Hírek

2005.09.29. 00:00

Megfosztják az Andor utcaiakat a jogos kártérítésüktől

A Reggel információja szerint a városházán megszületett a döntés, hogy kifizetik az egymilliárd forintos kártérítést az Andor utca környékén élőknek. Most egy huszárvágással megmentik ezt a pénzt.

Lázin Miklós András

[caption id="" align="alignleft" width="320"] Ahol most kétszer egy sávon gödröket kerülgetnek az autósok, ott a főváros tervei szerint kétszer kétsávos út épül. Így senki sem kap kártérítést.
[/caption]– Úgyis megépítik – kommentálta egy mondatban az Andor utcára vonatkozó legújabb hírt Komját Jenő, Rátz László utcai lakos. – Csak azt nem tudom, ha egyetlen fillért sem fizetnek kártérítésként, ki kárpótolja az itt élőket többéves kínlódásukért?

A férfi azután nyilatkozott így, miután megtudta, hogy Vajda Pál főpolgármester egy új javaslatot terjeszt a hányatott sorsú út ügyében a közgyűlés elé. E szerint a beruházást az eredetileg tervezett 2008–2010 helyett 2005–2006-ban kellene megvalósítani. Ezzel a dokumentum kidolgozója szerint mintegy hárommilliárd forintot lehetne spórolni. A talált pénz a korábbi kezdésből és az esetleges kártalanítási költségek elmaradásából jönne össze. Ez utóbbi különösen fontos lenne a fővárosnak, mivel az egyik ilyen pert már mindkét fokon elvesztette. Mint lapunk is megírta, a dél-budai tehermentesítő, azaz az Egér út elkészült szakaszának átadása után a Hadak, az Etele és a Hengermalom út térségének lakói a megnőtt forgalom miatt értékcsökkenési pereket kezdeményeztek a főváros ellen. A benyújtott keresetekben az autóáradatot a tehermentesítő út hiányával magyarázták az érintettek. A csoportba szerveződött felperesek száma négyszáznegyvenöt, a perérték meghaladja az egymilliárd forintot.

– Jelenleg három-négy per folyik a főváros ellen – mondta érdeklődésünkre Somogyi Ákos ügyvéd, a városháza jogi képviselője. Hozzátette, a vesztett ügy ellen felülvizsgálati kérelmet nyújtottak be a Legfelsőbb Bírósághoz és az Alkotmánybírósághoz. Álláspontjuk szerint ugyanis a főváros az érvényes építésügyi és környezetvédelmi engedélyek birtokában vitte véghez a Szerémi és az Egér út fejlesztését. Ezt igazolja többek közt az is, hogy a használatbavételi engedélyt is minden esetben megkapták. – A motorizáció fejlődéséről pedig nem a városháza tehet – hangsúlyozta Somogyi Ákos. Aki egyben azt is hozzátette, az önkormányzat kötelessége az utak fejlesztése. Ezek a szakaszok pedig az Országgyűlés által jóváhagyott kormányhatározat alapján készültek. – A kártérítés konkrét összegéről egyébként jelenleg még senki nem beszél – fűzte hozzá az ügyvéd. Ma ugyanis még csak a kártérítés jogalapjának meglétéért vagy annak semmisségéért csatáznak a felek.

Visszakanyarodva az Andor utcához és a perek jogalapjához, amennyiben a fővárosnak sikerülne kiépítenie az Andor és a Galvani utcát, ez utóbbi megszűnne. Az út építési engedélyét egyébként idén május végén kiadták, s ez július negyedikén jogerőre emelkedett. Az előterjesztő úgy véli, ezekkel, illetve a közgyűlés jóváhagyásának birtokában a jövő szeptemberi átadás jó eséllyel megvalósítható. A beruházás értéke 2008–2010-es árakon számolva egyébként mintegy hatmilliárd forintra rúg. A szükséges összeget a belső források átcsoportosításával lehetne előteremteni.

– Senki nem vitatja az úthálózat fejlesztésének szükségességét, ám ezt ne a mi életünk és egészségünk kárára tegyék – hangsúlyozza Hangai Zsolt. Az Andor utcai férfit a környékbeliek úgy ismerik, mint egyik leghangosabb szószólójukat. Hangai Zsolt hozzátette, lakásaik értéke 15–20 százalékkal csökkent, ugyanis a por, zaj és piszok nem vonzza az embereket. Szerinte myegoldást jelenthetne, ha egy úgynevezett gumiágyra fektetnék az utat, továbbá jelentős támogatásban részesítenék a nyílászárók cseréjét. Ugyancsak fontos, hogy este kilenctől reggel hétig valamiféle forgalomcsökkentést vezessenek be. Emellett az sem ártana, ha a teherautókat kitiltanák a környékről, s aki a szabályt megszegi, súlyosan megbüntetnék.

Alul- és felüljárók, továbbá hidak kellenek

A főváros megtelt. Égetően szükség lenne legalább három hídra, továbbá tíz–tizenöt alul- vagy felüljáróra és az úgynevezett Munkás körútra. Az átkelők közül legjobban az M0-s északi és a két csepeli hiányzik. Ugyan végre hozzáfogtak az M0-s Üllőt és Vecsést elkerülő szakaszához, de ez mit sem ér, ha nem kötik össze őket az M3-assal. Hasonlóképp hiányzik a 10-es út kivezető szakasza. Emellett elkelne a kevéssé környezetszennyező kötöttpályás tömegközlekedés fejlesztése is.

tömegközlekedés fejlesztése is. Ahol most kétszer egy sávon gödröket kerülgetnek az autósok, ott a főváros tervei szerint kétszer kétsávos út épül. Így senki sem kap kártérítést. -->

Ezek is érdekelhetik