Hírek

2004.10.30. 01:11

Mitől bénult meg a főváros közlekedése?

A forgalmasabb csomópontokban három órájuk van a szakembereknek, hogy egy üzemzavart elhárítsanak. A jelzőlámpákat négy központból irányítják. Kamerák, útba épített érzékelők gyűjtik az adatokat.

Kiss Gergely

[caption id="" align="alignleft" width="300"] Számítógépes térkép segíti a munkát
[/caption]Budapesten összesen négy forgalomirányító központ működik.
A belvárosi, a dél-budai, a dél-pesti és az észak-budapesti. Személyi felügyelet csak a Belvárosban, a Szabó Ervin téri központban van. A többi úgynevezett sötét üzemmódban működik. Ezekben kizárólag a számítógépek végzik az irányítást, amelyek összeköttetésben vannak a központtal. Csütörtök délután az északi mondta fel a szolgálatot. A számítógép meghibásodása megszakította
a központi összeköttetést, és a jelzőlámpák szükség üzemmódra kapcsoltak. Ennek következtében nem alkalmazkodtak a forgalmi időszakhoz, és egységesen rövid időközönként váltottak. Tizenegy lámpa azonban ezt az üzemmódot sem vette fel, így az érintett pontokon teljesen megbénult a forgalom. A meghibásodás öszszesen 182 csomópontot érintett a Bécsi út és a Kerepesi út között.
A fővárosban 902 jelzőlámpás kereszteződés van. A legnagyobb központból 560 lámpát irányítanak. A Szabó Ervin térre fut be minden adat, amelyeket a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. (FKF Rt.) munkatársai folyamatosan értékelnek. A központ irányítótermében
a számítógépek mellett egy hatalmas falravetített számítógépes térkép is segíti a munkát. Ennek segítségével 560 jelzőlámpát lehet figyelemmel kísérni Budapesten.
A lámpákat zöld pontok jelzik, amelyek meghibásodás esetén rögtön pirosra váltanak. Az üzemzavar elhárítására a szakembereknek három órájuk van a kritikus csomópontokban.
A jelzőlámpák programjait 84 forgalomfigyelő kamera és 400 útburkolatba épített érzékelő adatai alapján tervezik. A beállítás fő szempontja, hogy a lámpák egy adott útszakaszra ne engedjenek be több autót. A járműérzékelő adatait a központ földolgozza, és kiválasztja a forgalomhoz leginkább illeszkedő programot. A legkritikusabb pont az Astoria, valamint a Bajcsy-Zsilinszky út és Andrássy út kereszteződése.
Az FKF Rt. a lámpák egy részét csak éjszaka kapcsolja ki. Ez is csak az alacsonyabb forgalmú csomópontokban tehető meg. Elsődleges szempont
a balesetmegelőzés. A Szabó Ervin téri székházban van
a rendőrség forgalomirányító központja is. Három munkatársuk a nap 24 órájában kíséri figyelemmel az utakon történteket. Amennyiben szükséges, a helyszínre küldik munkatársaikat, akik átveszik a forgalomirányítást.
Budapest első jelzőlámpáját 1927-ben helyezték üzembe a Nagykörút és Rákóczi út kereszteződésében. A lámpa a kereszteződés középpontjában függött, jelzéseit rendőr váltogatta egy ötméteres rúd segítségével.

Paróczi János (52), az FKF Rt. forgalomirányítási osztályvezetője:

Állandó versenyfutásban vagyunk a forgalommal. Budapesten az elmúlt tizenöt évben megháromszorozódott az utazási távolság. Ennek és a gazdasági növekedésnek köszönhetően jelentősen megnövekedett az utak forgalma. Ma ezer emberre 340 autó jut. Az előzetes számítások szerint 15-18 év múlva duplájára nő az autók száma. Korszerű technikával rendelkezünk, de folyamatos fejlesztésre van szükség. A forgalmasabb csomópontokban olyan kameráink vannak, amelyekkel minden irányba nézhetünk.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!