időbeosztás

2019.03.03. 20:00

Siettetett gyermekek: szorongást okoz a sok különóra

A gyerekek egyre korábban kezdenek nyelvet, zenét tanulni, sportolni, táncolni. Korábban, vagyis nem abban az életkorban, amikor érettek volnának mindezekre. A pszichológusok szerint a túl sok kötelező elfoglaltság szorongást, rosszabb esetben depressziót okozhat.

Góz Lilla

Patakné Csordás Gyöngyvér öt gyermekes édesanya. – Mivel kertes házban lakunk, sok időt tölthetnek a gyerekek a szabadban – mondta el az édesanya. – Óvodás korukban jártak néptáncra, ami be volt építve a nevelési programra. Ovis judóra és úszni viszont hiába szerettek menni, abbahagytuk, mert az délutánonként nagyon fárasztotta őket. Nyelvórákra azonban egyáltalán nem jártak az óvodában, mert azt szerettem volna, ha kicsi korukban a játék van a központban.

A„siettetett gyerekek” kifejezést David Elkind, amerikai gyermekpszichológus használta elsőként. Elkind már több mint két évtizeddel ezelőtt felfigyelt arra, hogy a gyerekek egyre többször kerülnek olyan helyzetbe, amely nem felel meg életkori sajátosságaiknak. S a helyzet azóta csak romlott. – Az óvodás életkor végéig a játékon át ismeri meg a szociális szabályokat, kap érzelmi támogatást a gyerekek – mondta el Szigeti Mónika. A Somogy Megyei Pedagógiai Szakszolgálat főigazgatója hozzátette: a játéknak kulcsszerepe van a gyerekek egészséges szellemi, érzelmi és testi fejlődésében. Aztán később, még kisiskolás korban is szükség van a pihenésre, s az olyan tevékenységre, amelyet saját örömükre végeznek a gyerekek.

Ugyanis, ha sok olyan feladat elé állítják a gyerekeket, ami nem az életkoruknak megfelelő, az szorongást okozhat náluk a túlzott elvárások miatt. Óvakodni kell attól, hogy a szülők a saját vágyaikat próbálják meg beteljesíteni a gyermekükben – tette hozzá Szigeti Mónika pszichológus, aki úgy vélte: a siettetéssel a társadalmi, szociális, gazdasági helyzetnek próbálnak megfelelni a szülők, félve attól, hogy a felgyorsult világban lemaradnak gyermekeik.

– Az óvodában is figyelembe kell venni, hogy az egész világ felgyorsult és ennek következtében mások a szülői elvárásokat, ám az óvoda feladata az, hogy megtalálja az egészséges középutat – mondta el Gyeneseiné Kaszás Hajnalka. A kaposvári Bajcsy-Zsilinszky Utcai Központi Óvoda vezetője hozzátette: a gyerekek érettségének megfelelően kell őket egyénileg fejleszteni. A szabad játékra szánjuk a legtöbb időt, amelyhez a nyugodt légkört és az eszközöket egyaránt biztosítani kell. Ha pedig természetes anyagokat viszünk be a csoportokba, az abban segít, hogy kibontakozhasson a gyerek kreativitása, így játszva tanulja meg ismereteket.

 

Angol és sport, csak, ha örömet szerez

A Bajcsy-Zsilinszky Utcai Központi Óvodában és három intézményükben gyógytestnevelő segíti a mozgás fejlődését. Fontosnak tartják, hogy kicsi korban megismerkedhessenek a sportágakkal a gyerekek. Tornán, judo, korcsolya, néptánc és úszás oktatáson vehetnek részt az ovisok. – Vannak olyan foglalkozások, amelyek a szülői igény miatt kerültek be a repertoárba, ilyen például az angol, amelyre a négy óvodába járók egyötöde jár.

– Minél előbb, annál jobb, de csak akkor, ha megfelelő módon tesszük – így vélekedik az angol nyelv oktatásáról Zvara Dóra, a Dora's house vezetője. – Mi heti egyszer tartunk angol nyelven foglalkozást a kicsiknek, amelyre a szülő is elkíséri gyermekét. Nem vagyok híve annak, hogy a gyerek kötelezőnek élje meg az angol tanulást, hanem játékos foglalkozáson ismerkedjen a nyelvvel. Sok énekkel, mondókával ismertetjük meg a kicsiket. A célunk, hogy sikerélményeik révén megszeressék a nyelvet a picik.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában