Hirdetés

2022.12.20. 23:00

Ismét hosszú élettartamú pályaszerkezetet tesztel a STRABAG az M6 autópálya befejező szakaszán

Már tavaly beszámoltunk róla, hogy a STRABAG egy különleges pályaszerkezeti megoldást tesztelt az M85 gyorsforgalmú úton, amely nem kisebb ígérettel kecsegtet, mint egy tartós és fenntartható, mind műszaki, mind gazdasági szempontból hatékonyabb útpályával.

PR

Forrás: STRABAG

De mi valójában a hosszú élettartamú pályaszerkezet? Ha definiálni akarjuk a hosszú élettartamú utakat, akkor olyan szerkezetekre gondolunk, amelyek legalább 40 éves élettartamra lettek megtervezve.  Először is azt kell tekintetbe venni, hogy az út összetett létesítmény. Különböző modulokból, rétegekből áll, különböző anyagjellemzőkkel rendelkeznek és különböző igénybevételekkel néznek szembe, és – ebből adódóan – eltérő teljesítménnyel rendelkeznek. Nem meglepő tehát, hogy nem beszélhetünk az út egyetlen élettartamáról, hanem mindegyik elem „önálló életet él” általában különböző élettartammal. A hosszú élettartamú utak egyik alkotó eleme sem újdonság a maga nemében. Földműszerkezetekre építünk burkolatalapot, amelyet aszfaltrétegekkel fedünk le.

Az eddig alkalmazott anyagok tulajdonságai vagy azok mennyisége, a rétegek vastagsága gyakran alul vagy túlméretezett szerkezeteket eredményeztek. Ez vagy túl korai tönkremenetelhez vagy pazarláshoz vezetett. 

Forrás: STRABAG

Az innovációnknak, amely a STRABAG építőipari kompetenciaközpontjából a TPA lengyelországi bázisáról indult, ma már két próbaszakasza is van Magyarországon. A már említett M85 gyorsforgalmi úton és az M6 autópálya kivitelezés alatt álló befejező szakaszán.
A hosszú élettartamú utak lényege, hogy a szerkezet tervezése során az ismert igénybevételeknek megfelelő vastagságú és tulajdonságú anyagokat használnak. 

A méretezés során figyelembe veszik, hogy az aszfaltrétegekre különböző mélységben különböző igénybevételek hatnak. Az ismert tulajdonságú aszfalttípusok közül olyan rétegeket terveznek be, melyek a felmerülő igénybevételnek a lehető legjobban ellenállnak. A megfelelően kiválasztott anyagokból pedig ezután annyit építenek be, amely már megfelelő biztonsággal el tudja viselni a rá vonatkozó terheléseket.  

Aszfalt alaprétegként egy olyan, gumibitumennel készült fáradásnak ellenálló aszfaltréteget fejlesztettek ki a STRABAG-nál, mely a megszokottnál rugalmasabb ezért az aszfalt alapréteg alsó szálában ébredő repedések kialakulását késlelteti. Ez a réteg a szokásosnál kisebb szemnagyságú és kissé vékonyabb is.

Forrás: STRABAG

E fölé egy merev, a nyomvályúsodásnak ellenálló kötőréteg épül mely egy kicsit viszont vastagabb, mint a megszokott. Ez azért fontos, mert ebben a rétegben keletkeznek a magas nyomó-, és nyírófeszültségek.  

Az aszfaltkeverékek tulajdonságait a pályaszerkezet méretező modellnél figyelembe kell venni, és a forgalom nagyságához igazodva szükséges kiszámolni és megtervezni a szükséges rétegek vastagságait. Ezzel a méretezéssel a szerkezetek hosszú távon is ellenállóvá válnak a forgalom okozta igénybevételnek, fenntartható módon, az erőforrások hatékonyan felhasználásával. Az élettartam növekszik, a kockázatok csökkennek, pazarlás pedig nincs.

www.strabag.hu
 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában