Hírek

2005.02.21. 00:00

Gönci János vezérigazgató tudja, a Malév erejét a munkatársak adják

A Malév hosszú távon sikeres vállalat lehet még akkor is, ha magánosítása netán elmaradna. Állami támogatásra azonban biztosan nem számíthatnak.

Horváth K. József

[caption id="" align="alignleft" width="250"] Gönci János nagyon vágyott rá, hogy a Malév vezetője legyen. Ha tükörbe néz, még mindig nem hiszi, hogy ott a Malév-vezérigazgatót látja.
[/caption]A Magyar Légiközlekedési Vállalat 50 éve kezdte meg működését, miután Magyarország megvásárolta a szovjet fél részesedését a Maszovlet magyar– szovjet vegyes vállalattól. Napjainkban a kelet-közép-európai térség egyik vezető – menetrendszerű utasszállítással, árufuvarozással és charterüzemeléssel foglalkozó – légiforgalmi cégeként tartják számon. A vállalat 1992 nyarán alakult át állami tulajdonban lévő részvénytársasággá. A Malév 2004-ben 28 repülőgéppel 27 ezer járattal 58 nemzetközi célállomásra 3 millió utast szállított.

– Átlagosan majdnem évenként váltották egymást a vezérigazgatók a Malév élén. Gondolt erre, amikor elvállalta bő egy hete a felkérést?
– Nem. Nagy feladat egy nemzetközileg ismert és elismert vállalat irányítása. Megtiszteltetésnek érzem, hogy engem bíztak meg a nemzeti légitársaság vezetésével, ugyanakkor még mindig nem hiszem el, hogy a Malév vezérigazgatóját látom, amikor tükörbe nézek.
– Tudja már, milyen feladatokat akar megvalósítani?
– Most már tudom. Egy hete azonban még ezt nem mertem volna kijelenteni.
– Mi változott azóta?
– Fölgyorsult az élet. Egy szünetmentes gyorstalpaló tanfolyam résztvevője lettem. Február 11-én 11 órakor neveztek ki vezérigazgatónak, s azóta folyamatosan tanulom a céget.
– Mi az, amit már tud, hogy képes lesz megvalósítani?
– Amikor elvállaltam a megbízatást, volt 15-20 ötletem. Ha ebből 5-6 bejön, akkor a cég rendben lesz. Ma úgy látom, több is megvalósítható belőlük.
– Mire alapozza derűlátását?
– A Malév személyi állományának felkészültségére, hozzáértésére. Néhány nap alatt kiderült, ha nyitottan közeledem a munkatársakhoz, rengeteg segítséget kaphatok tőlük. Óriási energiaforrás ez.

– Ön szorosan kötődik a repüléshez. Nemcsak mert egy éven át igazgatósági tagja volt a Malévnak, hanem maga is vizsgázott pilóta. Mi több, műrepülőpilóta. Honnan ez a szenvedély?
– A családban a nálam tizenöt évvel idősebb bátyám az igazi profi repülő, aki nyugdíjazásáig Malév-kapitány volt, és ma is a vitorlázó-válogatottkeret edzője. Pétertől ragadt rám a vonzódás. Vizsgáztam egy- és kétmotoros gépből, a két és fél tonnánál nehezebb AN–2-es vezetésére is van jogosításom. Képesítésem van műszer szerinti repülőgépvezetésből. Vakon is, kizárólag a műszerek segítségével tudom irányítani a gépet. Továbbá ezüstkoszorús vitorlázópilóta is vagyok. Igazi hobbim azonban a műrepülés. Fantasztikus világ. Annál jobb benne valaki, minél alacsonyabban engedélyezik számára a figurák bemutatást. Hatszáz méter a kezdők magassága. Én száz méteren még repülhetek.
– A Malévnál vezérigazgatóként sem lehet hibázni…
– Ennek a cégnek olyan értékei vannak, amelyekre lehet és érdemes építeni. Csak a neve, a márka önmagában hatalmas érték, közel százharmincmilliárd forintos éves árbevétele és harmincmilliárd forintos saját vagyona sem hétköznapi.
– Állami támogatásra nem számíthatnak?
– Nem. Kinevezésemkor jeleztem is Draskovics Tibor pénzügyminiszternek, hogy nem kérek pénzt. Erre ő azt kérdezte, mi lesz akkor, ha időközben beleszeretek a cégbe, s mégiscsak jelentkezem nála néhány milliárdért. Azt válaszoltam, hogy ez nem „jövő idő”, én már rég beleszerettem a Malévba.
– A magánosítás régóta küszöbönáll. Ez segíthetne érdemben a Maléven, ugye?
– Pótlólagos tőkebevonásra van szükség, és ez csak privatizációval lehetséges. Ez azonban a tulajdonos ÁPV Rt. asztala. 

Harminc éve van kapcsolatban a repüléssel

Gönci János (51) éves, számos vállalat sikeres átalakításában vett részt. Repüléssel 1966 óta foglalkozik. 1977-ben lett villamosmérnök, 1980-ban egyetemi doktori címet szerzett.

Volt egyetemi oktató a budapesti műegyetemen, vezérigazgató számos vállalat élén.

2002–2003: a Malév igazgatósági tagja.

2003–2005: a Budapest Aiport igazgatósági tagja.

Jegyértékesítés neten

Ugrásszerűen megnőtt a számítógépes jegyértékesítés a Malév honlapján. 2005 januárjának harmadik hetében a 72 millió forintot is meghaladta az értékesítésből származó bevétel, ami a tavalyi év legjobb heti eredményének több mint kétszerese.

 

Göteborgi járatnyitás

2005. március 29-én indul a Malév második svédországi járata Göteborgba. Göteborg ma a fejlett ipar városa. Számos világhírű svéd cég központja, Svédország második legnagyobb egyetemi városa. Göteborg a legnépszerűbb a svéd fiatalok körében.

Gönci János

Hobbi: az igazi szerelem a műrepülés. De saját repülőgépe is van. Hatszemélyes, kétmotoros. Sokfelé járt már vele a világban. Szeret búvárkodni és síelni. A Magyar Sí Szövetség alelnöke.

Család: elvált, két gyermeke van. Társával boldog párkapcsolatban él. Örültek a megbízatásnak, mert tudták: elkötelezettje a Malévnak. Ugyanakkor szomorúak voltak, hogy kevesebb időt töltenek együtt a jövőben.

Autó: kedvence a Volkswagen Passat, Nem hivalkodó, de minőségi kocsi négykerékmeghajtással. Szükség is volt rá télen. Pesthidegkúti lakásához olykor csak ő tudott eljutni az utcabeliek közül.

Utazás: nagyon szeret utazni, kedvelt időtöltése volt mindig. Egészen mostanáig…

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!