értő olvasás

2019.01.29. 17:30

Pozitív élményekkel az értő olvasásért

Az értő olvasás tanításában segíti a pedagógusokat szerte az országban egy Kaposváron kifejlesztett módszer.

Stanics A

Kárpáti Anikó egy mozgásos, élményeken alapuló programot dolgozott ki. Módszertanát a United Way támogatásával több tucat pedagógus alkalmazhatja a hátrányos helyzetű településeken. Hatalmas szükség is van a jó módszerekre, ugyanis a Pisa felmérések szerint jóformán minden 5. gyermek funkcionális analfabéta.

Műanyag botokkal próbálják meg megtartani a labdát a magasban, majd a földön pattogtatják a pedagógusok a Vadvirág Alapítvány termében. Később zsámolyra ugranak, miközben rövid és a hosszú magánhangzóra végződő szavakat gyűjtenek és ezt felírják a munkafüzetükbe. Ők is pontosan úgy végzik a feladatokat, ahogy majd a gyerekek fogják. A három napos kurzusra a hátrányos helyzetű térségekből érkeztek tanítók, óvónők.

Fenyő Andrea a Tolna megyei Nagykónyi óvodájából érkezett. Azt mondta lapunknak: új módszereket szeretne tanulni, ahhoz, hogy megkönnyítse az óvodásoknak az iskolakezdést. – Már korábban szembesültem azzal a problémával, hogy hatalmas szakadék van az óvoda és az iskola között. Azért vagyok itt, hogy módszertanokat gyűjtsek és ezeket létraként használjam a két intézmény közötti átjárásban – mondta az óvónő.

A foglalkozáson az óvónőkön kívül alsó tagozaton tanító pedagógusok is részt vettek. Kárpáti Anikó, a Vadvirág Alapítvány szakmai vezetője által kidolgozott tanuláskönnyítő program ugyanis rendkívül hatékonynak bizonyult már az előző években. A sok játékon, gyakorlati feladatokon, élményeken alapuló módszer a gyerekek olvasási képességeit fejleszti, majd az értő olvasás elsajátításához is segítséget nyújt. – Az értő olvasás fejlesztését is megtanítjuk a pedagógusoknak. Rengeteg eszközt, gyakorlatot, tudásanyagot, tematikát kapnak ezeken a képzéseken. Ráadásul a saját élményű megtapasztalás a gyermek és a felnőttek esetében is kiemelten hangsúlyos szerepet kap. Játszva, élményeken keresztül tanulnak – sorolta a módszer előnyeit Kárpáti Anikó.

 

Országosan több tucat pedagógust képeznek

A módszertant a többi között a gyermekek értő olvasását segítő United Way alapítvány is támogatja. – Egyre rosszabbak Magyarországon a PISA eredmények. Minden ötödik gyerek funkcionális analfabéta. Ez azt jelenti, hogy nem érti amit olvas, tehát nincsenek meg az alapok. Így sajnos tovább sem tud menni és fejlődni. Kulcskérdésse vált ma Magyarországon, hogy javítsuk az eredményeket. Tehát az első lépés az, hogy megtanuljanak írni, olvasni a gyermekek- mondja Csertői Veronika, a United Way munkatársa. A program során tavaly 4 magyarországi helyszínen 62 pedagógussal ismertették meg az értő olvasás fejlesztését célzó módszertant. Most pedig újabb egy tucat tanítónőt képeztek ki a hátrányos településekről Kaposváron.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában