Sport

2009.01.27. 18:54

Marokkóban ragadt a „Melyik csapat” egyik tagja

Lassan már egy hete Afrikában rója a kilométereket a „Melyik csapat”, amelynek a létszáma időközben három főre csökkent. Veszelovszki Dávid ugyanis még valahol Marokkóban elveszítette az útlevelét, s esélye sem volt arra, hogy átléphesse a mauritán határt.

Fenyő Gábor

Flúgos futam a legjavából

Amikor a IV. Budapest-Bamako Rallye résztvevői bő másfél hete elkezdtek gyülekezni Budapesten a Hősök terén, a versenybírók a szükséges papírok és dokumentációk mellett igazából öt dolgot vizslattak. Minden egyes csapatnál megnézték, hogy az Afrika túléléséhez szükséges nélkülözhetetlen „segédeszközök” – nevezetesen homokvas, vontatókötél, tűzoltókészülék, benzines kanna és műholdas telefon – megvannak-e.

Azt eddig is tudtuk, hogy a Budapest-Bamako igazi embert próbáló kihívás, még a legvastagabb idegzetű embereket is képes kizsigerelni. Még az első speciál szakaszon a 113-as Hummer pilótája és navigátora hatalmas vitába keveredett egymással. A heves szóváltás vége az lett, hogy Michaela Volfova kiszállt az autóból, s otthagyta a férjét. A cseh Hummer-csapattól származó információ szerint Volfova azóta már be is adta a válópert Prágában...

Mindjárt az afrikai flúgos futam elején, a francia-olasz határtól néhány kilométerre súlyos sérülést szenvedett a korábbi háromszoros győztes szlovák Ulrich házaspár hölgytagja, a navigátor Daniella. Az orvosi diagnózis szerint térdszalag-szakadást szenvedett, a műtét azonban még kicsit odébb van. Ulrichék ugyanis úgy döntöttek, hogy mindenképpen megpróbálnak végig menni.

Az idei Fapados Dakaron több sztár is szerencsét próbál. A 2005 Miss Hungary győztese , Semmi-Kis Tünde, valamint a használt Mercedes-mentőautót kormányzó Fábry Sándor is – akivel még Marokkóban találkozott a „Melyik csapat” – köszöni szépen, megvan, s Mauritániában folytatja.

A mintegy ötvenmillió forint értékű segélyszállítmánnyal megrakott Herczeg Trans kamionja hosszú napokig vesztegelt az egyik marokkói vámudvarban. Az egyik magyar klinika adományáról, egy fogorvosi székről ugyanis azt feltételezték az ottani derék vámosok, hogy egy rakétakilövővel van dolguk. Napokig tüzetesen vizsgálták, majd tovább engedték a kamiont – több ezer eurónyi adománytól „megszabadítva” a Hungary for Africa járatát...

Fenyő GáborImmár tizenegy napja vannak úton a sorrendben negyedik jótékony célú Budapest-Bamako Rallye végsőkig elszánt indulói. A Fapados Dakar népes mezőnye – köztük a túra-kategóriában érdekelt „Melyik csapat” – egy hete köszönt el Európától, s jelenleg a világ hatodik legszegényebb országában, Mauritániában falják a kilométereket.
– Egyszerű a képlet; általában én vezetek, a többiek pedig a hátsó ülésen jobb híján kisebb nagyobb megszakításokkal esznek – kezdte az afrikai útibeszámolót a kadarkúti származású Bakó Péter, a „Melyik csapat” főnöke. – Az étlapot jobbnál jobb helyi gyümölcsök jelentik, kiegészülve az otthonról hozott tekintélyes mennyiségű Milka-csokival. Magukra is szedtek némi súlyfölösleget. Érdekes kontraszt: az éhezés és forróság hazájában, Afrikában csak falunk és fázunk...

Némileg nehezíti a „Melyik csapat” dolgát, hogy a 17 éves Mitsubishi L300-as kisbusz, azaz a Sivatagi Szöcske hátsó csomagtartójának a teleszkópja felmondta a szolgálatot. Amúgy Marokkóban lépten nyomon egyenruhásokkal – rendőrökkel, katonákkal – találkozni az út mentén. Rabatban aztán átvették Veszelovszki Dávid oltásos sárga könyvét, amelyet sikerült  otthon felejtenie, s úgy küldték utána, ám ez sem volt annyira egyszerű feladat. A svéd és a brit követség munkatársa is megadóan tárta szét a karját arra a kérdésre, hogy merre található a magyar nagykövetség. Végül egy rendőrmotoros mutatta meg a helyes irányt, aki a biztonság kedvéért egészen a végcélig, azaz a követségig előttük haladt.

