2007.11.30. 08:24
A Jézuska kínai műanyagot hoz
Babákkal, társasjátékokkal teltek meg november eleje óta az áruházak gondolái. A szülők az ünnepek közeledtével hajlandóak mélyebben a zsebükbe nyúlni, hogy megszerezzék a reklámokban látott legújabb slágerjátékot.
Anya, én ezt kérem a Jézuskától - mutatott egy méretes játékkonyhára egy kislány a siófoki hipermarketben. Ehhez hasonló mondatokat egyre gyakrabban hallhatunk a bevásárlóközpontok játékkal feltöltött gondolái között. A nagyáruházak élen járnak a karácsonyi készülődésben, hiszen a hónap eleje óta nemcsak csoki mikulások ácsorognak a polcaikon, hanem színes játékköltemények garmadája vár eladásra. Nem hiába, hiszen egyszer van egy évben karácsony alapon a bámészkodókat könnyű vásárlásra bírni.
Mészáros Cipriánné szerint a multik megölik a kis játékboltokat. - Szoktam figyelni az embereket a hipermarketekben. Ott minden gondolkodás nélkül beteszik a bevásárlókocsiba a nagy értékű játékot is, ezzel szemben nálunk mindig találnak kifogásolni valót még a legolcsóbb termékben is - meséli a kereskedő, aki a nagyáruház miatt az egyik játék beszállítóját is elvesztette, mert az úgy döntött, hogy a kiskereskedőnek inkább nem visz árut.
A játék kereskedések forgalmára persze az egyre kedveltebb internetes áruházak is hatással vannak. A szülők közül mind többen vallják, hogy sokkal kényelmesebb egy webáruházból megrendelni a terméket, mint karácsony előtt a zsúfolt bevásárlóközpontokban könyökölni. Az internetes vásárlás ráadásul anyagi hasznot is hozhat a családnak, hiszen a virtuális áruházak ünnepi akcióban gyakran olcsóbban juthatnak hozzá a kiszemelt játékhoz. Ha pedig a kiszállításért sem kell fizetni, az már kész haszon.
Kínai játékok uralják a piacot
Magyarországon a játékok több mint 60 százalékát a hipermarketek értékesítik. De akár játékboltokat, akár a nagyáruházakat nézzük a polcokon leginkább a Távol-Keletről érkező termékek találhatók meg. A hazai játékpiacon megtalálható termékeknek mindössze egy ötödét gyártják itthon. A magyar játékgyártók főként a kínai tömegáru miatt egyre nehezebb helyzetben vannak. Becslések szerint idei árbevételük akár 10 százalékkal is csökkenhet.