Közélet

2012.02.28. 07:40

Iránytaxival a zsákfalvakba: csuklós helyett jön a minibusz?

Iránytaxik indítását tervezi az új személyszállítási törvényjavaslat. Ellenérzést váltott ki a tervezet, szakértők szerint az aprófalvas Somogyban nehézkessé válhat a tömegközlekedés és romolhat a közszolgáltatás színvonala. A túlzott takarékoskodás visszaüthet.

Harsányi Miklós

Nagy autóbuszok helyett minibuszok, esetleg nagyobb személyautók szállíthatják hétvégenként egyes városrészekben, de akár a zsáktelepülésekhez is az utasokat. Nem rögzítenék előre a pontos útvonalat, s a percnyi pontos menetrendet is hiába keresnék az ingázók – az elképzelés akkor válhat valóra, ha a Parlament is rábólint, a kormány ugyanis benyújtotta a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvényjavaslatot. A tervezet rögzíti azt is, hogy a személyszállítási közszolgáltatás elsősorban menetrend szerint szolgáltatás keretében látható el, de bizonyos esetekben – például hétvégén, vagy nem csúcsforgalmi időszakban – igényvezérelt, az az igények előzetes rögzítésén alapuló személyszállítási szolgáltatásként is ellátható.

A szakmában sokan értetlenkedve fogadják a kormányzati felvetést. Dobi István, az Autóbuszközlekedési Szakszervezet elnöke kabarénak és szakmailag nehezen indokolhatónak tartja a javaslatot.
– Nevetséges, hogy kívánságműsor alapján szerveznék meg a közösségi közlekedést – mondta Dobi István. – Lehet, hogy ez a módszer egyes országokban bevált, de nálunk szerintem egyelőre nehezen képzelhető el. Mi van akkor, ha nem csupán egyes városokban, hanem esetleg települések között is bevezetnék az iránytaxit? Arra azért kíváncsi lennék, hogy Mariska néni Igalban miként oldja meg az internetes bejelentkezést előre. De az is érdekelne, hogy mit szólnak majd ahhoz az utasok, ha indulás előtt napokkal kell közölniük az utazási igényüket?

Dobi szerint a nagy közlekedési vállalatok általában nem rendelkeznek 9-15 fős buszokkal. Tehát az iránytaxis program előtt járművásárlásra volna szükség vagy kisvállalkozókat vonnak a személyszállításba. Úgy vélte: az új alapú tömegszállítás minden bizonnyal felülírhatja majd a viteldíjakat, azaz, drágább lehet az utazás, mint eddig. Szerinte legfeljebb azokon a településrészeken válhat napi gyakorlattá az iránytaxi Somogyban, ahol bizonyos napszakokban nem igazán alkalmazkodik a menetrend az emberek napi ritmusához.
– Ez azt jelenti, hogy Afrika és Közel-Kelet után majd nálunk is fürtökben lógnak az emberek a buszokon? – vetette föl Csécsei János, a toponári Kapostáj Zrt. elnöke, aki az elmúlt évtizedekben szerzett már tapasztalatot a munkások utaztatásából.

– Szerintem az egész iránytaxis megoldás visszalépés lenne a kulturált tömegközlekedésből – tette hozzá. – Vélhetően csökkennek majd a járatok, s így nem a szolgáltatás bővítésről lenne szó, hanem kényszermegoldásról.
Kíváncsiak voltunk a Kapos Volán Zrt. álláspontjára. Gál Zoltán vezérigazgató közölte: hiteles és részletes információk hiányában jelenleg nem tudnak reagálni. A kapos holdingnál – ahová a Kaposvári Tömegközlekedési Zrt. is tartozik – legkorábban jövő hétfőn ígértek választ megkeresésünkre. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium sajtóosztályának munkatársa jelezte: az ügyben akkor nyilatkoznak, ha az Országgyűlés jóváhagyta a törvényjavaslatot.

– Az utazási igényeket abszolút pontosan fel kell mérni, mielőtt ilyen horderejű döntést bevezetnek – hangsúlyozta Harsányi László, a Kapos Volán Zrt. nyugalmazott vezérigazgatója. – Bár meglehetősen kevés a rendelkezésre álló szakmai információ, nekem úgy tűnik, hogy nem feltétlenül az iránytaxi a megoldás.

A közlekedési szakma megosztott. Egy név nélkül nyilatkozó szakember azt mondta: az iránytaxit csak ott érdemes használni, ahol viszonylag kevesen veszik igénybe a közösségi közlekedést. Abból hamar botrány lehet, ha lemaradnak utasok vagy a beharangozotthoz képest mégiscsak kevesebb minibusz vesz részt a forgalomban.

Németh József,
a kaposvári Németh Travel tulajdonosa szerint viszont van alapja az iránytaxiknak. Takarékoskodni lehet azzal, ha a legkisebb zsáktelepülésekre nem egy nagy buszt küldenek napjában többször. A döntéssel elejét lehet venni a régóta tartó pazarlásnak.
– Későn áll neki a kormány: az iránytaxi gondolatát már vagy 20 éve felvetette a szakma – mondta. – Csakhogy a tömegközlekedés nagy állami irányítói mindig megmosolyogták az ötletünket, lesöpörték a felvetést. Pedig a kevésbé kihasznált járatokból évente szerintem milliárdokat takaríthatnának meg. Mindannyiunk zsebére megy a közlekedés: adófizetőként is elgondolkodtatónak tartom, ha a városban délelőtt egy buszon hárman ülnek vagy egy kistelepülésről egy utast hoznak el. Nyilván mindenkit el kell szállítani, de korántsem mindegy, hogy egy busz mennyiért, s milyen hatékonysággal közlekedik.
Németh szerint a gazdasági kérdések mellett a közúti lobbinak is lesz egy-két szava az ügyhöz. Több esetben  bebizonyították már, hogy igen erős az érdekérvényesítő képességük...

--------------------------------------------------------------------------------
A közösségi közlekedés alternatíváiról szóló összeállításunkat keresse a Somogyi Hírlap kedden (2012.02.28.) megjelent számában.
Somogy napilapjára
itt fizethet elő!

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!