gépmadarak

2021.11.15. 20:00

Év végi bevetésre készülnek az újlaki vasmadarak javítói

Oroszországból nyolc repülőmotort hoznak hamarosan a kaposújlaki légibázisra, a szállítmány napokon belül célba ér. Sok a javítani való, összetorlódott a munka, az ünnepek előtt az összes repülőgép átvizsgálását be akarják fejezni.

Harsányi Miklós

Fotó: Lang Róbert

– Egyes repülőgép alkatrészek ára a koronavírus-járvány alatt 10–30 százalékkal drágult meg – mondta érdeklődésünkre Kornyik Csaba, az Avia-Rent Kft. ügyvezető igazgatója. – Az Egyesült Államokból, Németországból, Nagy-Britanniából és Oroszországból importálunk felszereléseket. A hengereken, futóköpenyeken és tömítőkészleteken kívül többek közt a gyújtógyertyák is nagyon megdrágultak, s a problémát tetézi, hogy a szállítási idő megnyúlt. Akadt olyan alkatrész, amit régen két héten belül megkaptunk, most gyakran négy-öt hetet várunk rá. Ezért ha tehetjük, rátartással rendelünk árut. Legközelebb nyolc repülőgépmotort veszünk át, melynek értéke több tízmillió forint.

Kornyik Csaba szerint hiába dolgoznak feszített tempóban, mégis összetorlódott a munka. Nem kímélte őket a járvány, a megrendelések nem a szokásos időben érkeztek. Tavaly ilyenkor hat gépet készítettek fel, pillanatnyilag tíz repülő áll a hangárokban.

A Piper 28 és a Cessna 210-es mellett két Jak 52-es is szakértő kezekre vár. S egy ukrán műrepülőgép javítása is bőven ad feladatot. Habár a koronavírus-járvány miatt rendkívül körülményessé vált a külföldi munka, a felkéréseknek igyekeznek eleget tenni. Egyik munkatársuk a napokban érkezett haza Szerbiából, a főmérnök hatósági ellenőrzésen vett részt, s a jövő pénteken több Cessna 152 légi alkalmassági vizsgálatát végzi el Portugáliában.

Ezek a munkák azonban nem pótolják az év eleji bevételkiesést. – Nagy-Britanniában, Németországban, Szlovéniában és Szerbiában is elmaradt a gépek ápolása, ez cégünknek több tízmillió forintos elmaradást okozott. A közelmúltban újabb munkák érkeztek, s azon vagyunk, hogy a lehető legrövidebb időn belül végezzünk. Az év alatt kialakult szakemberhiányt némileg enyhítettük, felvettünk két fiatalembert, akik tapasztalt kollégáinknak segítenek.

Biztos életpályán landolnak a fiatalok

– Csodálatos a szakmánk, ami nem biztos, hogy sok fiatal előtt ismert – mondta a szerelőként dolgozó 68 éves Bakos Sándor. – Talán kedvet kapnának, ha szakmai bemutatókat szerveznének a pályaválasztás előtt álló tiniknek, s az országban újabb helyeken indítanák a repülőgép-szerelő képzést.

Munkatársa, a 65 éves Horváth István még 1977-ben végzett Kaposváron, s a mai napig izgalmasnak tartja a hivatását. Azt mondta: jó érzés látni, amikor több hét felkészítés után levegőbe emelkedik egy repülőgép.

– Összesen 13-an járnak a légijármű-szerelő technikus képzésünkre – mondta Iván László, a KSZC Jálics Ernő Szakképzőiskola igazgatója – A 2022-2023-as tanévben újabb osztályt szeretnénk indítani.

A kamaszok gépészeti és villamossági alapismereteken kívül aerodinamikát és légi járművekkel kapcsolatos műszaki tárgyakat is tanulnak. A Fly-Coop kadarkúti telephelyén töltik gyakorlatukat, ahol a repülőgépeken kívül helikopterek ellenőrzését, karbantartását is megismerik.

Fotó: Lang R.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában