Közélet

2007.11.30. 08:24

A Jézuska kínai műanyagot hoz

Babákkal, társasjátékokkal teltek meg november eleje óta az áruházak gondolái. A szülők az ünnepek közeledtével hajlandóak mélyebben a zsebükbe nyúlni, hogy megszerezzék a reklámokban látott legújabb slágerjátékot.

Kolumbán Tünde

Anya, én ezt kérem a Jézuskától - mutatott egy méretes játékkonyhára egy kislány a siófoki hipermarketben. Ehhez hasonló mondatokat egyre gyakrabban hallhatunk a bevásárlóközpontok játékkal feltöltött gondolái között. A nagyáruházak élen járnak a karácsonyi készülődésben, hiszen a hónap eleje óta nemcsak csoki mikulások ácsorognak a polcaikon, hanem színes játékköltemények garmadája vár eladásra. Nem hiába, hiszen egyszer van egy évben karácsony alapon a bámészkodókat könnyű vásárlásra bírni.

Míg a multik polcairól egyre több játék kerül a bevásárló kocsikba, addig a kis játékkereskedésekben nem tolonganak a karácsonyra készülő felnőttek. Siófokon mindössze három olyan üzlet található, ahol csak játékot árulnak. Ebből az egyik október óta végkiárusítást tart. Az üzletben azt mondták: hiába foglalkoztak minőségi termékekkel, nem tudtak versenyezni a városi hipermarkettel. A játékbolt még egy évet sem ért meg. - Nem érezzük a forgalmunkon, hogy mindjárt itt a karácsony - mondta a másik játéküzlet eladója. - Mi csak akkor konkurálhatunk az itteni bevásárló központtal, ha náluk elfogy valami. Pedig nem vagyunk drágábbak - tette hozzá.

Mészáros Cipriánné szerint a multik megölik a kis játékboltokat. - Szoktam figyelni az embereket a hipermarketekben. Ott minden gondolkodás nélkül beteszik a bevásárlókocsiba a nagy értékű játékot is, ezzel szemben nálunk mindig találnak kifogásolni valót még a legolcsóbb termékben is - meséli a kereskedő, aki a nagyáruház miatt az egyik játék beszállítóját is elvesztette, mert az úgy döntött, hogy a kiskereskedőnek inkább nem visz árut.

A játék kereskedések forgalmára persze az egyre kedveltebb internetes áruházak is hatással vannak. A szülők közül mind többen vallják, hogy sokkal kényelmesebb egy webáruházból megrendelni a terméket, mint karácsony előtt a zsúfolt bevásárlóközpontokban könyökölni. Az internetes vásárlás ráadásul anyagi hasznot is hozhat a családnak, hiszen a virtuális áruházak ünnepi akcióban gyakran olcsóbban juthatnak hozzá a kiszemelt játékhoz. Ha pedig a kiszállításért sem kell fizetni, az már kész haszon.

Kínai játékok uralják a piacot

Magyarországon a játékok több mint 60 százalékát a hipermarketek értékesítik. De akár játékboltokat, akár a nagyáruházakat nézzük a polcokon leginkább a Távol-Keletről érkező termékek találhatók meg. A hazai játékpiacon megtalálható termékeknek mindössze egy ötödét gyártják itthon. A magyar játékgyártók főként a kínai tömegáru miatt egyre nehezebb helyzetben vannak. Becslések szerint idei árbevételük akár 10 százalékkal is csökkenhet.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!