kompetenciamérés

2019.05.30. 09:00

Megmutatják a diákok, hogy miért koptatják az iskolapadot

Közel százhatvan tanuló ragadott tollat és adott számot tudásáról az idei kompetenciamérésben a Kodály Zoltán Központi Általános Iskolában. A hatodik, nyolcadik évfolyamok bizonyították, nem hiába koptatták a padot eddig.

Koszorus Rita

Ez a nap más volt, mint a többi a hatodik és nyolcadik osztályosok életében, mint a többi, hiszen részt vettek az országos kompetenciamérésben. A gyerekek egy munkafüzetben oldották meg a szövegértési feladatokat és a matematikai gyakorlatokat. Három órán keresztül dolgozhattak a a képességmérő teszten.

– Több szöveget kellett elolvasniuk és értelmezni – mondta Szalay Rudolf, igazgatóhelyettes. – A matematikai feladatoknál elgondolkodtató, zömmel szöveges és a mindennapi élethez kapcsolódó problémákat kellett a számtannal megoldaniuk.

A kompetenciamérésre a diákok természetesen nem kapnak jegyet, ez sokkal inkább egy szakmai jelzés a pedagógusoknak. – Minden tanárnak fontos ez a visszajelzés, hiszen hiszen nem csak a magyart és matematikát oktatók munkáját mérik a teszt segítségével, hanem általánosan mindenkire kiterjed a tantestületekben – tette hozzá Szalay Rudolf. – Ez nem minősítés, de a diákokat motiválja, hiszen ezek az eredmények majd középiskolában is lekérdezhetőek lesznek. A középiskolákban, amikor tizedikben megírják az ugyanilyen felmérőt, akkor egy diagramon lehet összehasonlítani egy-egy diák teljesítményét hatodik, nyolcadik és tizedik osztályban.

Az eredmények nem azonnal, hanem a következő évben válnak publikussá, ezeket nézhetik meg a szülők is, sőt, jellemző, hogy középiskolában térnek vissza a diákok általános iskolai teljesítményét feltáró eredményekre. Hasonló mérést már tíz éve végeznek a magyar közoktatásban, így, az előző évi feladatsorból fel lehet készülni a következő tesztre.

A mangabék és a sárkányok

Tavaly az általános iskolások feladatsorában hat szöveget kellett elolvasni és értelmezni a megadott kérdések alapján. Ezek témájukban is változatosak voltak Alena Kastnerová humoros történetétől, az aranyhasú mangabék szállításának érdekességeiig. Ebben az évben pedig a sárkányok és manók, valamint a világ legdrágább lisztje kapott szerepet a tesztek között. Az elmúlt évben a Kodály Zoltán Általános Iskola a szülő háttérindexhez képest jobb eredményt hozott, sőt, megtudtuk: átlagon felüli volt a kaposvári iskola eredménye.

Az idén a megyében nyolcvanhat köznevelési intézményben, 128 helyszínen, 2925 hatodik 2723 nyolcadik, 2544 tizedik évfolyamos diák vett részt a kompetenciamérésben, közölte az Oktatási Hivatal.

Falusi iskolák a legjobbak között

Az Oktatási Hivatal a kompetenciamérés adatai alapján a legtöbb hozzáadott értéket teremtő magyar iskolákat értékeli. Ám egy iskola teljesítményét és az ott folyó pedagógiai munka nehézségét és minőségét valójában nem a rangsorban elfoglalt helyezés jellemzi a legjobban, hanem az, hogy egy tanári kar milyen társadalmi összetételű és milyen előzetes tudással rendelkező tanulócsoporttal érte el az átlagpontszámban megjelenő eredményt kiemelkedő teljesítményű iskolákat összegyűjtő táblázatában is helyet kapott az intézmény. Ide Kodály Zoltán Általános Iskolán kívül olyan intézmények is bekerültek, mint a Görgetegi Általános Iskola és a Látrányi Fekete István Általános Iskola.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában