Kék hírek, bulvár

2011.11.18. 07:43

Kihagyható átverések: kihagyhatatlan gőztisztító 360 ezerért

Németországban betiltották, Ausztriában szigorú szabályokhoz kötik, nálunk még mindig a virágkorukat élik a termékbemutatók.

F. Szarka Ágnes

Csinos meghívó, kecsegtető ajándék, kellemes utazás, finom ebéd és esetleg egy kis gyógyfürdőlátogatás; mindez elfogadható, mondhatni olcsó áron. Hozzá csak úgy mellékesen egy kis árubemutató.
– Általában a buszos utazási meghívók  a nyugdíjasoknak szólnak – mondta Novák Ferenc a Somogy megyei Fogyasztóvédelmi Egyesület elnöke. – A jól kiválasztott úticél többnyire egy melegvizes fürdő. A helyszínen aztán kiderül, hogy a lényeg az árubemutató és a vásárlás, a többi csak beetetés. Az előadó aztán a svádájának függvényében tudja a nyugdíjasok vásárlói kedvét meghozni. Ellenőrizhetetlen az általuk mondott ár, hasraütéssel mondanak valamit. A felkínált termék általában messze nem ér annyit, mint azt hirdetik, az ajándéktárgy pedig bóvli.

[caption id="" align="aligncenter" width="334"] Kihagyható átverések, kétes bemutatók
[/caption]

Olyan terméket értékesítenek, amit szaküzletekben nem árulnak. Direkt ezeknek a cégeknek gyártják le. Használati útmutatót és jótállási jegyet még csak-csak mellékelnek, de nincs szervízjegyzék. Bárhol van a termékbemutató, a cég telephelyére kell visszavinni. A mai benzinárak mellett ez sem mellékes. Majd a cég eldönti, hogy kicseréli a szerkezetet vagy javíttatja. Volt egy panaszosunk, több mint 80 éves néni, aki gőztisztítót vett mintegy 360 ezer forintért. Háromszor elromlott, ki is cserélték, negyedik alkalomra eltűnt a cég, azóta elérhetetlen.



Novák Ferenc szerint gyakori beetetési forma, hogy magyarországi bevezetés előtt áll a termék, ezért nem ismerjük még, és ezért ilyen olcsó.
– Jól ismerjük a multikat: általában ők csapnak rá az új termékekre. Nagy tömegben, akár kisebb árréssel árusítják. S mögöttük ott a szervízhálózat. Egyetlen nagy gyártó sem próbálja meg a méregdrága termékeit egy buszos kiránduláson értékesíteni. Most, hogy jön a tél, a hidegebb idő és az embereknek nincs annyira kedvük utazni, megszaporodnak a szállodákban, kultúrházakban tartott bemutatók. A cél itt is ugyanaz, vásárlásra csábítani a résztvevőket. Ne gondolják végig, hogy kell-e nekik a termék vagy sem, csak vegyék meg. Aztán ha otthon eszükbe jutna, hogy mégsincs rá szükségük, akkor már általában késő, mert már nem is az eladóval hanem a bankkal vannak szerződésben.

Mielőtt aláír valaki egy ilyen szerződést gondolja végig, hogy arra a termékre feltétlenül szüksége van-e, annyiért? Hogyan alakul a megélhetése, ha a nyugdíjából kifizeti a részleteket? A törvény szerint nyolc napon belül elállhatunk a szerződéstől. Nem mindegy, hogy a vásárlástól vagy a kiszállítástól számítják a napokat. Ha valaki kicsúszik a határidőből, nincs méltányosság, nincs mit tenni,  csak utólag bánkódni. Senkit nem akarok a kirándulásról lebeszélni, de a termékbemutatón jól gondolják meg, hogy mit vesznek.

--------------------------------------------------------------------------
Kollégánk inkognitóban egy termékbemutatót is meglátogatott. Ott készített riportunkat keresse a
Somogyi Hírlap pénteki (2011.11.18) számában.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!