Ukrán válság

2022.03.06. 14:07

Orbán Viktor mögött felsorakoztak a magyarok, Márki-Zayt továbbra is kinevetik

Újra jelentkezik a LikeFight, a közösségi médiát mint közéleti harcteret elemző sorozatban ezúttal a február 25. és március 3. közötti időszakot, az orosz-ukrán háború első hetét vizsgálták.

A LikeFight adatait és elemzését a Nézőpont Intézet szolgáltatja.

Az orosz-ukrán háború teljesen újra tematizálta a hazai közéletet, minden erről a tragikus konfliktusról szól. 

Az első hét Facebookos interakciószámai alapján soha nem látott szakadék nyílt a jobboldal és a baloldal között, a magyarok egyértelműen és jelentős mértékben Orbán Viktor és a Fidesz álláspontjával azonosulnak. 

Ezt jól szemlélteti az Orbán Viktor 879 ezer interakciója és Márki-Zay Péter 261 ezer interakciója közötti különbség - ismerteti a Mandiner.

Hozzáállás a háborúhoz

A jobboldal és a baloldal háborúhoz való hozzáállása között markáns különbség mutatkozik: amíg az ellenzék a kormány minden lépését támadó, kritizáló, konfliktuskereső utat választotta kommunikációjában, addig a jobboldal a higgadt, visszafogott, pragmatikus kommunikációt választotta, a háborúból való kimaradásra helyezte a hangsúlyt.

A háborúhoz való hozzáállás kapcsán az elmúlt hét lájkjaiból, megosztásaiból és kommentjeiből világosan kiderült: a magyarok a jobboldal megközelítésével azonosultak.

A pártok versenyében a Fidesz ismét magabiztosan előzte a baloldalt, de a valódi meglepetés az, hogy a pártok listáján nem is kevés interakcióval második lett a Kétfarkú Kutyapárt, ami egyértelmű jele annak, hogy a baloldal háborús kommunikációja táboron belül is kiábrándulást okozott, és sokan a korábbi viccpárt oldalán találták meg, amit kerestek. Az online adatok alapján ilyen komoly esélye még nem volt a Kutyapártnak bekerülni a parlamentbe. 

Vezető politikusok

Közel 880 ezres interakciószámot tudott felmutatni egy hét alatt Orbán Viktor, az aktivizálás mértékét jól szemlélteti, hogy a baloldal első öt helyezettje – beleértve Márki-Zay Pétert is – összesítve sem tudott ilyen mértékű online mozgósítást elérni.

A háború elkerülésére, a következetes magyar érdekképviseletre, a menekültek megsegítésére és a NATO-partnerekkel közös fellépésre építő jobboldali stratégia bevált, Orbán Viktor mögött felsorakoztak a magyarok.

Szintén kiugró eredményt produkált Szijjártó Péter, aki minden hírre gyakorlatilag azonnal reagált, ezáltal óriási figyelem és elismerés övezi online jelenlétét, mindezt az általa elért 669 ezer interakció is alátámasztja.

A jobboldali TOP10-ből érdemes még kiemelni Tilki Attilát, akinek választókerülete a magyar-ukrán határ mentén helyezkedik el. A környék mindennapjait most alapvetően határozza meg a menekülthullám kezelése és a segítségnyújtás, Tilki pedig folyamatosan jelen van a terepen, így országosan is jelentős eredményt tudott elérni.

A baloldali TOP10-ben jóval kisebb számokat láthatunk, pedig Márki-Zay Péter első helyéhez és 261 ezer interakciójához nagyjából 10 millió forintos Facebook-költés is társul. A baloldali háziversenyben Karácsony Gergely felzárkózása lehet érdekes olvasóink számára.

Márki-Zayt továbbra is kinevetik

A baloldali politikusok rossz teljesítménye mellé további kellemetlen adat is társul: 

Márki-Zay Péter bejegyzésinek közel 13 százalékára nevetéssel reagálnak az emberek. Orbán Viktor esetében ez épphogy meghaladja az 1 százalékot ez a szám.

Hivatalos oldalak

A kormány Facebook-oldala érthető módon ismét megelőzte a pártokat, a hivatalos és hiteles tájékoztatás ismét a legjelentősebb interakció-termelő szempont volt a héten.

A pártok versenyében az összes interakció 60 százalékát a Fidesz szerezte meg, ami az előző héthez képest is növekedést jelent.

A pártok közül második helyre került a Kétfarkú Kutyapárt, ami a baloldali összefogás összes pártját maga mögé utasította, látható igény mutatkozik a létezésükre a baloldali szavazók részéről.

Választókerületek

Egy héttel korábbi elemzésükben is elég jelentős (71:35) arányú győzelmet aratott a jobboldal a választókerületekben. Most viszont sikerült tovább erősítenie a Fidesznek, immár 77 választókerületben végeztek első helyen a jobboldal jelöltjei. Ez nagyon fontos mutató, hiszen itt láthatjuk, hogy milyen hatékonysággal vannak jelen a különböző politikai tömbök a választópolgárokhoz legközelebb eső politikai színtéren.

Véleményvezérek

Magabiztos jobboldali győzelemmel zárult az elmúlt hét a véleményvezérek között is. A jobboldalon a megafonosok szereztek dobogós helyeket, a baloldalon pedig a Gyurcsány-érdekkör dominált, számaik azonban messze elmaradtak a jobboldaltól.

Címkék#LikeFight

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában