Hírek

2004.10.26. 05:44

Ingatlan- és cégbejegyzés sokkal gyorsabban

A kormány felkérte az igazságügyi és a földművelésügyi minisztert, hogy egy hónapon belül vizsgálják meg, miként lehet rövidíteni a földhivatali és cégbírósági bejegyzések ügyintézését. Mi ennek az esélye?

Mészáros B. Endre

A cégbíróságon 30-ról 15, a földhivataloknál pedig 60-ról 30 napra kell csökkenteni a bejegyzések átfutási idejét, jött az ukáz. Sőt a két érintett tárcánál javaslatokat kell készíteni arról is, hogy miként válhat még gyorsabbá a bejegyzés. További teendő az elektronikus ügykezelés általános elterjesztése. Nem egyszerű program ez, ha visszaidézzük például az év eleji budapesti állapotokat, amikor a főváros besokallt, és az ország összes földhivatala nekik dolgozott.

– Az a probléma, hogy az utóbbi években hihetetlen mértékben megemelkedett az ügyiratok száma. Hatszor több esettel kell foglalkozni, mint húsz évvel ezelőtt, de az ezredfordulóhoz képest is csaknem kétszeres a növekedés – tudtuk meg Apagyi Gézától, a földművelésügyi minisztérium osztályvezetőjétől.

Vidéken nincsenek problémák

A Győr-Moson-Sopron Megyei Földhivatalban nem okoz gondot a 30 napos határidő, irathátralékuk nincs – mondta Bolla Gyula hivatalvezető. Míg 2000-ben 120 ezer kérelem érkezett hozzájuk, addíg tavaly és az idén már 240 ezer. Csak mindennapos nyitva tartással állják az ügyfelek rohamát, de fél óránál hoszszabb ideig csak a legritkább esetben kell a kuncsaftoknak várakozniuk. A fővárosban feltornyosult irathátralék eltüntetésébe is besegítettek, ám ha a bejegyzés határideje a felére csökken, ennek a követelménynek a mai létszám mellett nem tudnak eleget tenni – ismerte el a hivatalvezető.

Baranya megyében normál ügymenet esetén a körzeti földhivatalok mindegyike tartani tudja a jogszabályban előírt 30 napos határidőt, a korábban ezzel a problémával küszködő pécsi hivatal is ledolgozta hátralékát. Lapunk információja szerint a sima ügymenet alapfeltétele, hogy a kérelmeket hiánytalanul, a szükséges adatokkal, vázrajzokkal, mellékletekkel és okmányokkal adják be az ügyfelek, ezek meg nem léte ugyanis lassítja a bejegyzést.

(B. K.–K. E.)

A fővárosi hivataloknál tetőztek az érkező anyagok, az esztendőt 102 ezer határidőn túli ügyirattal indították, ezért kellett a vidéki segítség. Jelenleg is 40 ember ténykedik a különböző városi kirendeltségeken a pesti anyagokon, de már csupán 18 ezres az időn túli ügyintézések száma. Ezen kívül Pest megyében torlódott fel további félezer anyag.

Apagyi Géza az ingatlanpiac jelentős élénkülésével magyarázza az ügyiratszám-növekedést. Hozzáteszi ugyanakkor, hogy az adatbázisok, a bejegyzések azonnal gépre kerülnek, és az összes földhivatal közös rendszerben dolgozik, az ország tetszőleges pontjából bármilyen adat azonnal lekérhető. Másrészt kétezer egyéb intézmény (bíróságok, adóhivatalok stb.) is rákapcsolódott erre a Takarnet elnevezésű hálózatra. Sőt, interneten át is elérhető az ingatlannyilvántartás egy része.
A kérdezési lehetőség azonban egyirányú, az elektronikus aláírás feltételeit még nem alakították ki. A szakember szerint a határidőket felére csökkenteni csak az ügykezelők jelentős létszámemelésével lehet.
A cégbíróságnál értetlenül fogadták a kormánybejelentést.
– Fél esztendeje dolgozunk az új társasági törvényen és cégeljáráson, melynek használata az új elvárásnál is jobban lerövidíti a határidőket. Ezt a jogszabályt 2006. szeptemberétől tervezik bevezetni. Így csak azt mondhatom, nincs értelme a feladatnak – vázolja álláspontját Könnyűné dr. Mondok Edit, a Fővárosi Cégbíróság kollégiumvezető-helyettese. – Megjegyzem, a cégbíróságok normál körülmények között túlnyomórészt teljesítik határidőre ügyintézési kötelezettségeiket, ám amikor tömeges cégbejelentések érkeznek rendelet-változás miatt, akkor kevés a két hónap is. Az elektronikus ügykezelést januártól fokozatosan bevezetik, de tényleges elektronikus cégeljárásról, számítógépes iratküldésről jövő szeptembertől lehet beszélni.

Ön szerint megoldást hozhat a kormány döntése?

Jó hír, hogy gyorsulhat a földhivatali ügyintézés, de nem az ma a fő kérdés, hogy 15 nap vagy 30 nap, hanem, hogy miért tart sokszor évekig a tulajdonosváltás bejegyzése – mondta lapunknak dr. kéri tamás ügyvéd. Gyakran évekig nem vezetik át a tulajdoni lapon a változást. S ez a helyzet az eladót és a vevőt is elbizonytalaníthatja ingatlan vásárlásakor. Nem beszélve arról, hogy megakadályozza az embereket ügyes-bajos dolgaik elintézésében is, például egy bankkölcsön felvételénél. Hisz a tulajdoni lap a lassú adminisztráció miatt sokszor évek múltán sem a valós állapotot tükrözi, ami döbbenetes.(bk)

A földhivatalokban jelenleg előírt hatvan napos átfutási idő a valóságban akár egy évig is elhúzódhat, ami tarthatatlan - nyilatkozta lapunknak Tar Angelika, az Otthon Centrum Ingatlan-tanácsadó Rt. BudapestII. kerületi irodavezetője. Az ügyintézés hossza leginkább attól függ, hogy milyen ügyvédje van az embernek. Jó kapcsolatrendszerrel és erőszakossággal ma is minden megoldható. A szerencsésebbek akár néhány nap alatt megszerzik a bejegyzést a tulajdoni lapra. Előfordul azonban olyan eset is, ahol ez évek óta nem történt meg. (f. l.)

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!