Technik Piknik

2024.04.07. 16:08

A régmúltat idézik vissza a veterán autócsodák

Látogatási rekordot döntött a 31. Technik Piknik elnevezésű veteránjármű kiállítás és börze. A kaposvári Cseri parkban megszervezett vasárnapi eseményre délelőtt fél 11-ig csaknem négyezren voltak kíváncsiak. A kiállítás egyik legrégebbi járműve egy száz évnél idősebb motor volt.

Marosi Gábor

Fotó: Lang Róbert

Alig lehetett közel férkőzni az autókhoz és motorokhoz, annyian voltak kíváncsiak a körülbelül 450 veterán járműre vasárnap délelőtt. Már a rendezvényre sem volt egyszerű bejutni. A Cseri park környékét és a hozzá közeli utcákat ellépték a parkoló autók, ezért hosszú percekig tartott mire szabad helyet lehetett találni.

 

A szervezők egyáltalán nem bánták a nagy forgalmat, főleg azért, mert a jubileumi őszi találkozóra a szakadó eső és rossz idő miatt csak páran voltak kíváncsiak. A mostani kora nyárias időjárás azonban kárpótolta a veterán autó szerelmeseit. A találkozóra amerikai, francia, cseh, német és olasz járművek is érkeztek. Az egyik legrégebbi kocsi egy 98 éves Fiat 503-as volt. Az autót 1926 és 1927 között gyártották és összesen 42 ezer 421 készült belőle. Kapinya Mária a Fiat tulajdonosa elmondta, Magyarországon is ritkaságnak számít az autó, összesen egy van belőle. Az 1500 köbcentis, négyhengeres benzinmotoros járművet tavaly novemberben hozták be az országba.
Kapinya Mária és olasz párjának garázsában tucatnyi veterán jármű áll. Tizenkettő autójuk és legalább kétszáz motorjuk van. Egyike az 1922-ben gyártott francia motorkerékpár is, melyet Kaposvárra is elhoztak. – Ez egy nagyon különleges motor, ékszíj meghajtásos – mesélte a gyűjtő. – A három fokozatú váltóval felszerelt járművet 175 köbcentis motorral szerelték fel – tette hozzá Kapinya Mária.

Punik László a Somogyi Veterán Járműbarátok Egyesületének tiszteletbeli elnöke, a rendezvény főszervezője érdeklődésünkre elmondta, azért is szervezik meg az eseményt évente két alkalommal, hogy felkeltsék a fiatalok érdeklődését a veterán járművek iránt. Hozzátette, az 1920-1930-as években gyártott autókkal, motorokkal manapság kevesebben foglalkoznak, leginkább a második világháború után megmaradt járműveket ápolják a legtöbben. 

 

 

A FIAT története

A céget 1899-ben alapította Giovanni Agnelli. A második világháború idején az üzemben harckocsik és repülőgépek készültek. 1957-ben mutatták be a Fiat népautóját, a Cinquecentót (magyarul ötszázas). A modell 1975-ig volt gyártásban, de gyártotta a Steyr-Puch is. A céget 1963 és 1996 között az alapító unokája, Gianni Agnelli irányította, aki a 2003-ban bekövetkezett haláláig tiszteletbeli igazgató maradt.

1966-ban kötött megállapodást a Szovjetunióval, és Togliattiban felépült a VAZ (manapság AvtoVAZ) üzem. Itt a Fiat 124 licence alapján a Zsigulit készítették. Később még több szocialista országgal kötött licencmegállapodást; így a FIAT cég licenciája alapján készültek a Zastava autók Jugoszláviában és a Polski Fiatok Lengyelországban.

A Fiat autógyár 2014-től a Fiat Chrysler Automobiles N.V. (rövidítése:FCA) olasz-amerikai multinacionális autóipari holdinghoz tartozik. 2020. december 21-én az EU versenyhatósága engedélyezte az FCA egyesülését a PSA holdinggal. forrás. wikipedia.hu

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában