tervek

2021.01.09. 20:00

Régen várt modernizációt ígér a balatoni hajózás új kapitánya

Tíz-tizenkét milliárdos fejlesztési forrás, üzemeltetésre átadott vitorláskikötő-lánc, vadonatúj katamaránok és kompok. Ezek már nem csak tervek, hanem konkrét folyamatok a 2021-ben 175. évfordulóját ünneplő Balatoni Hajózási Zrt. életében. Mindezek levezényléséhez céltudatos, higgadt és közvetlen természetű vezetőt választott a vállalat közgyűlése. 2020. december 16-tól Veigl Gábor a társaság vezérigazgatója.

Krausz Andrea

– Egy forrongó időszakon van túl a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART); milyen gondolatokkal, érzésekkel vette át a vezetést elődjétől, a közös megegyezéssel távozó Kollár Józseftől?

Számomra a kinevezés nagy megtiszteltetés, hiszen eddig a helyetteseként dolgoztam a társaságnál. Új feladatok és kihívások állnak előttem. Végrehajtunk egy reorganizációt, de a pandémia erősen rányomta bélyegét a 2020-as évre, és nem tudjuk, hogy 2021-ben mindez milyen hatással lesz majd a működésünkre. Ebben a helyzetben higgadtnak, nyugodtnak, céltudatosnak, határozottnak kell lennem, mutatnom kell az irányt, és meg kell értetnem az ágazat érintettjeivel, hogy egy hajózási fókuszú, hatékony társaságot szeretnénk felépíteni.

– Milyen lesz ez a vállalat?

– A legfontosabb, hogy arra összpontosítsunk, amiért ezt a társaságot létrehozták, ami a valódi küldetése. Gondolok itt a személyhajózásra, kompszolgáltatásra, vízépítési tevékenységre, tehát a hajózással kapcsolatos feladatokra. Rendkívül fontos az alaptevékenységet nem szolgáló vagyonelemek értékesítése, majd ezen források visszaforgatása, hiszen a vállalat 30, 40, 50 éves lemaradásokkal küzd. A cég megújítása 20-30 milliárd forintot igényel, amit több forrásból, fokozatosan kell előteremtenünk. Rendelkezésünkre áll 6,6 milliárd forint állami tőkeemelési forrás, valamint az ingatlanértékesítésből származó bevétel, melynek becsült értéke 3-4 milliárd forint. És a vállalat saját maga is termel évente 400 millió forintot. Ez 10-12 milliárdot jelent a következő évekre nézve. Ezzel a csomaggal már nagyon komoly lépéseket lehet tenni az évtizedes lemaradások leküzdésében.

– Kollár József is elszántan harcolt a lemaradások ellen…

– Ez a folyamat 2020-ban indult el. A legfontosabb feladatom, hogy beérkezzenek azok a források a társasághoz, amik eddig még nem érkeztek be, és elindulhassanak az érdemi beszerzések, fejlesztések. Legyen az hajó- vagy kompbeszerzés, vagy a hajók utaskomfortos felújítása, kikötők fejlesztése.

– Mondhatjuk azt, hogy anno az önkormányzatoknak tulajdonosként ez nem sikerült? A 21 önkormányzat miért nem tudott lépni a fejlődés érdekében?

– Azt gondolom, nem volt teljes konszenzus abban a tekintetben, hogy milyen irányba induljon el a cég. A kempingtől, a szállodán és vitorláskikötőn át nagyon sok olyan tevékenységünk van, aminek óriási a beruházásigénye. Ha figyelembe vesszük, hogy a múltban évente nagyságrendileg 400 millió forintos beruházási forrásunk volt, akkor látszik, hogy ez gyakorlatilag semmire sem elég. Szükséges, hogy csökkentsük azokat az eszközöket, amire költeni szeretnénk, másrészt pedig növeljük azokat a forrásokat, amiket fel tudunk használni. Ha figyelembe veszem, hogy évi 400 millió az öt év alatt 2 milliárdos beruházási keretet jelentett, és ehhez képest most a következő évekre már látunk egy 10-12 milliárdos forrást, akkor rögtön látszik a különbség, és néhány éven belül kézzelfogható lesz.

– Sokan furcsállják, hogy a cég vitorláskikötő-láncát üzemeltetésre szeretnék átadni.

– A kikötők tulajdonjoga, a vagyon továbbra is a BAHART-nál marad, magát az üzemeltetési jogot nyerheti el valaki. Most egy második körben változatlan feltételekkel hirdetjük meg az üzemeltetési pályázatot. Ez egy 15 éves konstrukció, amelyhez az ajánlattevőknek nagyon komoly garanciákat és anyagi fedezeteket kell adni.

– Egyesek szerint egyben kellene tartani a cég vagyonát.

– Az egyben tartás megmarad abban a tekintetben, hogy a vitorláskikötő-lánc és az üzemeltető fejlesztéseinek kontrollja a BAHART-nál maradnak. A bérlő érdekelt lesz a jó színvonalú működtetésben és abban, hogy megtegye azokat a fejlesztéseket, amiket a BAHART-forrás hiányában nem tudott megtenni. Egyetlen üzemeltető működteti majd a vitorláskikötőket, ami garanciát jelent az egységes és magas színvonalra. Mi is ismerjük a vitorlázók igényeit. Változik a hajók mérete, sokkal több villamosenergiára van szükség a kikötőkben, a kiszolgálólétesítmények fejlesztése is indokolt. Az új üzemeltetőnek elemi érdeke lesz, hogy ezeket fejlessze.

– A vitorláskikötőkből származó bevételek nem hiányoznak majd?

– A bérlőnek egy nagyon komoly bérleti, üzemeltetési díjat kell megfizetni a BAHART felé, tehát ez a konstrukció gazdaságosan előnyös lesz a cég számára a jövőben is. Ez a forrás az éves vállalati működést, az alaptevékenységeket segíti majd.

– Ön szerint milyen lesz a 2021-es hajózási szezon?

– Természetesen bízunk abban, hogy a pandémia minél hamarabb lecseng, és a terveknek megfelelően húsvétkor el is tudunk indulni, ahogy minden évben szoktunk. 175 éves lesz a balatoni hajózás 2021-ben. A tradíciót és a modernizációt egyszerre szeretnénk a zászlónkra tűzni, és megemlékezni erről a 175 évről, bemutatni az utazóközönségnek. Megkezdjük a jelenlegi nagy hajók belső felújítását. Bútorzatcseréket, mosdó- és büféfelújításokat végzünk, és elindítjuk az informatikai fejlesztéseket is. Például, hogy ne csak a pénztárban lehessen jegyet venni, hanem telefonon vagy automatában is. Ezt legkésőbb 2022-re elérjük. Változatlan marad 2021-ben a személyhajó-díjszabás. A jövő évet ugyan még nem érinti, de a következő látványosság az új hajók és kompok megérkezése lesz 2022-ben. Várhatóan az év elején zárul az a közbeszerzési pályázat, melynek köszönhetően az első körben két komppal és két katamaránnal gazdagodunk. Az egyik katamarán a Fonyód-Badacsony, a másik pedig a Siófok-Balatonfüred-Tihany útvonalon közlekedik majd. A BAHART utazóközönségének kétharmada e két lokáció között utazik.

 

A vízművektől érkezett a hajózáshoz

Fontos, hogy sose álljunk meg, ne nyugodjunk meg egy szinten, hanem mindig fejlődjünk! 3–5 éves távlatban megjelennek az új hajók, a jelenlegi flotta fejlettebb lesz, a szolgáltatásunk színvonala tovább emelkedik, a működésünk hatékonyabb lesz, a munkatársaim pedig elégedetten és profin végzik munkájukat. A hajózásra szüksége van a turizmusnak és a régiónak is. Ez egy összekötő kapocs a települések között, amiben partnerré kell válnia valamennyi szereplőnek, mondta Veigl Gábor arról, miként képzeli el a balatoni hajózást öt év múlva.

A BAHART decemberben megválasztott vezérigazgatója Siófokon él családjával. 2002-ben végzett a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen, mint közgazdász. Öt éven keresztül a Fővárosi Vízműnél dolgozott, majd kapott egy lehetőséget Siófokon, a Dunántúli Regionális Vízmű Zrt- nél, ahol ugyancsak öt évig értékesítési igazgatóként tevékenykedett. 2015-ben került a Balatoni Hajózási Zrt-hez, gazdasági és stratégiai vezérigazgató-helyettesként, általános helyettesként dolgozott.

Fotó: Krausz A.

Fotóillusztráció: MTÜ

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában