Hírek

2004.10.29. 05:27

Befellegzett a szemfüles autósoknak

Ma már hiába akar az autós a rossz pontjaitól úgy megszabadulni, hogy nem fizeti be a kötelező biztosítás díját.

Füsi Piroska

Szombaton lehull a lepel a 2005. évi kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás díjairól. Nyilvánosságra hozzák a biztosítók az új tarifákat, amelyek között jelentős különbség is lehet. Több újdonsággal is szolgál az idei választási rendszer. Az új kormányrendelet egyik leglényegesebb pontja az, hogy ha valakinek azért szűnik meg a szerződése, mert nem fizeti a díjat, akkor nem mehet át másik társasághoz. Ezzel egy kiskapu zárult be. Korábban ugyanis, nem túl etikus módon, egyes biztosítók állítólag hajlandók voltak úgy szerződni új ügyfelekkel, hogy nem kértek igazolást a múltjukról. Így az autós jól járhatott, hiszen miközben esetleg régóta nem fizetett díjat, máshol új életet kezdhetett.
A megváltozott szabályok szerint ha valakinek nemfizetés miatt szűnik meg a szerződése, akkor kizárólag csak a régi társaságánál köthet új szerződést. Ráadásul az A0 kategóriába kerül, ami azt jelenti, hogy akár 90 százalékkal is magasabb lehet a díja, ha korábban például balesetmentesen vezetett, ezért a magas bónusz-kategóriába tartozott. Ismeretes, a biztosítottakat különféle csoportokba sorolják attól függően, hogy mennyi kárt okoznak. A hibátlanul vezetők évről évre jobb bónuszkategóriába kerülnek, a gondatlanabbak a roszszabb máluszba. Ennek megfelelően is igen eltérő a kötelező biztosítás díja.
További változás, hogy az ügyfélnek 90 napon belül magának kell igazolnia múltját. Nevezetesen azt, hogy melyik bónusz-, illetve máluszkategóriába tartozik. Ezt pedig célszerű megtenni,  ellenkező esetben a legrosszabb málusz 4-be sorolják be. A Belügyminisztérium nyilvántartási rendszerén keresztül tudja értesíteni a régi biztosító az újat arról, hogy ki nem fizetett. Ennél nagyobb gond, hogy ha ilyen előfordul, akkor semmissé válik az új szerződés, s ha esetleg időközben okozott kárt az autós, akkor a biztosítók által képzett különalapból térítik meg a sérült autó tulajdonosának kárát. Később viszont a károkozón ezt be kell hajtani – amennyire persze lehetséges.
Egyes piaci szakértők az idén is nagy vándorlásra számítanak. Tavaly minden korábbinál többen, mintegy 300 ezren vitték át másik társasághoz a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításukat. Idénre akár 500 ezres váltást is jósolnak. Mások azonban annak alapján, hogy a legutóbbi váltást követően sokan szereztek rossz tapasztalatokat az új biztosítók teljesítéséről, az idén nagyobb megfontoltságot várnak. Van, aki új korszak kezdetéről, a szolgáltatások versenyéről beszél.    

Ön mennyire elégedett, készül-e biztosítót váltani?

Baksai László:

– A legnagyobb hazai társaságnál biztosítom az autómat. A szolgáltatás színvonalával elégedett vagyok, de az évi 41 ezer forintos díjat soknak tartom. Ezzel együtt a novemberi határidő kapcsán nem merült fel bennem a váltás gondolata.

Vajdáné Idrányi Tünde:

– A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás bevezetése óta ugyanannál a biztosítónál vagyok. Volt ügyem, aminek alkalmával meggyőződhettem a szolgáltatás korrektségéről. Kis kategóriájú az autóm, a biztosítás díjával is elégedett vagyok.

Herczeg Antal:

– Tartalmas és reális, valamint olcsóbb tarifájú ajánlat esetén nem tartom kizártnak, hogy váltanék. Jelenlegi biztosítóm eljárása tisztességes volt a biztosítási ügyem kapcsán, de úgy vélem, lehetne mérsékelni a szolgáltatás díjtételeit.

Mire (nem) jó a kötelező biztosítás?

Ha A autós B járművében kárt okoz, és erről A tehet, akkor helyette fizet a biztosító B-nek. Így akár fizetőképes a károkozó, akár nem, akár nagy a kár, akár kicsi, a károsult megkapja a térítést. (Igaz, idén hallottunk olyan esetekről is, amikor a vétlen károsult nem tudta elérni az illetékes biztosítót, s a károkozótól közvetlenül követelte vissza a kárát.)

Vannak azonban olyan esetek, amelyeket nem lehet azzal elintézni, hogy majd a biztosító fizet helyettünk. Ide tartozik az ittas,

a kábítószeres, a jogosítvány nélküli vezetés, a cserbenhagyásos káresemény. Ezekben az esetekben térít ugyan a biztosító a károsultnak, de utána az ügyfelétől visszakövetel bizonyos összeget. Az ittas, kábítószeres és a cserbenhagyásos káreseményeknél ötszázezer forint helyett egymillió forint lett a határ. Jogosítvány nélküli vezetésnél ötszázezer forint a plafon.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!