felkészülés

2019.03.13. 11:30

Tavaszi gyorsellenőrzés a műhelyben

Bár a vártnál később, de elrajtolt a járművek tavaszi karbantartása: a járművezetők az akkumulátor állapotát éppúgy átvizsgálják, mint a világítóberendezést vagy az autógumit is. Sofőrök ezrei végzik az alapellenőrzést: a feladat évről évre munkát ad, érdemes jól beosztani az energiát és az időt.

Harsányi Miklós

Miközben a kormány minden téren a mobilitás fontosságára hívja fel a figyelmet, egyre kevesebben vásárolnak gépkocsit. A magyar családok felének nincs autója, a hazai háztartások tulajdonában lévő autópark pedig a két évvel ezelőtti szinten stagnál. Somogyban különösen szomorú a kép, a használt járművek műszaki állapota erőteljesen romlik.

– Mielőtt bármilyen munkának is nekiállunk, feltétlenül mossuk le az autót – mondta Cziráki Ferenc kaposvári autóvillamossági szerelő. – Miután eltávolítottuk az elmúlt hetek, hónapok szennyeződését, hasznos lépésről-lépésre elvégezni a karbantartási feladatokat. Bár évente ismétlődő rutineljárásról van szó, mégsem árt, ha előre felírjuk, hogy mit, s hogyan kell elvégezni, s így könnyen figyelemmel követhetjük a munka menetét.

Alap a folyadékok – hűtő, fék, olaj – vizsgálata, s folytatásként az ékszíj feszességére is érdemes figyelmet fordítani. Az akkumulátor állapotának ellenőrzéséről sem szabad megfeledkezni, könnyen kideríthető, hogy működőképes, illetve mennyire terhelhető az adott berendezés. Cziráki Ferenc szerint a tavaszi karbantartás alkalmával nélkülözhetetlen a világítóberendezések gondos tesztelése: arra különösen figyelni kell, hogy a fényforrás szabályosan világítsa az utat. S ha már biztonság és megelőzés, akkor az új ablaktörlő lapátok felszerelése is időszerű lehet: a kiszáradt, töredezett gumi foltosan törli a szélvédőt, ami zavarja a gépkocsivezetőt a kilátásban. Gondot okozhatnak a rosszul beállított ablakmosó-fúvókák, az ellenőrzés néhány pillanatot vesz igénybe.

– Szeszélyes az időjárás március közepén, s így sokan még gondolkodnak, hogy meddig használják a téli autógumit – folytatta. – Az általános szabály szerint tartósan hét Celsius fok feletti hőmérsékletnél már időszerű a csere.

Cziráki Ferenc szerint tavasz idény kezdetén gyakran hallani: akik télen ritkán vették elő az autójukat, azok kevésbé forgalmas útszakaszon feltétlenül gyakoroljanak. Azt mondta: egyénfüggő, hogy ki, mennyi idő alatt rázódik vissza a közlekedésbe, ám az alaptudnivalók felidézése mindenkinek a javát szolgálja. Horváth Péter, a barcsi Avermann-Horváth Kft. ügyvezető igazgatója azt mondta: 22 személy- és kisteherautót üzemeltetnek, a járműpark tavaszi karbantartása nagyjából 1,5 millió forintba kerül. A futóműbeállításon kívül az autógumi, illetve a szélvédőmosó csere is a felkészülés részét képzi. A cégvezető hangsúlyozta: nem szabad spórolni a javítással, az elmulasztott ellenőrzés könnyen balesethez vezethet. A biztonság érdekében folyamatosan minden tőlük telhető feldatatot elvégeznek.

– Épp kedden vásároltam egy új ablaktörlő lapát csomagot: kettőt előre, egyet hátra – mondta Böröczi Csaba, a kaposvári Citrom Autósiskola ügyvezetője. – Nagyjából 12 ezer forintot fizettem. Szerintem nem szabad bóvlit venni, ez hosszabb távon nem kifizetődő, a gyenge minőségű termék rendszerint jóval hamarabb tönkre megy, mint a márkás. Legutóbb két éve vettem ablaktörlő lapátot, de ha már nem rendeltetésszerűen működik a szerkezet, akkor rögtön újat vásárolok. A nyári autógumit is lecserélem: erre csaknem 80-100 ezer forintot költök. S a nagyobb vásárlások mellett a szinte kötelező alvázmosást is megoldom. Röviden: olyan feladatokról van szó, amelyek minden autóst lekötnek, ám ezt nem lehet félvállról venni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában