Közélet

2017.05.08. 14:58

Kabala, csoki, energiaital – mindent bevetettek az érettségizők

Hétfőn reggel megkezdődött a magyarérettségi. Harminc somogyi tanintézményben 2755 diák adott számot tudásáról, négy óra állt a fiatalok rendelkezésére. Az üdítővel, csokival és kabalával „felfegyverkezett” fiatalok délben fejezték be a munkát.

Harsányi Miklós

– Energiaitalt hoztál? – faggatta hétfőn reggel a kaposvári Munkácsy Mihály Gimnázium előtt egy lány a barátnőjét, s tempósan nyilvántartásba vették a felhozatalt. Kávé, nasi, szőlőcukor: szemlátomást szükség volt az energia-utánpótlásra, hiszen kemény próbatétel várt a társaságra.

Óramű pontossággal zajlott az előkészület

– Guten tag! – oldotta a hangulatot egy ifjú, aki szemlátomást nem izgult túlságosan. Közelében az esélyeket latolgatta három fiatalember, egyik legszívesebben az érvelési feladatot várta, barátja helyeslően bólogatott: neki is az fekszik igazán. Óramű pontossággal zajlott az előkészület a Munkácsyban is, az érettségizők neve valamennyi tanterem előtt szerepelt, s a biztonságra más téren is nagy hangsúlyt fektettek az iskola dolgozói. A folyosókon tanárok ügyeltek a rendre, akadt olyan alkalmazott, aki még az aulában található ruhásszekrényekbe is bekukkantott.

[caption id="" align="aligncenter" width="650"] Magyarral kezdték a vizsgát a diákok
[/caption]

Vécére csak egyesével

Úgy tudjuk, a tételeket hétfőn hajnalban vették át az iskola képviselői, a csomagbontáskor külön jegyzőkönyv készült, s persze a diákokra vonatkozó előírásokat is szigorúan betartották. Csak egyesével lehetett kimenni a mosdóba, s kiemelt figyelmet fordítottak a mobilokra és egyéb, a vizsgán jó szolgálatot biztosítható kütyükre. A szerencse forgandó, de a rutinos vizsgázók jól tudják: mindent be kell vetni a győzelemért. Kabalákból amúgy nem volt hiány, egy fiatalember barátnője fényképét vitte magával.
Gyallai Katalin, a Munkácsy Mihály Gimnázium igazgatójától megtudtuk: nyolc osztályban 210 diák vizsgázott magyarból.



Erőt kell gyűjteni a folytatáshoz

– Alig várom, hogy végre túl legyek a mai napon – jegyezte meg egy munkácsys fiú. – Szerintem mindenki így van ezzel: ebéd után egy nagyot akarok pihenni. Erőt kell gyűjteni a folytatáshoz...
– Nem tippelek, fogalmam sincs, mi lesz a vizsgán, nem vagyok jós – mondta egy fiú mosolyogva. – Csak az érdekel, hogy tisztességesen megoldjam a feladatot. Aztán már csak egy dolog izgat: mi lesz a matekon.

Motivációs levél

A középszinten érettségizők a magyarérettségi első részében Petőfi imázsáról olvashattak egy interjút, a témában néhány éve megjelent könyv szerzőivel. Ezután tíz kérdést kaptak a Petőfi-arculattal kapcsolatban. Ezután a diákok az érvelés és a gyakorlati szövegalkotás közül választhattak, csak az egyik feladatot kellett megoldaniuk, egy 120-200 szavas szöveget kellett alkotniuk. Az érveléses feladatnál Tisjlár Roland A humor szerepe és szerveződése a társas kapcsolatokban című doktori értekezéséből kaptak egy rövid részletet, az abban szereplő állítást kellett megerősíteniük vagy megcáfolniuk a vizsgázóknak.
A gyakorlati szövegalkotás részben a helyi közlekedési vállalat egyik nyitott pozíciójára kell jelentkezni, ehhez kell motivációs levelet írni.

Kosztolányi, József Attila, Radnóti

A vizsga második része két műértelmező szövegalkotási feladatot tartalmazott, a diákoknak 150 perc alatt kellett írniuk egy 400-800 szavas esszét. Az érettségizők döntötték el, hogy egy megadott művet elemeznek a feladat szempontjainak megfelelően, vagy inkább két megadott művet hasonlítanak össze a feladat utasításai alapján.

Az eduline információi szerint a vizsgázók a következő két feladat közül választhatnak: vagy egy Kosztolányi Dezső-novellát elemeztek, vagy egy ismert József Attila- és egy szintén ismert Radnóti Miklós-költeményt kellett elemezniük a megadott szempontok alapján. Az összehasonlító értelmezés József Attila Elégia című versét, illetve Radnóti Miklós Nem tudhatom... című művét tartalmazta. A műértelmezés Kosztolányi Boldogság című novellájáról szólt. Az eduline által megkérdezett szaktanár a Kosztolányi-novella elemzését tartotta nehezebb feladatnak.
A Radnóti- és József Attila-költemény összehasonlító elemzése könnyebb, Radnóti verse ugyanis általános iskolai anyag, egy klasszikus és jól értelmezhető mű, ahogy József Attila verse is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!