Tudatos vásárlás

2018.12.19. 09:22

Még fizetés előtt kérdezzük meg, lehet-e cserélni a terméket

A pénztártól való távozás előtt érdemes alaposan tájékozódni akkor is, ha adventi vásárban vagy webáruházban vásárolunk.

Ajándékvásárlás előtt célszerű érdeklődni a kereskedőnél a hibátlan termék cserelehetőségéről, és ezt a blokkra felíratni – hívja fel a figyelmet az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) szerdai közleményben.

Karácsony után gyakran előfordul, hogy a kapott ajándék nem tetszik, nem jó a mérete, viszont a termék minőségileg hibátlan. A jogszabályi előírások alapján az üzletnek ilyen esetben nem kötelező visszavennie a termékeket. Ugyanakkor jellemző, hogy a kereskedők a vevői elégedettség, a cég jó hírnevének megőrzése érdekében önkéntesen levásárlási vagy cserelehetőséget biztosítanak – írják.

Az ITM ismertette, ha az ajándék hibás, sérült, vagy nem működik, szavatossági, jótállási igényeket lehet érvényesíteni, amelyek értelmében az üzletnek kötelessége a terméket javíttatni.

Ha nem javítható, akkor egy ugyanolyan termékre kell kicserélni, végső esetben pedig a vételárat visszafizetni. Ha ilyen probléma merül fel, és azt a kereskedővel nem sikerül rendezni, a vásárlóknak a fogyasztóvédelmi hatósághoz és a békéltető testületekhez érdemes fordulniuk.

A közleményben kiemelték, webáruházban történt vásárláskor a kereskedők jogszabályi előírások alapján a jótállási, szavatossági igények intézése mellett kötelesek meghatározott időszakon belül a minőségileg hibátlan termékeket is visszavenni. A vásárló a termék átvételétől számított 14 napon belül indoklás nélkül visszaküldheti a terméket a kereskedőnek. Egyre több webáruház vállal önkéntesen hosszabb, akár 30 napos elállási időt is, fontos tudni azonban, hogy az elállási idő elsősorban a termék kipróbálását szolgálja – hívja fel a figyelmet az ITM.

A vásárlásról kapott nyugtát, blokkot minden esetben meg kell őrizni a későbbi igényérvényesítés érdekében.

Adventi vásárban beszerzett ajándékok esetében a kereskedő adatait is hasznos lehet feljegyezni, hogy jótállási, szavatossági igények érvényesítése céljából, vagy egyéb probléma esetén fel tudjuk venni vele a kapcsolatot.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium IT-laboratóriuma és a fogyasztóvédelmi hatóság kiemelten ellenőrzi az ajándékbeszerzés helyszínéül szolgáló üzleteket, webáruházakat és vásárokat.

Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár a közleményben elmondta, országosan több mint 1200 próbavásárlás történt, még egyszer ennyi üzletet ellenőriztek a családok védelme, a tisztességes vállalkozói magatartás támogatása érdekében.

A hatósági fogyasztóvédelmi ellenőrzések december végéig tartanak,

azonban a karácsonyi ajándékozást követően a vásárlóknak is fontos tisztában lenniük jogaikkal, a kereskedők kötelezettségeivel.

Borítóképünk illusztráció. Forrás: Shutterstock

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!