Kék hírek, bulvár

2014.01.03. 08:09

Közúti szerencsétlenségek: a 7-es a megye halálútja

Tizennyolc halálos és 182 súlyos sérüléssel járó közúti baleset történt tavaly Somogyban, derül ki az Országos Rendőr-főkapitányság baleseti térképe alapján. Tíz alkalommal személygépkocsihoz, háromszor motorkerékpárhoz, két-két alkalommal teherautóhoz, illetve kerékpárhoz, s egyszer gyalogoshoz köthetők a halálos kimenetelű szerencsétlenségek. A legtöbb halálos baleset a 7-es főúton történt, ahol öt alkalommal vesztették életüket az utazók, s az év legfeketébb hónapjának a szeptember bizonyult, öt halálos kimenetelű tragédiához riasztották a rendőröket.

Vas András

Romlott a helyzet a somogyi utakon egy év alatt: míg 2012-ben 15 halálos és 169 súlyos, vagyis összesen 184 baleset történt a megyében, addig a mögöttünk álló esztendőben kétszázszor riasztották a rendőröket és a mentőket. Egy év alatt megduplázódott – ötről tízre nőtt – a személygépkocsis tragédiák száma, a többi járműkategóriában érdemben nem változott a helyzet. Ahogyan a halálos szerencsétlenségek területi eloszlása sem: a 18-ból mindössze három történt a 61-es úttól délre – ezek közül kettő kerékpáros tragédia volt –, azaz a megye déli része annak ellenére – vagy talán éppen azért – biztonságosabbnak tűnik, hogy az utak állapota arrafelé rosszabb, mint északon vagy a megyeszékhely környékén.

Tavalyelőtt az M7-es autópálya érdemelte ki a kevéssé hízelgő somogyi halálút címet, 2013-ban azonban a titulus a 7-es főútnak járt: Fonyódligetnél, Balatonlellén és Siófokon autósok, Zamárdiban motoros, Balatonbogláron pedig gyalogos veszítette életét az úton. Bár meglehetősen rövid, mégiscsak veszélyes a 65-ös főút somogyi szakasza is, hiszen Siófokon, Somnál és Ságvárnál is tragédiába torkollott egy baleset, míg öt alkalommal valamelyik alsóbbrendű úton vesztették életüket a közlekedők. Ezzel szemben a teljes hosszában felújított, kiszélesített és megerősített 61-es úton tavaly nem történt halálos szerencsétlenség.
– A 61-es út valóban sokkal biztonságosabb lett, amióta átépítették – mondta Mészáros Ákos, a somogyi közúti szolgáltató-ipartestület vezetője. – Hasonlóképpen javult a helyzet a tavaly átadott Kaposfő–Lábod közötti úton is, ahogyan a 61-es elkerülőnek köszönhetően Kaposváron is kevesebb a baleset.

A megyeszékhelyen tavaly 21 alkalommal riasztották a rendőröket balesethez, ám szerencsére egyszer sem történt haláleset. A súlyos sérüléssel járó esetek számában az M7-es autópálya lett a megye legveszélyesebb útja, a sztrádán 16 ilyen jellegű balesetet jegyzett fel a statisztika.
– Az autópályán rengeteg az átutazó – magyarázta Mészáros Ákos –, tranzitút a keleti fuvarosoknak a tenger és Nyugat-Európa felé, emellett az idegenforgalom miatt sok a turista úrvezető is. A külföldről érkezők sokszor már fáradtak, amikor a sztráda somogyi szakaszára érnek, ennek köszönhető több a baleset, a ráfutásos, pályaelhagyásos szerencsétlenség. A kamionosok közül a keletiek ráadásul nem mindig tartják be a kötelező pihenőket, túllépik a megengedett vezetési időt, ami természetesen balesetveszélyes.

Ilyen tragédia történt például szeptember első napján Siófoknál is, ahol egy gyümölcsszállító kamion ütközött egy személyautóval, s utóbbi utasához hiába hívtak mentőhelikoptert, már nem lehetett megmenteni az életét... Az ősz első hónapja amúgy az év legtragikusabb időszakának számított, hiszen öt halálos baleset történt a harminc nap alatt. Ezzel szemben októberben egy sem akadt, míg az összbalesetek számát tekintve a február bizonyult a legnyugodtabb hónapnak – egy halálos, két súlyos –, a legrosszabbnak pedig a május és a július: előbbiben 23, utóbbiban huszonkétszer riasztották a rendőröket. Némiképp meglepő, hogy a köztes június viszont hét balesetével az esztendő második legnyugodtabb hónapja volt, noha igazából akkor kezdődtek a szabadságolások.

– A rendőri ellenőrzések jórészt csak a magyar autósokat tartják vissza a szabályok megszegésétől – folytatta a somogyi közúti szolgáltató-ipartestület vezetője –, bár közöttük is akadnak gyorshajtók, s még mindig divat telefonálni a kocsiban. Emellett hiába a különböző felújítások, a megye útjainak nagyobb része rossz állapotban van, főként a mellékutak, de néhány nemzetközi úton is mihamarább elkelne a felújítás.



Mészáros Ákos szerint főként az észak-déli főutakat kellene záros határidőn belül rendbe hozni és megerősíteni, ugyanis a 68-as út, valamint a 67-es Kaposfüred és Somogytúr közötti szakasza sok helyütt nyomvályús, ami esős időben kifejezetten balesetveszélyes.
– Hogy mégis a 7-es főúton történt a legtöbb tragédia, annak inkább gazdasági okai vannak – elmélkedett. – Amióta megszűnt a négynapos sztrádamatrica, sokan, akik csak egy hétvégére utaznak a balatoni nyaralójukba, úgy döntenek, nem fizetik ki a tíznapost, inkább a régi úton mennek. Igaz, hosszabb az utazási idő, de spórolnak háromezer forintot. Rengeteg családnak ugyanis már ez is számít, egyszerűen nem engedhetik meg maguknak a sztrádázást.

Mint ahogyan az autók egyre rosszabb műszaki állapota is a gazdasági helyzetre vezethető vissza: az utakon ismét feltűntek a tízévesnél idősebb, külföldről behozott kocsik, öregszik a hazai autóállomány, s bár szívesen megtennék, sokan a téli gumit sem tudják felrakatni járművükre – mindezek együtt szintén generálják a balesetek számának növekedését.
Persze az emberi tényező sem elhanyagolható, s ez leginkább – a gyorshajtásos, illetve ittas vezetésből adódó balesetek mellett – a kerékpáros-szerencsétlenségek számából látszik. A somogyi balestek ötödét okozta biciklis, s jellemzően olyan helyeken, melyek amúgy biztonságosnak számítanak: főutakon négy, a megyeszékhelyen öt kerékpáros szenvedett súlyos sérülést – az egyetlen halálos kimenetelű baleset Balatonbogláron történt –, a többi biciklis mellékutakon, sokszor kistelepülések belterületén szegte meg a szabályokat.

Ezek is érdekelhetik