A borulós járművekre sűrűn panaszkodtak a tűzoltók Öt éve 16 Mercedes Ategót állítottak forgalomba
Magyarországon öt éve 16 Mercedes Ategót állítottak forgalomba – közölte pénteken Hócza György, a HTFSZ ügyvivője. Ezek közül négy felborult, s két eset halállal végződött. A profi sofőrök visszatérő panasza: a tűzoltóautó alkalmanként veszélyesen pattog és a nedves úton nehezen irányítható. Hócza György – aki számos kollégájának véleményét tolmácsolta – úgy vélte: talán a hátsó rugózással lehet a gond. Ezért azt kérik: a hatóságok cseréljék ki a hátsó felfüggesztést és a lengéscsillapítót.
– Ne kelljen újabb civilnek vagy tűzoltónak meghalnia az utakon – emelte ki Hócza György. – A hatóságok és a gyártó tegyen meg mindent annak érdekében, hogy ne következzen be újabb baleset. Természetesen az sem zárható ki, hogy a hazai úthálózatnak is köze lehet a pattogáshoz.
Úgy tudjuk: áprilisban Németországba viszik átvizsgálásra az egri Mercedest Ategót. A HTFSZ nemrég független szakértői vizsgálatot kért, de nem fedeztek fel műszaki, illetve konstrukciós hibát. Ugyanakkor több szakértő jelezte: nagy tempónál, rossz utakon nehezebben irányítható a jármű. Ezt a véleményt több kaposvári lánglovag is osztja.
A Sántosnál tavaly felborult járművet vezető sofőr nem ülhet volán mögé, most beosztottként tűzoltóként szolgál. A rommá tört Mercedest azóta felújították, de Vajda László törzsőrmester, gépkocsivezető szerint különösen a nyomvályús, kátyús szakaszon kell vigyázni.
– Négyezer liter víz és négyszáz liter habképző anyag van a kocsiban – magyarázta. – Állandóan fokozott figyelemre van szükség. Szerintem túlságosan magasan van a jármű súlypontja, talán ez idézheti elő a problémát.
Egy másik kaposvári tűzoltó, aki több mint tíz éve szolgál a testületben, azt mondta: némelyik sofőr tart attól, ha rissz-rossz utak felé vezet az útjuk.
– Csúcsformában vannak a fiúk, de a sántosi tragédia emléke soha nem múlik el – mondta. – Tűzbe tenném a kezemet az összes kollégáért. Higgadtak, fegyelmezettek és profik sofőrök a kaposváriak: az életveszélyes himbálózás ellen a tudásuk azonban fabatkát sem ér.
Hócza György amondó: sürgősen cselekedni kell. Kátyútűrővé kellene tenni az összes ringó-billegő tűzoltókocsit. Az képtelenség, hogy 30-al poroszkáljanak riasztás esetén.
– Nemrég a fékkel adódtak gondok – idézte fel autósélményeit az egyik kaposvári tűzoltó. – Nem úgy fogott, ahogy kellett volna. A Füredi úton egy előttem álló autó mögött akartam megállni, de nem fogott jól a fék. Kénytelen voltam azonnal egy másik sávba sorolni. Megúsztuk, ám kivert a víz. Amennyiben egy-két métert csúszunk, lebonthattuk volna a kocsi hátsó részét.
Árok Kornél, a HTFSZ helyi ügyvivője azt mondta: március közepén 135 hazai tűzoltóvezető szakmai tréningen vett részt a tököli reptéren. Kaposvárról hárman utaztak el. A szakember úgy látja: hasznos a továbbképzés, máskor is tarthatnának ehhez hasonlót.
Az összes, forgalomban lévő hazai tűzoltóautó bevizsgálását javasolja a Hivatásos Tűzoltók Független Szakszervezete (HTFSZ) – értesült pénteken a szerkesztőségünk.
Ezt ne hagyja ki!
Mutasd meg a szépséged és legyél te 2021 Tündérszépe! Tízmilliós összdíjazás, autóhasználat és modellszerződés vár a legszebbekre