2004.12.30. 00:00
Néptelen országút a Duna
A fővárosban a Dunán csak egyetlen vonalon járnak menetrend szerinti hajók. Pontosabban jelenleg egyen sem, a hajóforgalom május 1. és augusztus 31. közötti időszakra korlátozódik.
[caption id="" align="alignleft" width="310"] A menetjegy ára sokszorosa egy buszjegy árának. A felnőttek 500, a gyerekek 250 forintot fizetnek a teljes távra.
[/caption]Hiába nincs jégzajlás a Dunán, a személyhajó-forgalom augusztus vége óta szünetel Budapesten. Legközelebb május 1-jén szállhatunk menetrend szerinti hajóra. De hová tűnnek a hajók augusztus után? Miért csak a Petőfi híd pesti hídfőjétől az óbudai Római fürdőig járnak? Régen a hajóközlekedés szerves része volt a tömegközlekedésnek.
– A Mahart 1998 óta nem foglalkozik a fővárosi személyhajózással – mondja Horváth Emil, a cég műszaki igazgatója. A hajók már a BKV tulajdonába kerültek, de az igazgató szinte mindent tud a dunai személyhajókról. Ezek 80–150 fő befogadására alkalmasak, motorjaik 100–150 lóerősek.
Ráadásul a tömegközlekedésnek ez a módja időjárás-érzékeny:
a jégzajlás, az aszály vagy az árvíz mind lehetetlenné teheti a hajójáratok indítását.
– A legnagyobb probléma sajnos nem a vízállás, hanem az, hogy a budapesti hajózás veszteséges. Ezért járnak csak nyáron hajók, mert ilyenkor több az utas – mondja Barta Péter, a BKV hajózási csoportjának vezetője.
– A személyforgalmat szállító Boráros tér–Római fürdő vonal gyakorlatilag összeköti Dél-Pestet Észak-Budával. Így, bár csak
nyáron, ez is segítséget jelent a tömegközlekedésben.
Egyelőre csak terv, hogy a jelenlegi fél kilences indulás helyett már reggel hatkor elindul az első hajó. Menetrend szerint húszpercenként követnék egymást. A járatok nyújtásával pedig elvben Budafokról Pünkösdfürdőig járhatnának a hajók. A BKV azonban még a most meglévő vonalat sem tudja működtetni: a hajójáratot egy kft. üzemelteti.
A hajók költségét üzemórában mérik
A hajók fogyasztását nem kilométerben, hanem üzemórában mérik az üzemeltető Sailor Kft.-nél. Mint Fazekas Péter műszaki igazgató elmondta: nehéz kiszámolni, hogy mennyibe kerül egy óra hajózás. Azért, mert nemcsak a gázolaj árát, hanem a kapitány fizetését, a személyzet költségét és a javítások árát is bele kell számolni. Egy hajó körülbelül 25–40 liter gázolajat fogyaszt óránként. Egy liter gázolaj 232 forintos árán számolva ez 5700–10 000 forintot jelent.A leggyorsabb közlekedési eszköz lehetne
Nehéz elképzelni gyorsabb közlekedési eszközt, mint amely a reggeli csúcsforgalomban 40 perc alatt jutna el Budafokról a Batthyány térre. Pedig a BKV szakemberei kiszámolták, és a menetidő ennyi lenne. A hajókat fel kellene újítani, fűtést kellene beszerelni, és a hajókra radar is kell, hogy ködben is közlekedhessenek.