A problémák dacára

2019.01.07. 16:38

Tavaly töretlenül erősödtek a diszkont légitársaságok

Úgy tűnik, ez a modell még mindig nem érte el növekedésének határait.

Forrás: MTI Fotó

Fotó: Kovács Tamás

Irigylésre méltó növekedést tudhatnak maguk mögött a diszkont-légitársaságok 2018-ban annak ellenére, hogy a légi közlekedés infrastruktúrája – különösen a nyári hónapokban – már-már a működőképessége határára ért. Furcsa ellentmondás, hogy tavaly is a vásárlók által legrosszabbnak tartott Ryanair vitte el a legtöbb utast a fapadosok között – hívja fel a figyelmet a Magyar Idők összeállítása.

Nem szeretjük a kényelmetlenségeket, de van az a pénz, amiért elviseljük – nagyjából így foglalható össze az a különös ellentmondás, amiért a brit utasok a kontinens második legnagyobb forgalmú légitársaságát tartják a legkényelmetlenebbnek valamennyi között.

BBC a szavazás eredményét ismertetve úgy fogalmazott: az ír „nagyon fapados” lett az Egyesült Királyság legrosszabb rövid távú légitársasága.

A Ryanair megítélését a sok törölt járat ronthatta, valamint hogy az év folyamán rendre módosították – szigorították – a poggyászokra vonatkozó szabályokat. Az utasok emellett elégedetlenek voltak az ülésekkel, a beszállási folyamattal és a fedélzeti szolgáltatásokkal is.

Ennek ellenére a Ryanair utasforgalma – az időközben megvásárolt Laudamotionnal együtt – 139,2 millió volt 2018-ban, ami nyolcszázalékos növekedést jelez az egy évvel korábbihoz képest. Az eredmény alig marad el a Lufthansáétól, amely Európa piacvezetője.

De hogy lehet, hogy a Ryanair, amely rendszeresen a legrosszabbak közt szerepel mind az európai, mind a globális szavazásokon, mégis olyan erős, hogy versenghet a kontinens legnagyobb légitársasága címért?

Úgy tűnik, a diszkontmodell még mindig nem érte el növekedésének határait. Ennek egyik oka lehet, hogy az Európán belüli, egy-két órás utazások annyival olcsóbbak és rövidebb időt vesznek igénybe, mint a közúti alternatívák, hogy az utasok összeszorítják a fogukat, és elviselik a néha megalázó körülményeket.

Az ezer kilométeres távolság leküzdése repüléssel, a reptéri veszteglésekkel, a transzferekkel együtt sem több, mint négy-öt óra.

Ugyanez autóbusszal 12-13 óra lenne, autóval sem kevesebb tíznél. Utóbbi költsége üzemanyaggal, útdíjjal, járulékos költségekkel jócskán meghaladhatja a százezer forintot oda-vissza, míg egy diszkontrepülőjegy egy irányban kijöhet 5-10 ezer forintból.

A hosszabb utazás ráadásul több éjszakányi szállásköltséget is jelent, vagyis a fapadosok lehetővé tesznek olyan, egy-két napos hétvégi kiruccanásokat, amelyeknek közúton nem lenne értelmük.

Mindez megmutatkozik a diszkontok eredményeiben, még akkor is, ha a mögöttünk hagyott év nagyon nehéz volt az egész európai légi közlekedés számára. Nemcsak a látványos légitársasági sztrájkok és járattörlések borzolták az utazók idegeit, hanem a folyamatos zsúfoltság is mind a reptereken, mind a légtérben.

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) adatai szerint tavaly október végéig Európában a járatok összesített késése 14 millió perc volt, ez összeadva 26 évet tesz ki. Az IATA kutatása szerint az utasok 70 százaléka túlzsúfoltnak érzi a repülőtereket.

A Ryanair közép-európai versenytársa, a Wizz Air jobb évet zárt 2018-ban. Egyrészt a kisebb bázis, másrészt a zavartalanabb üzem miatt jelentős, 19,6 százalékos forgalombővülést produkált, ez nagyjából megegyezik a korábbi várakozásokkal.

A magyar hátterű légitársaság 2018-ban 33,8 millió utast szállított, míg egy évvel korábban 28,7 milliót. A kapacitások 18,4 százalékkal bővültek, így a cég járatai­nak átlagos töltöttsége 92,4 százalék volt, egy százalékponttal magasabb, mint 2017-ben.

Váradi József vezérigazgató a közelmúltban azt nyilatkozta, hogy terveik szerint a következő tíz évben megháromszorozzák a flotta méretét és a teljesítményét.

A Wizz Airnek 105 repülőgépe van, ami háromszázra növekszik majd. A jelenlegi 34 millió utas helyett tíz év múlva százmilliót fognak elvinni, a jelenlegi négyezer alkalmazottból tízezer lesz.

A Wizz Air pilótafülkéjéből nézve tehát a diszkontmodellre a következő években is töretlen növekedés vár.

Borítókép: Utas áll a mozgólépcsőn a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér Skycourt épületében 2018. június 26-án

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!