– Az Atlasz-hegységben sok csapatot visszafordítottak a hóvihar (!) miatt, így aztán maradt a kerülőút – folytatta Bakó Péter. – A Nyugat-Szaharában viszont a 60 km/órás átlagsebesség a maximum. Az amúgy töküres sivatagi utakon idővel tevecsordák tűnnek fel, amire a teveveszély-táblákkal hívják fel a figyelmet. Igazából akkor kezdett melegünk lenni, amikor megpillantottuk az első halálfejes táblát – majd sorra a többit... Az aknaveszély miatt életveszélyes letérni az útról. Az sem fehér embernek való, hogy több órába is beletelik, mire egyik településről átérsz a másikba. Útközben több kiégett, teljesen leamortizált autót is láttunk. A habot a tortán az a két hatalmas méretű hajóroncs jelentette, amelyet Nyugat-Szahara legnagyobb városát, Layouunne-t elhagyva Boujdurban láttunk. Bár a marokkói rendfenntartók nagyon vissza akarják szorítani a csempészetet, kevés siker – legalábbis mi így tapasztaltuk – koronázza az erőfeszítéseiket; a Marlborot például errefelé nemes egyszerűséggel Marimbo néven árulják. Utolsó marokkói szálláshelyünkön, Dakhlán az lepett meg bennünket, hogy még éjjel is milyen nagy az élet; a boltok nagy része ekkor is nyitva tart.

Amikor a reggeli indulás előtt a „Melyik csapat” tagjai ellenőrizték a csomagjaikat, akkor vették észre, hogy Veszelovszki Dávid útlevele nincs meg. Miután halvány esély sem lett volna arra, hogy átengedjék a mauritán határon – a két ország kapcsolatáról sok mindent lehet mondani, csak azt nem, hogy baráti lenne... – így a rögtönzött kupaktanács végeredménye az lett, hogy marad Dakhlában. A „Melyik csapat” másik három tagja pedig – Bagdi Csilla, Bakó Péter és Páldi Zoltán – a világ hatodik legszegényebb országában, Mauritániában folytatja.

Lassan már egy hete Afrikában rója a kilométereket a „Melyik csapat”, amelynek a létszáma időközben három főre csökkent. Veszelovszki Dávid ugyanis még valahol Marokkóban elveszítette az útlevelét, s esélye sem volt arra, hogy átléphesse a mauritán határt. Fenyő Gábor Flúgos futam a legjavából Amikor a IV. Budapest-Bamako Rallye résztvevői bő másfél hete elkezdtek gyülekezni Budapesten a Hősök terén, a versenybírók a szükséges papírok és dokumentációk mellett igazából öt dolgot vizslattak. Minden egyes csapatnál megnézték, hogy az Afrika túléléséhez szükséges nélkülözhetetlen „segédeszközök” – nevezetesen homokvas, vontatókötél, tűzoltókészülék, benzines kanna és műholdas telefon – megvannak-e.

Azt eddig is tudtuk, hogy a Budapest-Bamako igazi embert próbáló kihívás, még a legvastagabb idegzetű embereket is képes kizsigerelni. Még az első speciál szakaszon a 113-as Hummer pilótája és navigátora hatalmas vitába keveredett egymással. A heves szóváltás vége az lett, hogy Michaela Volfova kiszállt az autóból, s otthagyta a férjét. A cseh Hummer-csapattól származó információ szerint Volfova azóta már be is adta a válópert Prágában...

Mindjárt az afrikai flúgos futam elején, a francia-olasz határtól néhány kilométerre súlyos sérülést szenvedett a korábbi háromszoros győztes szlovák Ulrich házaspár hölgytagja, a navigátor Daniella. Az orvosi diagnózis szerint térdszalag-szakadást szenvedett, a műtét azonban még kicsit odébb van. Ulrichék ugyanis úgy döntöttek, hogy mindenképpen megpróbálnak végig menni.

Az idei Fapados Dakaron több sztár is szerencsét próbál. A 2005 Miss Hungary győztese , Semmi-Kis Tünde, valamint a használt Mercedes-mentőautót kormányzó Fábry Sándor is – akivel még Marokkóban találkozott a „Melyik csapat” – köszöni szépen, megvan, s Mauritániában folytatja.

A mintegy ötvenmillió forint értékű segélyszállítmánnyal megrakott Herczeg Trans kamionja hosszú napokig vesztegelt az egyik marokkói vámudvarban. Az egyik magyar klinika adományáról, egy fogorvosi székről ugyanis azt feltételezték az ottani derék vámosok, hogy egy rakétakilövővel van dolguk. Napokig tüzetesen vizsgálták, majd tovább engedték a kamiont – több ezer eurónyi adománytól „megszabadítva” a Hungary for Africa járatát...

Fenyő Gábor -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!