer kifogásuk van arra, miért ne mozogjanak. Ha nem találják érdekesnek az órám, akkor át sem öltöznek, mert nem akarnak megizzadni. Ez ma már egy fontos szempont számukra.

Ugyanakkor a tanárnő szerint nem a leterheltség és a helytelen szülői minta az összes probléma. – A digitalizáció, a kütyük talán a legveszélyesebbek a mozgás szempontjából. – magyarázta Galambos Anna.

– Ha van szabadidejük, akkor sok gyerek nem mozogni indul, hanem kezébe veszi a kütyüjét, és inkább így kapcsol ki. Ez persze korántsem olyan pihentető, mint egy mozgás, vagy sport. Főleg hosszú távon derül ki, mennyire ártalmas digitális eszközökkel helyettesíteni a sportolást.

– A család szerepe valóban meghatározó abban, mennyit mozog a gyerek, egyáltalán lesz-e rá igénye, hogy sportoljon valamit – erősítette meg Várszegi Csilla pszichiáter. – Nem csak az otthoni sportnélküliség lehet káros, de az is, ha túlságosan óvjuk gyermekeinket. Igenis, olyan helyzeteket kell számukra teremteni, amelyekben versenghetnek, és ahol feszegethetik a határaikat. De valóban: a digitális eszközök terjedése talán még veszélyesebb. Nem olyan régen láttam, mikor egy anyuka úgy csitította el gyermekét a babakocsiban, hogy beadta neki a telefonját. Egy perc alatt csend lett, de véleményem szerint ennél rosszabbat nem nagyon tudott volna tenni.

A felméréssel kapcsolatban abban minden szakértő egyetértett, hogy tényleg folyamatosan ösztönözni kell a gyerekeket a rendszeres mozgásra. Mintákat kell nyújtani, programokat kell szervezni, a szülőknek csakúgy, mint a pedagógusoknak. Csakis így érhető el, hogy letegyék digitális eszközeiket, és az egészséges életet válasszák.

Nehéz döntést kellett hoznia a sportról

Egyre nagyobb elvárásokat támasztanak az iskolák is gyerekekkel szemben, így előfordul az is, hogy választani kell a sport és a tanulás között.

– Jövőre érettségizem egy kaposvári gimnáziumban – kezdi Glavák Csenge diák. – Versenyszerűen űztem a szinkronúszást, ami napi három edzést jelentett, hetente négyszer. Ez annyira sok volt már, hogy abba kellett hagynom az élsportot, hogy a tanulmányaimra tudjak koncentrálni. A mozgást azért teljesen nem adtam fel, ha van rá lehetőségem, futok és úszok is – mondta a tinédzser.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!