Támogatott tartalom

2019.12.03. 14:00

Ezért eszi az autónk a motorolajat!

A motorolaj fogyásának mértéke függ a jármű használatának körülményeitől és a vezetési stílustól is. Megeshet, hogy két olajcsere között egy csepp olaj sem tűnik el a motorból, de egyes gyártók szerint az is normális, ha 1000 kilométer alatt 1 liter a motorolaj fogyasztás.

Támogatott tartalom

Bár utóbbi adat sem mindennapi, de, ha azt vesszük észre, hogy szinte naponta kell utántöltenünk és autónk lassan egy olajtemetővé válik, akkor érdemes minél hamarabb ellátogatni egy szakszervizbe, mert komolyabb probléma is állhat a háttérben.

Ezeket a problémákat és azoknak az érzékelhető jeleit gyűjtöttük össze ebben az írásban, amelyhez a fekmester.hu szakértői csapata sietett a segítségünkre.

A motor olajfogyasztása belső tömítetlenség következtében

Amennyiben a motor belső alkatrészei kopásnak indulnak azzal együtt nő a belső tömítetlenség. Ezáltal a motorolaj az égéstérbe kerül, majd az üzemanyaggal együtt elég. Nézzük a belső motorolaj fogyasztás legfőbb okait.

Szelepszárak és szelepvezetők közötti tömítetlenség

Abban az esetben, ha a szelepszárak és a szelepvezetők elkopnak, a motorolaj bejut az égéstérbe és megnövekszik az olajfogyasztás. A hiba klasszikus jele az indítás után a kipufogóból távozó kékes színű füst.

Kopott dugattyúgyűrűk

A dugattyúgyűrűk optimális tömítést biztosítanak a dugattyúk és a henger furatai között. Kényes alkatrésznek számít, ugyanis, ha túl szoros, akkor nem lesz megfelelő kenése a dugattyúk és a hengerek közötti felületnek. Azonban, ha túl laza akkor az olaj túljut rajta és a levegő valamint az üzemanyag keverékével elég.

Amennyiben a dugattyúgyűrűk elkopnak akkor a dugattyú és a furat felülete között sokkal több lesz a hely. Ez pedig lehetővé teszi, hogy az olaj szintén bekerüljön az égéstérbe és elégjen. Amennyiben a kipufogóból távozó kék füst gyorsítás során mutatkozik abban az esetben nagy az esély, hogy kopott gyűrűkkel állunk szembe.

PCV szelep hiba

A PCV, magyar nevén a pozitív forgattyúsház-szellőztető szelep hibája is okozhatja az indokoltnál magasabb olajfogyasztást. Ez egy visszacsapó szelep, amely egyrészt levegőt juttat a motorba, másrészt elvezeti a kartergázt. Amennyiben ez beragad vagy eldugul a lerakódott szennyeződésektől megnő a nyomás a forgattyúházban, ezáltal a motorolajat az égéstérbe kényszerítve.

A motor olajfogyasztása külső tömítetlenség következtében

Előfordulhat, hogy a kipufogó füstben hiába keressük a motorolaj fogyásának az okát, de szerencsére szemmel látható jele szinte mindig van. Amennyiben a külső tömítetlenség a hibás, abban az esetben az autó alatt vagy a motortérben kisebb-nagyobb olajfoltokkal találkozhatunk.

Rosszul rögzített olajszűrő

Olajcsere alkalmával az olajszűrőt is kötelező cserélni. Egy szakember, aki 100%-ban koncentrál az adott feladatra nem vét ilyen hibát, de mivel az autószerelő is ember, előfordulhat, hogy az új olajszűrő nem lesz megfelelően rögzítve. Ebben az esetben az olaj szivároghat, amely a motortérben látható nyomokat hagy.

Nem megfelelően visszahelyezett olajleeresztő csavar

A fáradt kenőanyagot az olajcsere során az olajleeresztő csavar segítségével engedhetjük le. Jó esetben sosem, de ritkán előfordulhat, hogy ez az alkatrész a folyamat végén nem lesz megfelelően rögzítve. Ezáltal az olaj szivároghat, amely az autó alatt, szemmel látható folt formájában jelentkezik.

Sérült olajteknő

Az olajteknő szivárgása is okozhat problémákat. Ennek oka lehet, hogy egy nagyobb darab kő vagy egyéb tereptárgy lyukat üt rajta. Előfordulhat azonban az is, hogy az olajteknő tömítése mondja fel a szolgálatot. Itt szintén az autó alatti olajtócsa a szivárgás ismertető jele.

Sérült, hiányzó olajbetöltő sapka

Amilyen jelentéktelennek tűnik, olyan fontos alkatrész az olajbetöltő sapka. Amennyiben megsérül, nem tekerjük vissza megfelelően vagy egyáltalán nincs is meg, abban az esetben az olaj a betöltő nyíláson keresztül távozhat. Rongálódás, elvesztés esetén érdemes minél hamarabb egy újat beszerezni, ugyanis a nyíláson keresztül bejutó szennyeződések károsíthatják a motort.

Szelepfedél tömítés sérülése

Az idő előrehaladtával a szelepfedél tömítés elöregszik, amely már nem képes visszatartani a vezérlésből származó motorolajat és szemmel látható nyomot hagy a motortérben. Ezen felül sok esetben égett olajszag csaphatja meg az orrunkat.

Egyéb okok

Számos oka lehet még annak, hogy miért tűnik el a motorolaj. Előfordulhat, hogy silány a minősége vagy hamisítvány és már kisebb terhelés hatására is megváltozik a kémiai összetétele és párolgásnak indul.

Az extrém hőmérsékleti viszonyoknak köszönhetően például lassú tempónál, ahol a menetszél hatása nem érvényesül, szintén párologhat a motorolaj.

A ritka olajcserének köszönhetően a kenőanyag kémiai összetétele megváltozik, amely egy idő után nem biztosít megfelelő kenést az alkatrészeknek, így azok elkopnak. A kopott alkatrészek pedig nem biztosítanak megfelelő tömítettséget, amely ugye az olaj nagyfokú fogyásához vezethet.

Minőségi motorolajokkal az olajfogyás ellen

Fontos leszögezni, hogy a rendszeres karbantartás és a minőségi motorolajok, alkatrészek csakis együtt garantálják a motor hosszú élettartamát. Lehetünk akármilyen gondoskodóak, ha a legolcsóbb, silány minőséget választjuk, de, ha a legdrágább kenőanyagot választjuk és csak 50.000 kilométerenként cseréljük le, akkor sem érünk vele semmit.

Tehát eldöntöttük, hogy igen, figyelünk az autónkra, rendszeresen hordjuk olajcserére és nagyszervizre, de milyen motorolajat válasszunk? Annyit biztosan kijelenthetünk, hogy a nagy világmárkákkal nem fogunk mellé. Amennyiben a 120 éves múltra visszatekintő Castrol, a technikai sportokat kiemelten támogató japán Eneos, a félszintetikus motorolajat megalkotó francia Motul választjuk, garantáltan a legjobb kenőanyag mellett döntöttünk.

Ezzel nem azt mondjuk, hogy csak a fent felsoroltakat szabad megvásárolni, mert számos megbízható név van a piacon, mint a Shell, Mol, Total, Mobil1, Elf, stb., de az ismeretlen márkákkal mindig vigyázzunk. Ezek beszerzése előtt mindig konzultáljunk szakemberrel.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában