2018.09.18. 20:00
Hatékonyabb lenne egy tanóra az erdőben?
Iskolai tanórán, az Erdők Házában és a sziágyi erdei iskolában sajátítják el ugyanazt a tananyagot a Gyakorló iskola negyedikesei. Egy program keretében a Kaposvári Egyetem oktatói, hallgatói azt vizsgálják, hogy melyik helyszín a leghatékonyabb az ismeretek közvetítésében.
– Szár, levéllemez és erek – sorolja az egyik negyediket gyakorlós kislány a levél részeit. Osztálya kedden az Erdők Házába látogatott el, ahol a növény- és állatvilággal ismerkedtek meg.
– Egy témakört, az erdőt és életközösségét három osztály három különböző tanulási környezetben sajátítja el – mondta el Doba László. A Kaposvári Egyetem főiskolai docense hozzátette: az A osztály tanórán, a B-sek az Erdők Házában, a C-sek pedig csütörtökön a sziágyi erdei iskolában tanulják ugyanazt a tananyagot.
– Arra vagyunk kíváncsiak, hogy melyik tanulási környezet a leghatékonyabb a gyerekek számára – jegyezte meg Doba László. Úgy vélte: az Erdők Házában remek szemléltető anyagok vannak, az erdei iskolában pedig a maga valóságában találkoznak a témával.
A Kaposvári Egyetem egy pályázat segítségével a környezetismeret tantárggyal kapcsolatban folytat kutatást a Sefag Zrt.–vel együttműködve. A résztvevő oktatók egy tananyagegyeztetésen vettek részt előzetesen a Gyakorló általános iskolában, hogy mind a három csoport ugyanazokat az ismereteket kapja a helyszíneken.
– A módszertani megújulást is szolgálja a program, miként tudjuk a munkánkat még jobbá tenni a hallgatók bevonásával – tette hozzá a főiskolai docens. – Egyben szeretnénk a környezettudatos magatartást is szeretnénk fejleszteni – mondta el Doba László.
Hetvenöt negyedik osztályos vesz részt a programban. A tervek szerint az első eredmények október végére várhatóak, de hónapok múlva is elvégzik a kiértékelést. Kíváncsiak arra, hogy milyen ismereteket tudtak hosszútávon a gyerekek elsajátítani.