Hírek

2005.08.25. 00:00

Nem ellenőrzik a trolikat

Nem csoda, hogy lyukas, foltozott, áramütős trolibuszok járnak Budapesten. Ezeket ugyanis nem ellenőrzik a közlekedési hatóságok. Az autóbuszok forgalmi vizsgáztatását pedig a BKV saját beosztottja végzi.

Vajta Zoltán

[caption id="" align="alignleft" width="320"] Két 76-os troli egymás mellett. A képzeletbeli versenyt természetesen a bal oldali új jármű nyerné, azonban télen ez a sorrend könnyen megfordulhat.
[/caption]Semmiféle hatóság nem ellenőrzi a BKV trolibuszait. Az áramszedős járműveket nem kell rendszeres időközönként levizsgáztatni. A vasúti hatóság csak az első üzembe helyezéskor, illetve felújítás után ad használatbavételi engedélyt a járműre. Ezt a BKV trolibusz üzemigazgatója mondta el a Reggelnek. Fülöp Ferenc szerint a trolibuszok azért semmiképp sem balesetveszélyesek, mert nem kell azokat időről időre levizsgáztatni. A BKV csak a teljesen biztonságos járműveket engedi ki a forgalomba.

Az autóbuszokat a BKV alkalmazásában álló, de a Közlekedési Főfelügyelet által megbízott műszaki ellenőr vizsgáztatja minden évben. Az, hogy az ellenőr munkajogi viszonyban van a közlekedési vállalattal, nem befolyásolja a vizsgálat minőségét. Hiba esetén nem engedi át a vizsgán a járművet – állítja Fülöp Ferenc.

A BKV vizsgaállomásának ISO-tanúsítása teszi lehetővé, hogy házon belül adhassanak forgalmi engedélyt a buszokra. Az ezzel foglalkozó munkatársuk elvégezte a szükséges tanfolyamot. Munkája minőségét szúrópróbaszerűen ellenőrizheti a Közlekedési Főfelügyelet. Mindez az utóbbi hónapok BKV-s busztüzei és a trolibuszos áramütések miatt lett aktuális kérdés. Az elmúlt két hétben három utast és két sofőrt csapott meg az áram a legrégebbi trolibuszokon. A BKV szerint nincs szó áramütésről. Ennek ellenére már megrendeltek egy műanyag alkatrészt, amellyel leszigetelik a kéziféknél szabadon lévő relét valamennyi kocsiban. A Reggel BKV-s dolgozóktól úgy értesült, hogy ez az alkatrész rázta meg a két sofőrt. Fülöp Ferenc szerint viszont a járművezetők könyökének védelme érdekében vásárolják meg a kis műanyag fedősapkákat. Ez csak átmeneti megoldás, hiszen a ZIU típusú trolikat 2008-ig teljesen kivonják a forgalomból. Kettőt már szeptember 1-jétől. Fülöp Ferenc közölte, ez a két jármű nem azonos azzal, amelynek vezetőit és néhány utasát a közelmúltban áramütés érte.

Januárig összesen tíz trolit selejteznek le. Helyettük tíz alacsony padlós Ganz Solaris járművet vásárolnak. Tavasz óta már lehet utazni ezekkel, ha épp kint vannak a forgalomban. A BKV az utóbbi hetekben ritkán engedte ki 22 darab Ikarus és Ganz típusú alacsony padlós troliját. A hivatalos indoklás szerint az útfelújítások miatti gödröktől óvták a finom szerkezeteket. Lapunk azonban úgy tudja, sok volt a meghibásodás. Információink szerint a BKV sok változtatást kért a gyártótól. Ez vezethetett a korábban nem tapasztalt meghibásodásokhoz. Pedig Debrecenben bevált a szerkezet. Fülöp Ferenc azt elismerte, hogy a hat trolibuszról naponta egy-két hibabejelentést kapnak. Két évig garanciálisan a gyártónak kell megjavítani a járműveket.

Ónos esőben a kiszuperált trolik megbízhatóbbak

Munkagépnek egyetlen darabot megtart a huszonöt éves ZIU trolibuszok közül a BKV. Utódaik csöndesek, energiatakarékosak és szépek, viszont nagyon nehezen viselik a különleges időjárási körülményeket, amelyek az utóbbi időben Budapestre is jellemzők voltak. Az emlékezetes decemberi ónos esőben például nem tudtak haladni az Ikarus alacsony padlós trolik, csak az öreg ZIU-k. A tavasszal vett Ganz Solarisok is kényes szerkezetek. Viszont egész biztosan nem ráznak. Ha az utasokat megcsapó kóbor áram keletkezne, az automatika még előtte kikapcsolja a berendezést, és leáll a troli.

A tavasszal vett Ganz Solarisok is kényes szerkezetek. Viszont egész biztosan nem ráznak.

Ha az utasokat megcsapó kóbor áram keletkezne, az automatika még előtte kikapcsolja a berendezést, és leáll a troli. Két 76-os troli egymás mellett. A képzeletbeli versenyt természetesen a bal oldali új jármű nyerné, azonban télen ez a sorrend könnyen megfordulhat. -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!