A Somogyszob-Balatonszentgyörgy közötti szakasz “feketelistán” van – adtuk hírül tavaly októberben. Akkor Mernyén szorongatták meg Hónig Péter közlekedési minisztert, aki egy fórumon kemény kritikát, sértő megjegyzéseket, s egy, a szárnyvonalak megmentéséért garanciát kérő nyilatkozatot is kapott.
Somogyszob és Balatonszentgyörgy között ma már nem járnak a vonatok.
Eller János szobi polgármester kedden azt mondta: nagyon kevés reményt lát arra, hogy térségükben újra közlekedjenek a vasúti kocsik.
– Több okra is visszavezethető, hogy az első körbe nem kerültünk be – fejtegette. – Egyrészt a pálya műszaki állapota olyan, hogy a mai vasúti közlekedésre szinte alkalmatlan. Ráadásul sok helyütt a kiszolgáló épületek is lerobbantak. A községekben elképesztő módon lepusztultak a létesítmények. Úgy tűnik, hogy nem igazán törődtek ezeknek az állagával.
Nyomasztó teher – a polgármester szerint ez jellemzi a jelenlegi közlekedési helyzetet. Vonattal már nem lehet utazni, de az autóbuszos közlekedés is kívánni valót hagy. Eller nyomatékosan felhívta a figyelmet: teljes menetrendcserére volna szükség. Mindezt az iskolába-, illetve a Balaton-partra járó ingázók érdeke indokolja. S persze azokért is kiáll a község, akik a fővárosba vagy éppen a megye más településeire szeretnének normális körülmények között eljutni.
– Katasztrófális a közlekedés; nincs összehangolva se a vasúti-, se az autóbuszforgalom – összegzett a polgármester, aki szerint térségükben csupán hatalmas összegű állami támogatással állítható vissza a vasúti személyszállítás. Arra a felvetésre, miszerint a helyi önkormányzat az ügy érdekében hozna-e anyagi áldozatot, a polgármester azt felelte: az ehhez szükséges forrás nem áll a rendelkezésükre. Annak is örülnek, ha a kötelező feladataikat ellátják.
Sigulinszky Tibor, a MÁV Zrt. szóvivője kérdésünkre hangsúlyozta: a vasút mindent megtett annak érdekében, hogy a vasúti berendezések működőképes állapotban legyenek. Az őrzést és védelmet megoldották, az persze előfordulhat, hogy felül kell vizsgálni néhány szakaszt.
A civlik örömmel vennék, ha az új kormány átgondolná a korábban felszámolásra ítélt szárnyvonalak ügyét. Kemenczei Róbert, a kaposvári Verebélyi László Vasúttörténeti Egyesület elnöke jelezte: ha a somogyi szakasz fejlesztésére sor kerülne, úgy nem szabad a pénzt a beruházásra sajnálni. Nemrég óránként alig 30-40 kilométeres sebességgel haladtak számos helyen a vasúti szerelvények, jó lenne, ha később legalább 60-70 kilométeres tempóval haladhatnának.
– Szerintem az újranyitás inkább gazdasági, mint politikai kérdés – fogalmazott Kemenczei. – Ha valamit bezárnak, azt őrizni kell. Amúgy egyes hírek alapján korántsem takarított meg nagy összeget az állam a szárnyvonalak bezárásával. A 4-es metró árából talán száz évig is elüzemeltethették volna a 29 mellékvonalat.
Schiszler László nyugalmazott kaposvári állomásfőnök felvetette: legalább egyfajta kiránduló szakaszként kellene hasznosítani a még meglévő vasúti értéket.