tőkeemelés szükséges

2017.10.20. 17:30

Beszáll az állam a balatoni hajózásba?

Március végéig haladékot kaptak a balatoni önkormányzatok a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) feltőkésítésére, amely egyébként már októberben esedékes lett volna.

Koszorus Rita [email protected]

Balatoni illusztrációk

A Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat szerint csak jövő március végén lesz esedékes a tőkejuttatás befizetése. Ez még a kisebb részesedéssel bíró önkormányzatok esetében is 100 millió forintos tétel. – Egy fontos döntést hozott a kormány – mondta Mészáros Miklós balatonboglári polgármester. – A tőkeemelés Balatonboglárt még ebben a hónapban 106 millió forintos kifizetéssel terhelte volna. A későbbiekben várhatóan állami szerepvállalás is szóba kerülhet a BAHART-ban.

Csorba Ottó, siófoki önkormányzati képviselő, a BAHART-ban a város érdekeit képviseli. – Beterveztük Siófok város idei költségvetésébe a 776 millió forintos kiadást, amely a feltőkésítést jelenti – mondta el kérdésünkre Csorba Ottó. – Pozitív változás, hogy márciusig kitolta a kormány ennek határidejét.

A tőkejuttatási kötelezettséget a korábbi döntések értelmében már 2012-ben teljesíteniük kellett volna a tulajdonos tóparti önkormányzatoknak, ám az állam akkor is haladékot adott. Ez éppen most, 2017. októberében járt volna le. A MAHART (Magyar Hajózási Zrt), amelyből 18 évvel ezelőtt kivált a BAHART (Balatoni Hajózási ZRt.) kezdetekben teljes egészében állami tulajdonú volt. Ám a részvényeket felosztották, s a nagyobb hányadot a tóparti települések kapták. Később aztán a többi részvény is ingyenesen hozzájuk került tőkejuttatási kötelezettség mellett. Így vált 100 százalékban a tóparti kikötővel rendelkező önkormányzatok tulajdonává társaság, s így keletkezett a feltőkésítési kötelezettség.

Most azonban úgy tűnik, hogy ismét beszáll az állam a balatoni hajózásba. – Magyarország kormánya a balatoni turizmus erősítése érdekében és nyilván a közlekedés átszervezése és korszerűsítése érdekében is mintegy 12 milliárd forintnyi összeget kíván fordítani kifejezetten a BAHART-hoz kapcsolódó korszerűsítésekre – emelte ki Csorba Ottó. – Úgy gondolom, ha a magyar állam ekkora összeget fordít egy önkormányzatok által tulajdonolt cégre, elvárhatja a felhasználás szorosabb kontrollját. Így került szóba az állami szerepvállalás.

Csorba Ottó kiemelte: ha az állam szerepet vállal a társaság működésében, akkor a szükséges fejlesztések finanszírozásában is segítséget nyújt. Amely az önkormányzatoknak túl nagy teher lett volna.

Farkas Gábor, Fonyód alpolgármestere kérdésünkre elmondta: számítani lehetett arra, hogy az állam is beszáll a BAHART-ba. – Az ember azért gondolhatta, hogy a többmilliárdos támogatás állami kontrollal is jár – mondta el Farkas Gábor. – Nekünk az a fontos, hogy működjön a társaság, hiszen az egyik legforgalmasabb a fonyódi kikötő.

Farkas Gábor hozzátette: a városnak a tőkésítésben nem kellett volna részt vennie, mert korábban éppen azokat a részvényeket adta el a város Siófoknak, amelyek tőkejuttatási kötelezettség terhelt. Ám a jövőben is arra szeretnék ösztönözni a társaságot, hogy fejlesszenek Fonyódon és a legkorszerűbb hajók kerüljenek ide.

Úgy tudjuk a Magyar Turisztikai Ügynökség képviselné a hajózási társaságban az államot.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában