Hírek

2005.08.05. 06:00

Újra jár a szentendrei HÉV

Véget ért Óbuda és Békásmegyer lakóinak kálváriája. Újra jár a szentendrei HÉV. A bemutatkozó utazás azonban nyögvenyelősre sikeredett. A vonat folyton megállt. A BKV vezérigazgatója kínos perceket élt át.

Vajta Zoltán

[caption id="" align="alignleft" width="320"] Mától ugyanez a megszokott kép fogadja az utasokat a szentendrei HÉV megállóiban. Pótlóbuszok helyett újra vonatok járnak a Batthyány térre.
[/caption]Negyvenegy napos szünet után mától újra jár a szentendrei HÉV. Eltűnnek a pótlóbuszok a buszsávokból. A teljes felújítás 2007-ig eltart, de ebből az utasok nem sokat vesznek észre. Hacsak azt nem, hogy ha majd minden elkészül, négypercenként indulnak, és 70 kilométeres sebességgel mennek a vonatok. Baleset esetén pedig nem kell majd leállítani a teljes vonalon a forgalmat. Ugyanis olyan váltókat építenek be a pályába, amelyekkel a kocsik ki tudják kerülni a problémás szakaszokat.
A váltókat fűteni fogják, így nem fagynak be a téli zimankó idején. A megújult áramellátási rendszer pedig kevesebb energiát fogyaszt.
A megállók egy részére most rá sem lehet ismerni. Különösen a Batthyány téri végállomás lett barátságos. Ám egyelőre nem sokat ér, hiszen a 2-es metró augusztus 20-ig nem áll meg a tér alatt. Az innen a Moszkva térre járó állomáspótló busz helyett célszerűbb a Margit hídnál leszállni. Onnan a 4-es, 6-os villamossal lehet tovább menni, akár a Moszkva térre vagy Pest felé a belvárosba a hídon át. Ugyanezt az útvonalat javasolja a BKV a jövő héten kezdődő Sziget Fesztiválra látogatóknak. Vagy az Árpád hídi csatlakozást az 1-es villamossal.
A vonatok a Sziget idején sűrűbben járnak a budapesti szakaszokon. A Batthyány tér és Békásmegyer között pedig éjjel is félóránként indul.
A BKV főnökei és a városvezetők már tegnap kipróbálhatták a felújított szakaszt egy százhárom éves gőzmozdony kísére-tében. Az öreg, zöld masinát szénnel fűtik, egy nap alatt több száz liter vizet fogyaszt. 1998-ig az Ácsi Cukorgyárban használták, de ma már a BKV tulajdona. Annak idején ezen a HÉV-vonalon teljesített szolgálatot 1914-ig, amikor villamosították ezt a vonalat is.
Ez a mozdony kísérte a tegnapi próbajáratot. A néhány kilométer azonban nyögvenyelősre sikeredett. A szerelvény lassan araszolt, s folyton megállt. Aba Botond, a BKV vezérigazgatója nem győzött elnézést kérni. Biztosította az egybegyűlteket, hogy a vonattal és a mozdonnyal semmi baj nincs. A HÉV-szerelvények árammal mennek, de tegnap egy dízelmozdony vontatta a kocsikat. A járművet eredetileg úgy tervezték, hogy ha nem kap áramot, fékezzenek le a kocsik. Ez történt most is.

Százezrek járnak a zöld vonattal

Több százezren utaznak naponta a budapesti HÉV-eken, negyven százalékuk a szentendrei vonalon. A járat fontosságát az óbudai és békásmegyeri lakótelep, illetve az agglomerációs települések adják. A Szentendrei út folyamatos bedugulása is egyre fontosabbá teszi a vele párhuzamosan és akadálytalanul haladó HÉV-et. A tervek szerint ez lesz majd az 5-ös metró északi szakasza.

Több százezren utaznak naponta a budapesti HÉV-eken, negyven százalékuk a szentendrei vonalon. A járat fontosságát az óbudai és békásmegyeri lakótelep, illetve az agglomerációs települések adják. A Szentendrei út folyamatos bedugulása is egyre fontosabbá teszi a vele párhuzamosan és akadálytalanul haladó HÉV-et. A tervek szerint ez lesz majd az 5-ös metró északi szakasza. Mától ugyanez a megszokott kép fogadja az utasokat a szentendrei HÉV megállóiban. Pótlóbuszok helyett újra vonatok járnak a Batthyány térre. -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!