Hírek

2004.10.29. 01:28

Akiket naponta hallhatunk utazás közben

Gondoltak már arra, vajon ki lehet az, akinek utasítására nap mint nap vigyáznak, amikor az ajtók záródnak? Akinek elhiszik, hogy a Kossuth téri megálló következik? És akinek kérésére előkészítik jegyeiket és bérleteiket? Lapunk megkereste a BKV hangjait.

Tóth Tímea

[caption id="" align="alignleft" width="117"] Szalóczy Pál bemondó már csak kedvünkért ment a föld alá
[/caption]Előfordul, hogy Szalóczy Pál az ország valamennyi városában egyszerre hallható ugyanabban az időpontban. A hang a vasútállomásokról ered, és szeles időben egy egész települést is bezenghet. Ezt a hangot mindenki ismeri és feltétlenül megbízik az információiban. Ő azonban megborzong, ha az állomások várótermeiben a saját utasítására kell elindulnia az éppen érkező vonathoz.
Szalóczy Pál 33 éve dolgozik a Magyar Rádióban, és tíz éven keresztül vezette a királyi televízió híradóját, mégsem ez tette ismertté. Népszerűsége 1989-ből gyökerezik, amikor egy akusztikai kísérletező intézet felkérte, hogy próbáljanak ki egy új technológiát. Hangot kellett felmondania egy komputerizált szerkezetre. A próbálkozás jól sikerült, és a MÁV azonnal lecsapott rá. Gyakran előfordult ugyanis, hogy az ország egyes vidékein „az A vágányra szerelvény érkezik” bejelentés úgy hallatszott a helyi bemondóktól, hogy az E vágány mellett közlekedők ijedtek meg. A hivatásos bemondó ekkor felmondta valamennyi állomás valamennyi megállóját, elnézést kérve a késésekért, türelmet kérve a várakozóktól. Egy évvel később megépült a hármas metró Árpád híd és Újpest Városközpont közötti szakasza, és a metró vezetősége úgy gondolta, hogy ami a MÁV-nál bevált, az a metróban is jó lesz. Szalóczy Pál így az új metró állomásait is felsorolta, sokkal gyorsabban, mint a vasúti megállókat.
A metrózástól sem a saját hibája miatt ment el a kedve.
– Az ''80-as évek végén egyszer előfordult, hogy egy technikai hiba miatt a hangvezérlő fordított sorrendben játszotta le a kazettán egymás után következő állomásokat. Véletlenül egy újságíró kollégám utazott a szerelvényen, aki megbotránkozva hallgatta az Örs vezér téren, hogy a következő megálló a Moszkva tér lesz. Másnap ezért is én szégyellhettem magam, mikor az újságban olvastam a történetet – emlékszik vissza a bemondó.

Rádiós beszél a villamoson is

Tarcsa Zsuzsa (44) 1996-ban mondta fel a Tátra, azaz 59-es, 56-os és 18-as villamosok útvonalát. Az új, rózsaszínű üléses – a metrósok körében csak „barbie-metró”-ként emlegetett szerelvényekben– és többlámpás, úgynevezett „vizipók-metró ”-ban szintén az ő hangja hallható. A táblás, kijelzős trolikon is ő ad tájékoztatást. Zsuzsa először a kettes villamoson hallotta magát, nem volt kellemes élmény, mert egy kicsit húzta a magnó

a szalagot. A kellemes hangú hölgy is a Magyar Rádió bemondója és szomorúan vette tudomásul, hogy az új Volvo-buszok hangját már nem a közrádió dolgozói közül választották ki.

Fülsértőnek tartják a barátai

Varga Jánost (36) a Magyar Rádió bemondóját 1995-ben kérték fel, hogy sorolja fel a kisföldalatti állomásait. A munka gyorsan ment, tíz perc alatt felmondta a hangszalagra a szöveget. Azóta csak kétszer utazott a millenniumi metrón, egyszer nyolc évvel ezelőtt a barátaival, most pedig

a mi társaságunkban. János annyira belefeledkezett önmaga hallgatásába, hogy az első alkalommal és most is majdnem elment egészen a garázsig, mert nem akart leszállni a végállomáson. János egyébként tömegközlekedik, csak a sárga metró sohasem esik útjába. Barátai szerint van egy szerelvény, amelyen fülsértően hangosan sorolja az állomásokat.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!