Lámpamizéria

2017.11.09. 09:00

Az időjárást okoljuk, de mi vagyunk veszélyesek a közlekedési lámpákra

Ha Kaposváron közlekedünk, autóstársaink reggeli dermedtségén túl, a közlekedési jelzőlámpák működésképtelensége tud minket jobban megijeszteni. Utoljára október 23 és 25 között sötétedtek el a Füredi csomópont lámpái, okozva ezzel három napon keresztüli idegességet, és aggodalmat az autósokban.

Barkóczy László

Talán a város legveszélyesebb kereszteződéséről van szó, nem véletlen, hogy még éjjel is működik itt a gépi forgalomirányítás. Sok sáv, viszonylag nagy (és gyakran túl is lépett) sebességgel közlekedő járművek, és számtalan lehetőség utunk folytatására.

Ha nem működik a lámpa, akkor sem kellene, hogy káosz legyen, hisz a KRESZ egyértelműen meghatározza, hogy miként kell közlekedni abban az esetben, ha a jelzőlámpa működésképtelen. A táblák meghatározzák az elsőbbségi viszonyokat, az áthaladás helyes sorrendjét. Ám a megszokásból vezetés, a helyettünk döntés, és a valóban bonyolultnak számító közlekedési szituáció mégis gyakran felülírja ezeket a szabályokat.

A kétségbeesett autósoktól tömött kereszteződésbe érve, azonnal az okokat kutatjuk. Óvatosabbak vagyunk, hisz nincs semmi, ami megmondja mit csináljunk. Egyből az időjárás viszontagságaira gyanakszunk, hiszen éppen esett pár csepp eső, esetleg erősebb lett a szél.

Mint kiderült, az okok ennél összetettebbek.

A Somogy Megyei Rendőrfőkapitányság Sajtóosztályának közlése szerint a forradalom ünnepén, és azt követően az említett kereszteződésben balesetről bejelentés nem történt. A Magyar Közút – mint a jelzőlámpák üzemeltetője – kapott értesítést azokon a napokon balesetről, mikor magunkra voltunk utalva. Október 22-én, vasárnap éjjel egy személygépkocsi döntötte ki az egyik lámpaoszlopot, ezzel bénítva meg a működését. – mondta el kérdésünkre Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt kommunikációs osztályvezetője.

– Kedd délelőtt minden hibát helyreállítottunk, ám sajnos szinte közvetlen utána a kereszteződés másik oldalán található oszlopot tarolta le egy másik autó. Ezt másnapra tudtuk csak kijavítani, az üzembiztos működést helyreállítani. – folytatta az osztályvezető.

Abban az esetben, ha a jelzőlámpák nem működnek, a közút kezelője kérheti, illetve ha a rendőrség tapasztalja a megnövekedett forgalmat, maga is forgalomirányításba kezdhet az adott kereszteződésben.

Vagyis az időjárás nagyon ritkán lehet közvetlenül oka a jelzőlámpák sárgán villogásának, vagy éppen teljes sötétségének. A megváltozott körülmények miatti vezetési hibák sokkal gyakrabban vezethetnek a lámpák meghibásodásához. Maguk a készülékek – Pécsi Norbert Sándor elmondása szerint – roppant megbízható készülékek. Rögzítésük kellően masszív, száz kilométeres sebességet meghaladó szeleknek is ellen tud állni. A lámpatestek fémbilinccsel történő rögzítése szintén védelmet biztosít az időjárás viszontagságaival szemben. Beázást, és ebből fakadó hibákat már évek óta nem tapasztaltak a kereszteződésekben.

Sok ember bosszúsága tehát néhány ember óvatlanságának, és figyelmetlenségének az eredménye.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában