Sport

2008.04.16. 08:44

Öt futam a kisvilágbajnokságon

A tavalyi hárommal szemben idén már öt futamon állhat rajthoz ifjabb Tóth János az International Rally Challenge, azaz a „kisvilágbajnokságnak” is nevezett rangos IRC-ver-senysorozatban.

Fenyő Gábor

– Ha ne adj’ isten nincs a közelben egy versenyautó, beéri helyette labdával?
– Azért ennél kicsit összetettebb és felettébb megtisztelő a dolog. Arról van szó, hogy a májusi portugál futam szervezői összehoznak egy jótékonysági labdarúgó-mérkőzést; az IRC-sorozatban szereplő pilóták csapnak majd össze a pályán a navigátorokkal. Arrafelé a foci és az autóversenyzés is roppant népszerűségnek örvend; miért ne lehetne a kettőt összekapcsolni egy nemes cél érdekében?

– Hol készül a nagy fellépésre?
– Pont a labdarúgópálya fölött lakunk Balatonföldváron. Ahogy a szántódi szervizben leteszem a lantot, gyorsan hazaugrok átöltözni, aztán irány a pálya.

– Az amúgy megyei I. osztályban érdekelt földváriak még nem szóltak, hogy szorítanának helyet a csapatukban?
– Ott még nem tartok; főleg az erőnlétemet csiszolom. Olyan „megmozdulásra” kértek fel a portugál szervezők, ami lehet, hogy csak egyszer adódik az  ember életében; erre egyszerűen nem lehetett nemet mondani.

– A tavalyi hárommal szemben – nevezzük azt a tanulóévének – az idei sorozatban már öt futamon vehet majd részt Tagai Róberttel a „kisvilágbajnokságnak” is nevezett IRC-versenysorozatban.
– Egészen pontosan négy verseny biztos; az ötödik egyelőre még kérdőjeles. Májusban Portugáliában, júniusban Belgiumban, júliusban Oroszországban, augusztusban Csehországban, októberben pedig Svájcban állunk majd rajthoz. A belga, a cseh és a svájci erőpróba aszfaltos, a portugál és az orosz pedig – utóbbi a kérdőjeles – murvás.

– Az öt verseny vajon mire lehet majd elég?
– Mivel az idei IRC-sorozat – amely Törökországban kezdődött – tíz futamból áll, ám a végén csak a hét legjobb eredményt veszik figyelembe, így ha sikerülne pontokat szereznünk, akár az év végi elszámolásnál is ott lehetünk majd.

– Több mint két évtizednyi autóversenyzéssel a háta mögött tavaly a turbós WRC-ről át kellett állnia a szívómotorosra. Könnyen ment a váltás?
– Ezt ebben a formában túlzás lenne kijelenteni. A turbós beidegződések miatt főleg a lassúbb részeknél, a kanyaroknál nem kevés időt vesztegettünk el. Nagyon remélem, hogy idén ez már nem így lesz.

– Az IRC-ben nagyjából egyforma autók versenyeznek egymással.
– Két ugyanolyan autó nem létezik, de tény, hogy csak apró különbségek vannak a Peugeot 207 S2000-esek között; az egy évvel korábbihoz képest – a fejlesztéseknek köszönhetően – például 15 „pacival” erősebbek lesznek.
 

A népszerű navigátor

Bőven lesz dolga ifjabb Tóth János társának, Tagai Róbertnek. A remek navigátor a rangos nemzetközi IRC-sorozat mellett világbajnoki futamokon is szerencsét próbál majd, s érdekelt lesz a hazai terepraliversenyeken is.

– Egyszóval nemcsak a technika dönt.
– Fogalmazzunk inkább úgy, hogy jobban előtérbe kerül a versenyzők tudása, tapasztalata.

– Tavaly csupán két viadalon – a miskolci ob-futamon, illetve a veszprémi Mikulás Rallyen – láthatták Magyarországon versenyezni a rajongói.
– Korai lenne még arról beszélni, hogyan alakul az idei szezonunk. Mindenesetre benne van a pakliban, hogy most is eljutunk majd egy-két magyar erőpróbára.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!